Lexus ES300h achterkant
SterktesZwaktes
+ Gevoel van luxe– Camera-schermen
+ Digitale buitenspiegels– Schakelpook
+ Geluidsisolatie– Bediening kofferbak

Onze Lexus ES300h heeft iets dat we nog niet veel hebben gezien bij personenauto’s: camera’s in plaats van zijspiegels. Toch zijn het niet deze camera’s die tijdens onze rijtest met de Lexus ES300h de meeste indruk maakten. Bij deze auto draait het allemaal om de details.

Wat is de Lexus ES300h?

De letters ES bij de Lexus ES300h staan voor ‘executive sedan’: een auto voor de directeur dus. Het statige uiterlijk laat hier geen twijfel over. De typische Lexus-grille maakt met zijn chromen omlijsting direct duidelijk waar de Lexus ES300h voor staat. Dit is een luxe auto, zeker in de door ons gereden President Line uitvoering.

Lexus ES300h

Van de zijkant gezien is het ontwerp vrij generiek: sommigen zullen er een BMW in herkennen. De eigen uitstraling krijgt de Lexus ES300h vooral van kleine elementen, zoals de mooi ontworpen koplampen en achterlichten. Ondanks de statige uitstraling heeft het ontwerp ook iets sportiefs: de daklijn loopt sterk af en er prijkt zelfs een heuse spoiler op de kofferdeksel.

De Lexus ES300h is echter niet gemaakt om anderen te imponeren: deze auto koop je voor jezelf. Het meeste indruk maakt dan ook het luxe interieur. Het chocoladebruin met cognackleurige interieur van onze testauto straalt zelfs in de ijzige winter een warme gloed uit. Hier blijkt hoe Japans Lexus is: over elk detail is nagedacht. Waar je ook kijkt, wat je ook aanraakt: alles geeft een gevoel van luxe.

Lexus ES300h interieur

Hoe rijdt hij?

De Lexus ES300h rijdt zoals het een luxe auto betaamt: zeer solide. De auto voelt onverwoestbaar. De wegligging is uitstekend in alle omstandigheden. Het helpt hierbij dat de Lexus ES300h 1755 kilo weegt. Toch voelt de auto op geen enkel moment groot of zwaar. Met het grootste vertrouwen stuur je overal heen, in alle omstandigheden heb je de volledige controle.

Lexus ES300h koplamp

Door veel isolatie dringen geluiden van buiten niet door in het interieur. Bovendien is alles aan de auto geruisloos, tot aan de speciaal ontworpen geluidsarme velgen toe. De comfortabele vering vangt alle trillingen op, zonder dat de auto zweverig aanvoelt. Tijdens het rijden in de Lexus ES300h lijk je je in een bubbel te bevinden. Het voortreffelijke Mark Levinson audiosysteem met 17 luidsprekers versterkt dit gevoel. De buitenwereld voelt zo ver weg, dat je af en toe vergeet dat je verkeersdeelnemer bent.

De Lexus ES300h is een milde hybride: de 2,5 liter viercilinder benzinemotor werkt samen met een elektromotor voor een gezamenlijk vermogen van 218 pk. Dit blijkt ruim voldoende voor deze auto. Hij is geschikt voor een vlotte maar beleefde rijstijl: zo gaat optrekken vlot maar netjes. Tijdens het rijden schakelt de benzinemotor regelmatig uit, zodat je volledig elektrisch rijdt. Van deze overgang merk je als bestuurder niks, maar helpt wel om een goed verbruik neer te zetten: zelfs tijdens onze zeer winterse rijtest reden we 1 op 15 met de Lexus ES300h.

Lexus ES300h spoiler

Wil je even sportief rijden, schakel dan over naar de sportstand. Het karakter van de Lexus ES300h verandert direct. De tellers kleuren wit met rood en het gaspedaal reageert onmiddellijk op elke aanraking. De auto drukt je bij het optrekken ineens in je stoel, de motor voorin begint vervaarlijk te grommen en er verschijnt vanzelf een glimlach op je gezicht. De keurige heer die Lexus heet laat ineens zien dat hij niet wars is van een lolletje.

Sterke punten

De Lexus ES300h draait echter vooral om comfort. De verwarmde en geventileerde stoelen zitten heerlijk. Iedere inzittende regelt zijn eigen temperatuur en zijn eigen muziekvolume. Ondanks het aflopende dak zit je ook achterin comfortabel: de zitting van de achterbank kan zelfs 8 graden kantelen. Zet je daarbij de voorstoel helemaal naar voren, dan ontstaat er een meter beenruimte. Daarom heet deze uitvoering President Line.

Lexus digitale spiegels

Talloze details versterken het gevoel van luxe. De knopjes op het stuur hebben een subtiele structuur. Vakjes openen geruisloos. Lampjes springen aan na een lichte aanraking en de temperatuur stel je in met prettige tuimelschakelaars. De stoelverwarming wordt nooit zo heet dat het ongemakkelijk voelt. Zelfs als je de Lexus over de lijntjes stuurt, reageert de rijbaanassistent ingetogen. Geen piepjes of stuurcorrecties, maar een lichte trilling in het stuur en een bedaard geluidje, als een butler die even kucht en zegt “dat bedoelde u vast niet zo, mijnheer.”

Over alles in de Lexus ES300h lijkt twee keer nagedacht. De ramen openen en sluiten zich volledig geruisloos. De ruitenwissers stoppen met wissen als de deur opengaat, zodat een passagier niet nat gespat wordt. De letters op de knop voor de rijstanden zijn glow-in-the-dark, zodat je ze in het donker kan lezen. Elke keer als je zo’n subtiliteitje tegenkomt, voel je je speciaal.

Lexus ES300h zijkant

Zwakke punten

Bij een auto waar zo goed over nagedacht is, is het vinden van zwakke punten een uitdaging. Al snel kom je uit op details. Zo kun je na het starten niet direct de versnellingspook bedienen, dat lukt pas na een paar seconden. Het lijkt alsof de software nog even moet opstarten, waardoor het even voelt alsof je een computer bedient in plaats van een machine. Het schakelen met de pook gaat ook iets zwaarder dan dat het een heer betaamt.

De achterklep is te bedienen met een sensor onder de achterbumper, maar gedurende onze week met de Lexus kregen we de perfecte schopbeweging niet onder de knie. Meermalen met je been onder de bumper vegen geeft niet echt het statige beeld dat bij de Lexus hoort. Het alternatief is een kleine knop onder het randje, maar die moet je altijd even zoeken. Maar goed, als dit de nadelen zijn die je gevonden hebt na een week rijden met de Lexus ES300h, dan kun je daar een conclusie aan hangen.

Lexus ES300h voorkant

Uitrusting

Uiteraard is de Lexus ES300h uitgerust met alle rijhulpen en veiligheidsvoorzieningen. Adaptive cruise control, rijbaanassistent, dode-hoekassistent: alles werkt eenvoudig en op een subtiele manier. Het 12,3 inch scherm in het dashboard bedien je met een touchpad, wat heel prettig werkt. Het grote head-up display toont alle informatie duidelijk op de voorruit. De optionele triple LED koplampen geven ’s nachts zoveel licht dat andere weggebruikers je dankbaar zijn.

Een apart woord moet gesproken worden over de digitale spiegels van de Lexus ES300h. De normale buitenspiegels zijn vervangen door camera’s op steeltjes en twee kleine schermpjes op het dashboard. Deze zijn niet heel mooi geïntegreerd in het dashboard: mensen die niet beter kijken, zullen denken dat je twee navigatiesystemen hebt gemonteerd.

Maarten in de Lexus ES300h

Het rijden met deze digitale spiegels went heel snel. De camera’s hebben geen last van regen of viezigheid en geven altijd een duidelijk beeld, ook in het donker. In het beeld staan hulplijntjes om je te helpen. De camera’s zoomen ook uit bij achteruit rijden of bij uitstappen, zodat je meer van je omgeving ziet. Wel mis je soms overzicht, omdat je bij normale spiegels naar voren buigt om iets in de spiegels te zien. Bij camera’s heeft dit natuurlijk geen zin.

Conclusie rijtest Lexus ES300h

De doordachte details en de gebruikte materialen in de Lexus ES300h geven je een gevoel van luxe en blijven je verrassen. Daarnaast heeft deze auto ook een sportieve kant, die je kunt aanspreken als je er behoefte aan hebt. In de Lexus ES300h kun je helemaal tot rust komen. Tijdens onze rijtest reden we meermalen ’s avonds gewoon een rondje om even te relaxen en naar muziek te luisteren.

Lexus ES300h achterkant

Onze rijtest met de Lexus ES300h laat zien dat niet alleen Duitsers een luxe sedan kunnen maken. Wie zich niet blind staart op de buren, ziet dat de Lexus ES300h erg scherp geprijsd is. De prijzen beginnen bij 55.245 Euro, terwijl het door ons gereden topmodel 70.485 Euro kost. Voor deze prijs kun je bij BMW niet alle opties aanvinken. Daarbij is de Lexus ES300h een stuk minder schreeuwerig en heel wat verfijnder dan zijn Duitse broertjes.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *