de Vivaro-e Combi

De stekkers zijn ook langzaam richting de bestelbuswereld aan het kruipen. Zo ook bij onze vrienden van Stellantis. De Opel Vivaro-e Combi is grotendeels hetzelfde busje als zijn broers van Peugeot, Citroën, Fiat en Toyota, maar toch is deze anders dan de rest. Negen stoelen, zeeën van ruimte, bijna geen opties en een batterij die je niet erg ver brengt. Wat moeten we denken van de Opel Vivaro-e Combi?

Sterktes Zwaktes
+ Ruimte – Actieradius
+ Makkelijk in gebruik – Uitrusting en afwerking
+ Flexibel – Versnellingsknoplocatie
Een nette bus…
…met een nette bips.

Wat is de Opel Vivaro-e Combi?

De Opel Vivaro-e Combi is de middelgrote bestelbus van Opel die we al jaren kennen. Maar, zoals de ‘e’ in de naam doet vermoeden, is dit de elektrische versie van de bus. De voorkant van de bus draagt de typische Opel-snoet die we kennen van de nieuwere modellen.

Vanachter is hij hetzelfde als de andere vier busjes die ik heb benoemd in de introductie van dit artikel. De busjes zijn alleen te onderscheiden aan de achterkant via hun logo, in dit geval dus dat van Opel. De lichten zijn niet LED, dus een érg interessant design is het niet, maar ze zien er netjes uit. Vooral achter zijn de LEGO-blokjes-achtige lampen wel geinig.

De Opel Vivaro-e Combi is te verkrijgen in meerdere maten, wij hebben de langste meegekregen. Dit betekent dat de testbus vrij lang was, een echte muur om mee te rijden. Hij is niet erg hoog, maar je zit wel hogerop, dat is fijn. Vanbinnen heb je ruimte zat, vooral als je de banken eruit haalt.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet de Opel Zafira-e Life 50-kWh L3h1 Innovation. Wat gek is, want achterop staat Vivaro. Dus eigenlijk is dit een gekke tussenfase van de Zafira-e Life en de Vivaro-e Combi. Wij houden het op Vivaro, want dat staat erop. In ieder geval… Onze uitvoering was vrij kaal. Sterker nog, de enige optie die we hebben kunnen ontdekken, is de parkeersensoren in de achterbumper. Lekker basic!

Hoe rijdt hij?

Onze uitvoering is uitgerust met een accupakket van 50 kWh. Bij volledige lading geeft de range-o-meter aan dat je 196 kilometer kan rijden, dit haal je echter niet. Hierover later meer. De Vivaro-e Combi wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 100 kW of 136 pk. Dit vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd.

Heel snel is de Vivaro-e Combi niet. De topsnelheid ligt bij de 130 kilometer per uur. Dat is niet veel, maar je kan goed meegaan met het verkeer. De Vivaro-e Combi is dan natuurlijk wel lekker snel leeg. De vering en het rijgedrag zijn voor een personenbus goed. Het is geen raceauto of luxejacht, maar je kan comfortabel voortbewegen. Vooral op de snelweg zorgt het hoge gewicht (2002 kilo) voor een soepele rijervaring. In de wijken krijg je nog wel eens een schudbeurt, omdat het gewicht lekker laag zit, wordt je bovenop een beetje heen en weer gegooid.

Je kan goed om je heen kijken uit de ramen, alleen is de bus erg lang. Zonder achteruitrijcamera maar met een beetje autorijdkunsten, kan je de bus goed besturen. Wel zou hij erg profiteren van een achteruitrijcamera, maar die is niet te bestellen. Wat wel jammer is, is dat de enorme A-stijl zo is gepositioneerd dat je er hele dorpen in kwijt raakt. Een erg grote dode hoek aan de voorkant dus. De zijkant is ook niet geweldig, de bus is lang en de spiegels erg klein. We zijn blij dat hij ramen heeft… De Opel Vivaro-e Combi is stil. Dit is natuurlijk logisch, want er is geen verbrandingsmotor aanwezig. Het gezoem is prettig en niet storend.

Het sturen (en het stuur) is simpel.
Muur met schuifdeur.

Sterke punten

Het eerste, wellicht voor de hand liggende, punt wat we als positief ervaarde is de zee aan ruimte die met je meerijdt. Met drie rijen aan stoelen heb je ruimte voor negen personen. Naast die negen personen heb je ook nog een gigantische laadbak waar je ongeveer hun gehele inboedels in kan vervoeren. Dit komt omdat wij de langste versie hebben meegekregen. De normale versie heeft niet veel ruimte meer achter de derde bank.

De Opel Vivaro-e Combi is erg simpel en gemakkelijk te gebruiken. De knoppen spreken voor zich, de interface is eenvoudig en er zijn geen opties om in verdwaald te raken. De ‘schakelbak’ is makkelijk te bedienen en de auto stuurt licht. Met de ‘B-stand’ zet je regeneratief remmen aan, dit maakt one-pedal driving mogelijk, wat nog extra gemak met zich meebrengt.

Makkelijke meters.
Ruim laadruim.

Mensen achterin? Geen probleem! De stoelen zijn makkelijk te kantelen en er is genoeg ruimte om in te stappen. Grote dingen meenemen? Ook geen probleem! Met twee hendeltjes maak je de banken los en til je ze eruit. Wel een sterke vriend of vriendin meenemen, anders wordt het lastig.

Hier komen we ook gelijk bij het derde punt. De flexibiliteit van de Opel Vivaro-e Combi is erg hoog. De banken kunnen eruit, dus je kan bergen aan spullen meenemen. Wil je liever al je maten achterin en gun je ze een zitplek? Dan gooi je de banken er weer in en gaan met die banaan.

Een andere gunstige eigenschap van de Vivaro-e Combi is dat er in de cabine genoeg opbergruimte is voor alles wat je maar wil. Bergen vakken, bakken en sleuven beslaan het interieur. Deurbakken waar je in kan verdwalen en bakken op het dashboard waar je minstens de miljoenennota in kwijt kan. Het dashboardkastje is ook ruim, wel gaat de klep omhoog open. Beetje raar.

Bakken aan bakken
Makkelijk te handelen hendels

Zwakke punten

De grootste zwakte van de Opel Vivaro-e Combi is de actieradius. Als je de accu helemaal nokkievol laadt en de auto staat op de normale rijstand, geeft je schermpje een maximale range van 196 km aan. Dat is niet veel. Wat ook nog eens jammer is, is dat die range niet gehaald kan worden. Bij normaal rijden op de normale rijmodus, kan je die 196 km nooit halen. De opgegeven range van 230 kilometer WLTP kan in theorie alleen gehaald worden op de eco rijmodus.

Die eco rijmodus maakt de auto erg langzaam en veel minder responsief. Daarnaast gaat je verwarming uit. In onze ogen is de eco stand dus alleen voor noodgevallen of de zomer. Wat wel gunstig is, is dat de Vivaro-e Combi met het accupakket van 50 kWh van 10% tot 80% is geladen in slechts dertig minuten bij gebruik van een 100 kW snellader. Bij een reguliere 11 kW 3-fasen lader is je Vivaro vol in net iets meer dan vier en een half uur.

Wij haalden op een ritje van 30 kilometer gecombineerd gebruik met normaal rijgedrag in de normale rijmodus een verbruik van 48 kWh per 100 kilometer. Dat zou de range op iets meer dan 100 kilometer plaatsen. Alhoewel de range niet zo dramatisch laag is, zit hij zeker dichterbij de 100 kilometer dan bij de 196 op het scherm, laat staan de opgegeven 230 kilometer WLTP. Bij een bestelwagen speelt ook mee dat de grote interieurruimte ook verwarmd wordt door middel van het accupakket. Daar worden kWh’s voor gebruikt die niet ingezet kunnen worden voor je actieradius. Zuinig omgaan met de temperatuur, dus niet te warm, in het interieur doet vaak wonderen.

Kleppie open…
…kleppie dicht.

Jammer genoeg is er niet goed nagedacht over de plaatsing van de versnellingsbakknoppen. Normaalgesproken zit op de locatie tussen de bestuurders- en twee passagiersstoelen de ouderwetse pook. Dit zorgt voor verminderde beenruimte voor de middelste passagier in de voorste rij. Bij deze elektrische uitvoering is er geen enkele reden waarom die knoppen daar nog moeten zitten, en toch zitten ze er. De knoppen voor de versnellingen kunnen net zo goed op het dashboard zitten, er is toch geen schakelmechanisme nodig. Jammer.

De opties op de bus zijn gering, onze uitvoering had er één, namelijk de parkeersensoren achter. Er zijn schermen te bestellen met wat veiligheidssystemen, maar daar houdt het ook wel op. De afwerking van ons model was ondermaats. Zo reageren sommige knoppen slecht en niet bij de eerste aanraking. Ook wilde de schuifdeur moeilijk dicht. Zelfs de ex-brandstofklep zit er nog op!

Vervelende versnellingsbakplek
Stroom tanken?

Uitrusting

De uitrusting van onze uitvoering bestaat uit bar weinig. Een standaard radio met pixelscherm zend klanken naar alleen speakers in de cabine. Achter geen muziek, ook geen verse lucht. De optionele parkeersensoren werken goed. De airconditioning werkt ook goed, net als de verwarming. Alleen vermindert de actieradius aanzienlijk bij het gebruik van die twee. In de eco modus wordt de verwarming uitgeschakeld.

Pixeltje pixeltje aan de wand, op welk radiostation ben ik beland?

Conclusie rijtest Opel Vivaro-e Combi

De Opel Vivaro-e Combi is een elektrische bestelbus met veel ruimte en veelzijdigheid maar met weinig range. De bus kan goed gebruikt worden als haal- en brengbus voor een basisschool of een bejaardentehuis. Kleine afstanden en tijd om te laden tussendoor. De bus rijdt goed en comfortabel en er is erg veel opbergruimte. De bus is makkelijk in gebruik maar de afwerking laat soms te wensen over. Perfect voor een roadtrip met al je vrienden, maar dan wel naar de buurtsuper.

De Opel Vivaro-e Combi verkrijgbaar vanaf 35.949,- euro. Bijna de standaarduitvoering, wij hebben één optie kunnen ontdekken. Daarnaast is onze uitvoering de lange versie. Deze kostte 37.498,- euro.

De Vivaro zwaait u uit

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.