Rijtest: de Ford Puma is getemd tot een speels gezinskatje

De nieuwe Ford Puma lijkt niet op het sportwagentje met de dezelfde naam van vroeger. Is de vernoeming terecht of heeft Ford een oude naam verkeerd gebruikt? Om dat uit te vinden, gingen we een paar dagen op stap met een Ford Puma ST-Line X First Edition.

Vriendelijk gezicht

Veel autofabrikanten laten hun auto’s door ontwerptrucjes groter lijken dan ze zijn. Ford lijkt het tegenovergestelde te doen. Op foto’s lijkt de Ford Puma een hoge Fiesta, maar in werkelijkheid is hij een stuk langer, hoger en breder. Hier staat toch echt een forse crossover. Vergeleken met het über-zakelijke of overdreven agressieve uiterlijk van andere crossovers heeft de Ford Puma een geheel eigen styling.

Ford Puma

De Ford Puma oogt heel vriendelijk. De bolle koplampen, het enige element dat nog aan de oude Puma doet denken, vormen samen met de grote gapende grille een guitig gezichtje. Ook de achterkant met de hoge achterlichten is geslaagd, al kunnen de grote reflectoren en diffuser-achtige inham niet verhullen dat de Puma een enorme bumper heeft.

Mild hybride

Onder de motorkap van de Ford Puma ligt de alom geprezen 1-liter driecilinder ecoboost motor die we kennen uit de andere modellen. Onze testauto beschikt hiermee over 125pk, al is er ook een versie die 155pk uit dezelfde motor perst. Ook de minst krachtige motor is ruim voldoende om de 1280 kilo wegende Puma vooruit te bewegen.

De motor komt pas tot leven boven 2500 toeren, en daarom is het vreemd dat de schakelindicator op het dashboard al bij 2000 toeren oproept om te schakelen. Luister je hiernaar, dan voelt de Puma groot en log. Schakel je later, dan laat de Puma zien wat hij waard is. Het rauwe motorgeluid van de driecilinder klinkt helaas wel vrij luid in het interieur.

Ford Puma

De Ford Puma is een mild-hybrid (mHEV). Bij het uitrollen merk je dat de Puma afremt door het regenereren van rem-energie. De opgewekte elektriciteit wordt gebruikt voor alle ondersteunende systemen aan boord, zodat de benzinemotor alleen de auto hoeft voort te bewegen. Op deze manier wordt benzine bespaard.

Tijdens onze tests bleek dit ook echt te werken: wij reden met de Puma een verbruik van gemiddeld 1 op 18, wat best goed is voor een auto van dit formaat. Tijdens een extra zuinige rit hebben we zelfs 1 op 20 gehaald. Zeker op de snelweg voelt de Ford Puma zich helemaal thuis: deze auto is een echte snelwegtijger – uhm, snelwegpuma.

Ford Puma

Uitstekend weggedrag

Zoals we van Ford gewend zijn, schakelt de handbak met zes versnellingen voorbeeldig. De korte pook nodigt uit tot rap schakelen. De grootste verrassing van de Ford Puma is echter de wegligging: de Puma stuurt zo goed door bochten dat je vergeet dat je in een crossover rijdt. De Ford Puma laat zich gewillig door bochten smijten en tovert zo een lach op je gezicht. Alle lof voor Ford dat ze zo’n forse auto zo speels hebben gekregen.

Naast de rijmodi normaal, eco en sport kun je ook kiezen voor een modus voor rijden bij gladheid of op onverharde ondergrond. Bij elke modus hoort een aangepaste gasrepons en stuurgedrag. Vooral in sportmodus wordt de Puma een heerlijke auto om in te rijden: het sturen gaat heel direct en het gaspedaal luistert direct. In deze modus valt het regenereren van de hybride wel wat meer op, maar we ervoeren dit niet als heel storend.

Ford Puma

Volledig digitaal

Het volledig digitale 12,3 inch dashboard krijgt in elke modus een ander kleurtje: blauw bij normaal, rood bij sport. Aan het design is te zien dat de ontwerpers van Ford zich hier aardig hebben uitgeleefd: neem bijvoorbeeld de toffe puma die getoond wordt bij het instappen. Het ziet er allemaal erg gelikt uit.

Midden op het dashboard wordt informatie van de pre-collision alert getoond: met een geel of rood vlak laat de Puma weten dat je onvoldoende afstand houdt. Helaas knippert hij bij druk verkeer al snel geel. Ook leest de auto regelmatig verkeersborden die er niet zijn: hij denkt dan dat je te hard rijdt, waardoor er een verkeersbordje knippert op het dashboard. Al dit geknipper leidt erg af. Wel leuk is dat de afbeelding van de Ford Mondeo in sportmodus verandert in een Mustang GT (wel een echte).

Ford Puma interieur

In de middenconsole prijkt een 8 inch infotainmentscherm zoals we ook kennen uit andere Fords. We kennen Sync3 al als een fijn werkend systeem. Helaas ben je voor de meeste functionaliteiten aangewezen op het touchscreen: dit werkt goed maar het scherm staat snel vol vingerafdrukken. Ford heeft veel werk gestoken in de B&O geluidsinstallatie: standaard dreunt de bas zo hard dat alles meerammelt dat los in de auto ligt.

Uiteraard is de Ford Puma uitgerust met allerlei moderne snufjes, zoals LED-lampen voor en achter, adaptive cruise control en dodehoek-detectie. Naast een rijbaanassistent is de Puma uitgerust met een stuurhulp om ongevallen te voorkomen. Zelf inparkeren kan hij ook, net zoals je telefoon draadloos opladen.

Slimme kofferbak

Onze testauto was uitgerust met een zeer luxe interieur: Salerno-lederen bekleding in Ebony met rood stiksel. Dit gaf onze Puma ST-Line zowel een sportief als luxe uitstraling. De comfortabele sportstoelen waren net zoals het stuur verwarmd, maar helaas is stoelmassage alleen te krijgen in de Titanium-modellen.

Ford Puma interieur

De kofferbak van de Ford Puma huist enkele verrassingen. Niet alleen is de hoedenplank zo ontworpen dat hij nooit meer in de weg hangt, maar de bodem van de kofferbak is verstelbaar. In de normale, lage stand heb je een ruime, diepe kofferbak maar klap je de bodem weg, dan wordt de MegaBox zichtbaar: een diepe, uitspoelbare plastic bak met een eigen afvoer. Ideaal om hogere items te vervoeren, of om vieze sportschoenen in op te bergen. In totaal heb je dan 456 liter opbergruimte.

In de hoogste stand ligt de bodem net onder de rand van de kofferbak en zorgt hij bij een neergeklapte achterbank voor een vlakke laadvloer en maar liefst 1216 liter opbergruimte. Is dit nog niet genoeg, dan mag de Ford Puma tevens een aanhangwagen van 1100 kilo trekken.

Ford Puma

Geen basisuitvoering

Vergeleken met de concurrentie lijkt de Ford Puma ontworpen voor mensen van jongere generaties. Kijk bijvoorbeeld naar het speelse rijgedrag en het vriendelijke uiterlijk, of naar de flinke geluidsinstallatie en de Megabox, die ideaal is voor sportspullen. Daarom is het vreemd dat er geen basisuitvoering is: als je een Ford Puma wil, dan moet je kiezen tussen de sportieve ST-Line of de luxe Titanium.

Maar in welke doelgroep je ook valt: de Ford Puma is een goede keuze voor iedereen die voldoende ruimte wil combineren met puur rijplezier, zonder financieel leeg te lopen bij het benzinestation.

De Ford Puma begint bij 26.900 Euro voor de Titanium of 28.050 Euro voor de ST-Line. Onze testauto, de Ford Puma ST-Line X First Edition is verkrijgbaar vanaf 30.140 Euro.