Fiat Tipo Cross, een nieuw familielid

Fiat is al sinds jaar en dag sterk in kleine auto’s, denk aan de 127, de Panda en de 500. Om de één of andere reden hebben de grotere Fiats het altijd moeilijker op de markt. Denk aan de Croma, een geslaagde auto maar nooit een kassucces geweest. Voor de middenklasse geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, ze draaien lekker mee in de verkoop, maar gaan niet als warme broodjes over de toonbank.

Fiat Tipo Cross logo
Fiat Tipo Cross, een nieuw familielid

De naam Tipo dateert al van 1988, toen nog geschreven als TIPO., dus met de punt erachter. Zijn opvolgers droegen andere namen: Bravo/Brava, Stilo en weer Bravo. Sinds 2017 is de naam Tipo weer terug. Deze auto werd in eerste instantie enkel geleverd als sedan, later kwamen daar de hatchback en station bij. De sedan is ondertussen niet meer leverbaar, Nederland is nu eenmaal geen liefhebber van de sedan. In 2021 heeft de reeks een facelift gehad. Naast een flinke kwaliteitsslag bij de bestaande modellen is er ook een model aan het gamma toegevoegd: de Fiat Tipo Cross. HET verkoopargument voor deze auto is de geboden uitrusting en ruimte tegen een goede prijs. In deze test gaan we ondervinden of Fiat hierin geslaagd is.

SterktesZwaktes
+ Prijs – Interieur
+ Herkenbaar front – Materiaalgebruik
+ Ruimte – Multimediascherm
Fiat Tipo Cross achterzijde
Achterzijde met full led verlichting

Wat is de Fiat Tipo Cross?

De Fiat Tipo Cross is te herkennen aan de volgende stylingkenmerken: stootranden rondom, bodembescherming, een stoer front met SUV-achtige bumpers met “Ice Matte” details, spiegels met zwarte kappen en, misschien nog wel het belangrijkste: een carrosserie die 16 centimeter hoger ligt dan de hatchback en station. Let wel, de Cross is geen SUV. Je merkt aan de zitpositie dan ook niet echt dat je in een hogere auto zit. Knap staaltje werk van de ontwerpers van Fiat, of moet ik zeggen Stellantis? De auto heeft speciale bekleding waarin de naam Cross is opgenomen. Op de neus prijkt het nieuwe logo van Fiat, wat bestaat uit vier gestileerde letters. Alleen jammer dat op de kofferdeksel het oude logo nog zit.

Fiat Tipo Cross driekwart
Deze kleur staat hem erg goed!

De uitrusting

De Tipo Cross is uitgerust met meerdere veiligheidsvoorzieningen. Denk hierbij aan een controlesysteem voor de bandenspanning, een rijstrook assistent en verkeersbordherkenning, een radio met usb en dab+, een automatische binnenspiegel en een stuurbekrachtiging met twee standen (eentje werkt lichter voor bijvoorbeeld inparkeren).

Nieuw voor modeljaar 2021 zijn de beeldschermen achter het stuurwiel en op het dashboard. Op het centrale beeldscherm draait Fiat’s zogenaamde UConnect” audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Dit functioneert in de praktijk goed, maar is niet altijd even snel. Het geluid van het audiosysteem is verrassend goed (als je de audio-instellingen goed hebt staan). Het beeldscherm achter het stuurwiel bestaat uit drie blokken naast elkaar. Het middelste blok is digitaal, en is naar eigen wens in te stellen. De verschillende menu’s zijn op dit scherm ook zichtbaar. Aan beide zijden is een analoog scherm geplaatst, waarop het toerental en tankinhoud zijn af te lezen. De schermen lopen optisch in elkaar over doordat de cirkels rondom de buitenste meters deels op het digitale scherm doorlopen. Het navigatiescherm lijkt op het eerste gezicht groot. Om het scherm zit echter een brede, zwarte rand. Daarnaast wordt het onderste gedeelte gebruikt als balk voor de verschillende functies. Dit neemt echter niet weg dat het scherm groot genoeg is voor een duidelijke navigatie. Tot slot heeft hij zowel voor als achter full led verlichting.

Interieur Fiat Tipo Cross
Strak dashboard, afwerking kan soms wat beter

Hoe rijdt het?

Voor modellenjaar 2021 heeft Fiat alle motoren, dus ook de diesel, vervangen door een 1.0 liter benzinemotor, de 1.0 Firefly. Deze motor levert een vermogen van 100 PK en een maximale trekkracht van 190 Nm. Hij is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Een vijfversnellingsbak? Inderdaad, waarschijnlijk één van de middelen om op kosten te besparen. Maar eerlijk is eerlijk, het zesde verzet mis je niet. In zijn vijf is het motorgeluid behoorlijk rustig en reageert hij toch nog goed bij bijvoorbeeld een inhaalactie. Daarnaast schakelt de bak trefzeker. En wees eens eerlijk, hoe vaak schakel je bij een zesbak niet rechtstreeks van versnelling vier naar zes… Verwacht niet dat de Cross er continu als een Firefly vandoor gaat, het vermogen is echter ruim voldoende om op een normale, ontspannen manier met het verkeer mee te komen. De besturing is behoorlijk direct. Je merkt dit doordat je ook op rechte stukken steeds een klein beetje aan het bijsturen bent. Niet hinderlijk maar het valt op.

Fiat Tipo Cross zijaanzicht
Leuke accenten maken de auto af

Sterke punten

Je kunt er niet omheen, het grote pluspunt van de Fiat Tipo Cross is zijn prijs. Ga je voor een vergelijkbare auto als de Cross shoppen bij zijn directe opponenten (denk aan de Astra, Focus of Golf) reken dan maar dat je een duizend of 5 duurder uit bent. Nu zal dit deels gecompenseerd worden door een wat hogere inruilwaarde, maar wat je aan het begin niet uit hoeft te geven is snel verdient. Zeker nu je voor dat geld een auto krijgt die veel ruimte biedt, goed in zijn standaard voorzieningen zit en een prettig weggedrag heeft. Daarnaast heeft hij ten opzichte van zijn concurrenten toch net een meer eigen gezicht. Een gemiddeld verbruik van 1 op 16 is niet wereldschokkend maar zeker acceptabel.

Zwakke punten

Het grootste minpunt van de auto is aan de binnenkant te vinden. In het interieur is volop hard zwart plastic gebruikt, wat de inrichting vrij zakelijk maakt. Bij de directe concurrenten vindt je vaker wat zachtere soorten plastic. Dit doet wat “warmer” aan. Daarnaast kan de afwerking op een aantal punten net iets beter. Gelukkig hebben deze punten geen effect op de overzichtelijkheid en het bedieningsgemak, want die is dik voor elkaar.

Fiat Tipo Cross offroad
Ook in licht terrein staat hij zijn mannetje

Conclusie Fiat Tipo Cross

De Fiat Tipo Cross is een waardevolle aanvulling op het bestaande Tipo-gamma. Hij biedt een net wat sprekender uiterlijk dan de hatchback en stationwagon. Daarnaast heeft hij ten opzichte van zijn concurrenten toch meer een eigen gezicht. En zijn sterkste punt: hij biedt gewoon heel veel auto voor zijn geld. Wat ons betreft is Fiat in zijn missie geslaagd. Nu is het de vraag aan de consument, of die deze pluspunten ook ziet…

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *