rijtest MINI Electric (2)
Sterktes Zwaktes
+ Rijcomfort– Brandstofverbruik bij laden hybride accu
+ Volvo actieve en passieve veiligheid– Remmen vereist gewenning
+ Stoer design– usb kabel vereist voor Apple Carplay
+ Ook als EV leverbaar

Ook MINI moet er aan geloven. Om aan de Europese Cafe-normen te voldoen, moesten ze wel met een elektrische versie komen. Dus op basis van de bestaande versie is de MINI Electric gemaakt, die we mochten gebruiken voor een rijtest.

Dat betekent dat deze elektrische MINI dezelfde afmetingen heeft als de benzine MINI en er ook bijna hetzelfde uitziet. Op een paar gele accenten na…

rijtest MINI Electric links, rechts MINI met 'plofmotor'
Links MINI Electric, rechts MINI met ‘plofmotor’

Wat is de MINI Electric?

De MINI Electric moet vooral veel in een stedelijke omgeving gereden worden. Vanwege zijn kleiner dan gemiddelde accupakket (32,6 kWh) heeft hij ook een kleinere actieradius. Deze bedraagt 234 km WLTP. Zijn range is dus niet hetgeen waarmee hij zich onderscheidt. Het is eerder de range van de MINI Electric die bepaalt wie zijn doelgroep is. Dat is niet de accountmanager, maar de stadsvogel. Hij/zij rijdt het liefst in een mooie, opvallende, goed afgewerkte en niet al te grootte stadsauto. De MINI Electric voldoet aan al deze punten!

Door het vele optrekken en afremmen in de stad heb je met de MINI een ideale combinatie. We merkten dat de actieradius weinig afnam in de stag en dat ruim 200 km wel te halen valt.

Hoe rijdt hij?

Hij rijdt zoals je van een MINI mag verwachten. Eerlijk gezegd was het al weer even geleden dat ik een MINI voor een rijtest had, maar al bij de eerste bochten komt het gevoel gelijk weer terug. Het is een strak sturende auto, waarbij je direct begrijpt dat ze deze auto gebruikt hebben bij de film The Italian Job. Hierin zoeft hij door het verkeer en lijkt geen bocht te scherp. Dat komt doordat zijn wielen (ze heette eerst Corona Spoke velgen) bijna op de hoeken van de auto staan. De ‘overhang’, het gedeelte bumper dat voor de voorwielen of achter de achterwielen uitsteekt, is erg klein. Dus als je instuurt, dan draait de neus van de auto gelijk mee.

Het sportieve rijgedrag heeft ook een keerzijde. Zo wendbaar als dat hij in de stad is, zo nerveus reageert hij op de snelweg. Dat vonden wij althans in de rechtuit stand. We kregen het gevoel van een boot op het water die je telkens iets naar links en rechts moet corrigeren. Bij een boot komt dit doordat het water hem iets naar links en rechts stuurt. Bij de MINI komt dat doordat elke kleinste beweging in het stuur hem al naar links en rechts stuurt.  In de stad heerlijk, op de snelweg betekent dat dat je je aandacht erbij moet houden. Maar ja, moet je niet altijd je aandacht erbij houden…

rijtest MINI Electric snelweg
Aandacht op de weg aub

Sterke punten

Als stadsauto heeft hij het voordeel dat hij niet groot van buiten is, maar wel van binnen. Voorin zit je lekker ruim (en laag) en op de achterbank kun je als volwassenen het gemakkelijk een half uur of iets minder gemakkelijk een uur volhouden.

rijtest MIIN Electric ruimte achterin
Zit niet slecht achterin

Het interieur kenmerkt zich door ronde vormen en uitstekende schakelaars. Dat maakt het interieur tot een mooie combinatie voor zowel de man als de vrouw. De mee-kleurende grote ring in het midden is een leuke gadget. Hij kleurt bijvoorbeeld mee met de temperatuurinstelling (blauw/rood) en met het volume van de radio. Heb je het nodig? Nee, maar het is wel leuk om te zien en bovenal onderscheidend. Hij mag van binnen en buiten gezien worden.

Mooi weggewerkte feature is de draadloze oplaadmogelijkheid in de armsteun. Open de armsteun en klik je smartphone klem in de lader en hij wordt gelijk opgeladen én kan nergens heen.

MINI Electric Samsung Galaxy S10 QI opladen
Onze Galaxy S10 wordt draadloos opgeladen in de armsteunklem

Aan de buitenkant zie je een auto met een grote aaibaarheidsfactor. Iedereen herkent dit als een MINI, ondanks het feit dat hij ten opzichte van de oer-MINI uit 1959 behoorlijk wat kilootjes aangekomen is en wat maten gegroeid is. Deze Electric weegt ruim 200 kilo meer (totaal 1.340 kg) dan de huidige benzineversie. Dat het maar 200 kilo meer is, komt door zijn relatief kleine accupakket van 33 kWh. Maar het grootste voordeel daarbij is, is dat het accupakket tussen de voorwielen onder de stoelen is geplaatst. Dat betekent een laag zwaartepunt en nog betere rijeigenschappen. Waarbij we wel moeten opmaken dat het gevoel van een voor- of achterwiel aangedreven auto, niet merkbaar is. Hij lijkt namelijk om zijn as te draaien, wat niet verkeerd rijdt.

Zwakke punten

De actieradius! Iets met “elk voordeel heb zijn nadeel”. Zijn actieradius is namelijk minder dan gemiddeld. Via de officiële WLTP meting kun je 234 km rijden op een volle lading. Wij reden met een buitentemperatuur van 10-15 graden en kwamen tot 160-180 km op een volle accu. Met een benzineauto denk je op zo’n moment al aan voltanken, maar omdat je de MINI Electric thuis elke dag kunt opladen met een optionele wallbox hebben we eigenlijk geen range anxienty ervaren. Maar het is wel iets om in de gaten te houden. Je moet alleen niet vergeten te laden voor een trip van zuid naar noord Nederland (zonder tussenstop).  

rijtest MINI electric 182 km actieradius
Zie hier 182 km actieradius met een volle accu

De binnenruimte voor de inzittenden is niet verkeerd voor dit type auto, alleen is de bagageruimte niet al te groot. Met 215 liter bagageruimte, waar ook vaak de laadkabel in ligt, blijft er niet veel ruimte over. De MINI Electric beschikt niet over een frunk (front trunk) en vanwege het 3-deurs concept is het niet de meest praktische MINI. Maar daarvoor heb je natuurlijk ook de 5-deurs, Countryman of Clubman. Die zijn alleen (nog) als volledig elektrische auto beschikbaar. De Countryman is enkel beschikbaar als Plug-In Hybrid versie.

Laden en uploaden

Het accupakket dat 33 kWh groot (of klein) is, biedt niet alleen een voordeel voor het rijgedrag, maar ook voor het opladen. Met een maximale thuislaadsnelheid van 11 kW of onderweg 50 kW is de MINI al binnen een half uur (onderweg) tot 3 uur (thuis) volledig opgeladen. Over Range Anxienty (actieradius angst) hoef je je dus eigenlijk niet zo druk te maken.

EV Cable Hook
EV Cable Hook is niet duur en HIER te bestellen

Met de EV Cable Hook krijg je geen vieze handen, je laadkabel blijft mooi opgerold en hij sleept niet over de grond. BESTEL nu je EV Cable Hook met kortingscode “DAGELIJKSAUTO” en betaal geen verzendkosten.

Auto-updates gaan nog niet OTA (Over The Air), daarvoor is een bezoekje aan de autodealer vereist. Dan kunnen ze gelijk even kijken naar de staat van de slijtage onderdelen zoals de remblokken/-schijven en banden. Omdat een elektrische auto beduidend minder onderhoud nodig heeft zijn dát vaak de onderdelen die te laat vervangen worden.

Video MINI Electric

Conclusie rijtest MINI Electric

Ze zeggen wel eens dat een hond op zijn baasje lijkt, en dat geldt ook voor de MINI Electric. Doordat er specifieke keuzes gemaakt zijn over bijvoorbeeld de 3-deurs uitvoering, bagageruimte en actieradius is het geen allemansvriend. Deze elektrische MINI spreekt namelijk een doelgroep aan die niet perse de meeste ruimte of grootste actieradius wil.

Rijtest MINI Electric bij Strijp S Eindhoven

De gemiddelde Nederlander rijdt 39 km per dag en de zakelijke rijder gemiddeld 107 km per dag. Met zulke waardes past de MINI Electric uitstekend in dit plaatje van de gewenste actieradius. En als de MINI Electric voor jou ook nog eens groot genoeg is, dan zul je met een grote glimlach je kilometers afleggen in deze elektrische MINI.  

rijtest MINI Electric bij Flying Pins Eindhoven
Stadsauto, die daarbuiten redelijk zijn mannetje staat

Fotografie: Frank van Hoof + foto’s met Samsung Galaxy S10

Categorieën