Op de website van Mazda staan twee soortgelijke modellen: de Mazda 2 en de Mazda 2 Hybrid. Ondanks dat ze dezelfde naam hebben, zijn het twee totaal verschillende auto’s. Tijdens de rijtest met de Mazda 2 Hybrid in Spanje achterhaalden we hoe dit in elkaar zit.

Sterke puntenZwakke punten
+ Klein en wendbaar– Niet echt een Mazda
+ Verbruik– Onoverzichtelijk scherm
+ Praktisch– Toegang achterbank

Wat is de Mazda 2 Hybrid?

Net zoals elke autofabrikant moet Mazda voldoen aan de steeds strenger wordende milieuregels. Dit betekent dat ze niet zomaar benzine- en dieselauto’s mogen verkopen: er moeten elektrische en hybride modellen tegenover staan. Dat is een probleem voor Mazda, want buiten de MX-30 heeft het merk niet veel elektrisch te bieden. Om deze reden ging Mazda een samenwerking aan met landgenoot Toyota. Het gevolg: een Mazda 2 Hybrid naast de al bestaande Mazda 2.

Let op, want het is verwarrend. De 2 is een mild hybrid en door Mazda ontwikkeld. De 2 Hybrid daarentegen is eigenlijk een Toyota Yaris. Sterker nog: het is heel erg een Yaris. Buiten een eigen grille en wat aanpassingen aan de achterkant is er geen verschil tussen de Mazda 2 Hybrid en de nieuwste Toyota Yaris. Wij spraken de ontwerper van deze nieuwe kleine Mazda en hij gaf toe: heel veel werk heeft hij er niet aan gehad. Graag had men het interieur nog wat aangepast, maar dan was de auto te duur geworden. Dat heeft men dus niet gedaan.

Fraai karretje

Dit feit maakt de Mazda 2 Hybrid niet meteen een overbodige auto. Binnen het gamma van Mazda is hij hard nodig om aan de milieu-eisen te voldoen. De Mazda 2 is erg belangrijk: dit model maakt zo’n 20% uit van de complete verkopen voor het merk. Sowieso is het fijn dat de Mazda 2, net als de Yaris, nog bestaat. Steeds meer merken stoppen met kleine auto’s, omdat ze te weinig opleveren. Het is erg goed dat zowel Mazda als Toyota nog een klein model hebben.

Hoe rijdt hij?

Met zijn lengte van nog geen vier meter is de Mazda 2 Hybrid een klein autootje, zeker vergeleken met enorme elektrische SUV’s die steeds meer gemeengoed worden. Ook in het rijgedrag voelt deze Mazda klein, en dat is een goede zaak. De viercilinder 1,5-liter benzinemotor werkt constant samen met de elektrische aandrijving. Samen zijn deze goed voor een nette 112 pk. Omdat de Mazda 2 Hybrid leeg slechts 1080 kilo weegt, is dit ruim voldoende.

Tussen moderne auto’s is de Mazda 2 Hybrid een echte lichtgewicht en dat komt het rijgedrag ten goede. In elke rijstand voelt de auto levendig en vlot. Als je op het gas stampt, moet de CVT-automaat even nadenken maar dan bromt de auto er op los tot je je voet weer wat laat vieren. Veel verschil tussen de rijstanden eco, normaal en power is er niet. We vermoeden dat de keuze voor ‘power’ en niet ‘sport’ expres is gemaakt. Hoewel de Mazda 2 Hybrid zeker lichtvoetig door het verkeer beweegt, is hij niet echt sportief.

Mazda 2 Hybrid

Wie het typische scherpe stuurgedrag van Mazda verwacht, komt bij de 2 Hybrid ietwat bedrogen uit. De auto is immers een Toyota met Mazda-logo’s en een andere grille. Het echte fijne Mazda-rijgedrag mist. Dit betekent echter niet dat de Mazda 2 Hybrid niet fijn stuurt. Alleen voor echt lekker scheuren reageert de CVT eigenlijk net te traag.

Sterke punten

De full hybrid aandrijving van de Mazda 2 Hybrid, of eigenlijk van Toyota, is heel fijn. Waar het kan, schakelt de benzinemotor uit en rijdt de auto volledig elektrisch. Dit is veel vaker dan je zou verwachten. Als je het gas loslaat, regenereert de auto remenergie tot nieuwe elektriciteit. Hoeveel de auto precies afremt, is altijd een beetje een verrassing, maar storend wordt het nooit.

Met een knop op de middenconsole kun je puur elektrisch rijden afdwingen. Zodra je echter te hard rijdt, het gaspedaal iets te ver intrapt of de accu gewoon leeg is, gaat de benzinemotor weer aan. Dit is duidelijk merkbaar. De viercilinder benzinemotor maakt het duidelijk merkbaar als hij mee doet. Dankzij de gecombineerde aandrijving blijft het verbruik in toom. Zelfs met wat vlot rijgedrag op bochtige weggetjes hadden we tijdens onze rijtest met de Mazda 2 Hybrid geen enkele moeite om 1 op 20 te halen. Ook op de snelweg is de auto verrassend zuinig. Dit komt omdat op constante snelheid de benzinemotor gewoon uit gaat.

Toyota-interieur in de Mazda 2 Hybrid

Een grote auto is de Mazda 2 Hybrid niet, maar toch kom je niks tekort. Auto’s als deze bewijzen dat al die grote crossovers en SUV’s eigenlijk overbodig zijn. Achter het stuur zit je prinsheerlijk in goede stoelen. Achterin is de hoofd- en beenruimte enigszins beperkt, maar toch zit een volwassene prima op de achterbank. In- en uitstappen kan echter lastig zijn omdat de achterdeuren niet heel ver open gaan. De kofferruimte meet een nette 286 liter. Zonder moeite kun je hier je koffers of boodschappen kwijt.

Zwakke punten

We kennen Mazda als een eigenzinnige autofabrikant. Zowel het uiterlijk als het interieur worden volgens strikte Japanse principes ontworpen. Het levert geheel eigen en verfijnde automobielen op, die eigenlijk geen gelijke hebben. De Mazda 2 Hybrid daarentegen is eigenlijk een Toyota en mist hierdoor het echte Mazda-gevoel.

Zeker in het interieur is deze auto eigenlijk gewoon een Toyota. Daar is op zich weinig mis mee, maar het mist toch de nodige verfijning. Het dashboard, hoewel bekleed met softtouch-materiaal, oogt plastic. Leuke details of spannende materialen, die we van Mazda gewend zijn, ontbreken. Zaken als de knopjes op het stuur of de behuizing van de schakelpook voelen gewoon net niet aan alsof ze in een Mazda thuis horen.

Vrij onoverzichtelijk dashboard

Tijdens onze rijtest reden we met de Mazda 2 Hybrid in de Homura Plus uitvoering. Dit is de duurste uitvoering. Alles zit er op: van een fraai glazen panoramadak tot de grote schermen. In de middenconsole meet deze 10,5 inch, achter het stuur zit een scherm van 7 inch. Dit scherm bevat veel informatie. Soms is het even zoeken waar alles staat. Ook de fraaie head-up display laat veel informatie zien. Naast de snelheid en instructies voor de navigatie zien we hier informatie over gelezen verkeersborden, de adaptive cruise control, de versnelling en het huidige verbruik. Al met al is dit een beetje veel. Less is more.

Uitrusting

Onze testauto was van alle gemakken voorzien. De adaptive cruise control laat zich vanaf het stuur eenvoudig bedienen. Ook in de file blijft de auto zijn voorganger goed volgen. Waar nodig komt hij automatisch volledig tot stilstand. Als bestuurder moet je de auto wel weer een zetje geven om door te rijden. De lane departure warning zet zich kranig in om je binnen de lijntjes te houden. Van alle andere veiligheidssystemen heb je tijdens het rijden weinig last.

Alleen de piepjes die klinken als je over de gelezen maximumsnelheid gaat, kunnen irritant worden. Deze waarschuwing kan niet uitgezet worden, dus er klinken altijd drie piepjes als je te hard rijdt. Op zich natuurlijk een nuttig veiligheidssysteem, maar op wegen waar je 30 of zelfs maar 20 kilometer per uur mag, wordt het snel vervelend. Bovendien houdt de Mazda 2 Hybrid regelmatig de verkeerde maximumsnelheid aan, omdat er een verkeersbord verkeerd gelezen is of de kaart niet klopt.

Mazda 2 Hybrid

Conclusie rijtest Mazda 2 Hybrid

Er is geen ontkennen aan: deze Mazda is eigenlijk een Toyota. Een andere grille en wat logo’s gaan hier niets aan veranderen. De Mazda 2 Hybrid bestaat allereerst voor Mazda zelf: dit model is gewild en verkoopt goed. Bovendien helpt het Mazda om te voldoen aan de geldende milieuregels. Dat de Mazda 2 Hybrid samen in de showroom staat met de eigen Mazda 2, wat een compleet andere auto is, maakt voor een wat vreemde situatie.

Desondanks moeten we blij zijn met de Mazda 2 Hybrid. Dit soort auto’s hebben we heel hard nodig in ons land. Ze zorgen ervoor dat ook mensen met weinig budget een moderne auto kunnen rijden. De elektrificatie van het wagenpark gaat gepaard met een enorme groei in grootte, iets dat de duurzaamheid van auto’s helemaal niet ten goede komt. Volledig hybride auto’s zoals de Mazda 2 Hybrid verbranden niet meer fossiele brandstoffen dan nodig en hebben hierdoor een kleine ecologische voetafdruk. Misschien wel een kleinere dan al die enorme elektrische SUV’s die op de markt verschijnen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *