Rijtest: De BMW 530e is een aso met een schoon geweten

BMW 530e

Het grapje gaat dat degene die bij BMW richtingaanwijzers inbouwt de meest nutteloze baan ter wereld heeft. Iedereen is bekend met de stereotypes van BMW-rijders. Toch liep BMW ook voorop met elektrisch rijden en bieden ze meerdere hybrides aan. Om te kijken of de hybride BMW 530e meer hooligan of boomknuffelaar is, gingen we er een weekje mee op pad.

Caramel

De eerste indruk van de BMW 530e is er één van luxe. Dat mag ook wel: aan onze 530e hangt een prijskaartje van 92.109 Euro. De vanaf-prijs is 64.949 Euro maar onze testauto is, zoals het een persauto betaamt, rijk voorzien van opties. Zo is de auto bekleed met het M-Sport pakket, wat bestaat uit opvallende sportieve bumpers, een heleboel M-logo’s en gordels met de BMW M streepjes.

Het meest opvallende is het caramelkleurige lederen interieur. De geperforeerd leren zetels – je kunt het geen stoelen meer noemen – kleuren keurig bij de onderkant van het dashboard, de middenconsole en deurbekleding en ademen een warme, uitnodigende luxe uit. Dat deze kleur wel besmettelijk is, blijkt uit enkele zwarte vegen die zich al in het interieur bevinden van vorige berijders. Dit is geen interieur voor mensen met kleine kinderen.

Ouderwetse sedan

Iedereen zal de BMW 530e herkennen als BMW. Dit is een onvervalste sedan, waarvan de klassieke vorm in de huidige wereld van SUVs en crossovers zo nodig nog meer luxe uitstraalt dan in het verleden. Net zoals dieren de vorm van roofvogels in de lucht herkennen, is de herkenbare voorkant van de BMW voldoende om de gemiddelde automobilist aan de kant te laten gaan.

BMW 530e

Gelukkig heeft deze BMW nog niet zo’n lelijke grote grille, zoals op andere recente modellen en prototypes. Ondanks de wat saaie grijs-groene kleur van onze testauto staat hier een degelijke, tijdloze BMW. Hij is lang, laag en breed. Dit is niet zonder nadelen: zo is de kofferbak weliswaar diep, maar erg laag. Grote items gaan er alleen in als ze erg plat zijn: met een opgevouwen kinderwagen of een middelgrote koffer heeft de BMW al moeite. De laadkabels kunnen gelukkig wel netjes opgeborgen worden in een vak onder de vloer.

Volledig elektrisch rijden

De BMW 530e is een plug-in hybride maar hij verraadt dit nauwelijks. Een extra klepje in het spatbord en een letter “e” achterop de auto zijn de enige aanwijzingen. Toch is het de hybride techniek die deze BMW tot zijn recht laat komen. Met volle accu’s kan deze BMW namelijk grote stukken volledig elektrisch rijden. Hiermee is het voor veel mensen mogelijk de BMW 530e te gebruiken voor dagelijks woon-werkverkeer zonder ook maar één druppel benzine te gebruiken.

BMW 530e

In de rijmodi “comfort” en “eco pro” kan elektrisch rijden tot een snelheid van 90km/u: daarna schakelt de 2-liter viercilinder benzinemotor in. Dit gebeurt zonder dat je het merkt. Ondanks het forse gewicht van 1845 kilo is de BMW 530e door deze techniek verrassend zuinig: bij een grote rit dwars door het land reden we grote stukken volledig elektrisch, wat een gemiddeld benzineverbruik opleverde van 5,6l/100km (bijna 1 op 18). Dit is best indrukwekkend, dus een goede reden om de accu’s altijd op te laden.

In de modus eDrive rijdt de BMW 530e volledig elektrisch en blijft de benzinemotor uit. Hierbij geldt de limiet van 90km/u niet en kun je tot 140km/u elektrisch rijden. Het is in deze modus dat de 530e het meest soepel rijdt, maar vreemd genoeg zit het knopje voor eDrive een beetje verstopt, apart van de andere rijmodi. Het door BMW opgegeven rijbereik van 55 kilometer hebben we niet gehaald, maar we haalden bijna 35 kilometer – in de winter met de verwarming aan. Zuinig is de elektromotor niet, met een gemiddeld gebruik van 30kWu.

Dubbele duw in de rug

Al rijdt de BMW 530e normaal al heel soepel, tijdens het elektrisch rijden is hij het meest comfortabel. Je gebruikt dan namelijk de achttraps automatische versnellingsbak niet, en deze zorgt soms voor onrust. Zoals elke automaat reageert hij bij gas geven met een vertraging. Wil je snel optrekken, dan zorgt eerst de elektrische aandrijving voor een duw in je rug, en even later heeft de automaat teruggeschakeld  en krijg je een tweede duw in je rug van de benzinemotor die bijspringt. Hoewel dit heel snel voelt, is het veel minder comfortabel dan het versnellingsloos elektrisch rijden.

BMW 530e

Hoewel de BMW 530e met 183pk relatief weinig vermogen heeft, is het ruim voldoende om vlot te rijden. Laat er geen twijfel over zijn dat je het gas zeker gaat indrukken in deze BMW. Het is niet duidelijk of de BMW dit uitlokt, of dat je je rijgedrag aanpast aan de vooroordelen, maar je gaat rijden als een BMW-rijder. Mensen gaan voor je aan de kant dus al snel ben je geneigd om gebruik te maken van de ontstane gaten in het verkeer.

Asociaal rijgedrag

Alle vooroordelen van BMW worden bevestigd bij het selecteren van de sport-modus. Je dashboard kleurt rood en alle informatie over elektrisch rijden, accu’s en genereren verdwijnt. Zelfs je verbruik is in deze modus niet meer op te roepen – en met een reden. Uit het vooronder klinkt een lichte brom die luider wordt naarmate het gaspedaal dieper wordt ingetrapt. Te hard rijden wordt een vaststaand feit in sport-modus, net zoals een verbruik van onder de 1 op 10.

Toch zorgt de auto er ook voor dat je niet direct verandert in de volgende kandidaat in Wegmisbruikers. De adaptive cruise control kent vier standen voor afstand houden, maar een bumperkleef-stand is er niet bij. Als je te dicht op je voorganger zit, krijg je een waarschuwing in je head-up display om je te bewegen wat meer afstand te houden. Zelfs van rijbaan wisselen zonder richtingaanwijzer zit er niet meer in: de rijbaanassistent laat dan het stuur trillen en stuurt actief tegen. BMW doet dus wel een poging zijn klanten te laten gedragen.

BMW 530e

Ionisatie en geurtjes

Uiteindelijk ligt de nadruk bij de BMW 530e op comfort, en niet op sportiviteit. De zetels, voorzien van ventilatie, verwarming en massage, zijn te vlak om echt steun te bieden in snelle bochten. Het grote stuurwiel wordt ook verwarmd en de lucht uit de ventilatiegaten is geïoniseerd en als gewenst voorzien van een heerlijk geurtje. De kleur van de interieurverlichting is instelbaar en de radio bedien je via handsignalen, zodat je de knopjes niet hoeft aan te raken. Ook het touchscreen blijft verstookt van vingerafdrukken door de grote, handige draaiknop op de middenconsole.

Het grote digitale dashboard is heel duidelijk en toont naar wens veel of juist heel weinig informatie. Er zijn talloze knopjes en via het oneindige menu op het infotainmentscherm kun je talloze functies bedienen. Het sturen voelt direct, de automaat schakelt netjes mee en de auto bepaalt zelf of de benzinemotor mee mag doen of niet. Op deze manier rijdt de BMW 530e op zijn best en met een zeer redelijk verbruik is deze hybride BMW een logische keuze.