Al vóór de onthulling was er oproer: zou Ford echt een SUV presenteren onder de naam Mustang? Hun angsten bleken gegrond: de volledig nieuwe elektrische SUV draagt de naam Mustang Mach-E. Mustang-liefhebbers over de hele wereld zijn nu in actie gekomen tegen Ford. In dit artikel leggen we uit waarom het hen zo bezig houdt.

Levende legende

De allereerste Ford Mustang zag het levenslicht in 1964 als tweedeurs sportwagen voor gewone mensen. In de loop van zes generaties veranderde de Ford Mustang veel, maar het bleef altijd trouw aan het eerste ontwerp. De Ford Mustang werd voor velen hét symbool voor vrijheid. Zo speelde geen enkele auto vaker een rol in films dan de Mustang.

In de documentaire “A Faster Horse” uit 2015 leggen nota bene de mensen van Ford zelf uit wat de legende van de Ford Mustang is. Veel van wat zij daarin zeggen, is niet verenigbaar met het idee van een SUV. Een projectleider van Ford legt bijvoorbeeld uit: “het kopen van een Mustang is nooit een beslissing van het verstand”. Een SUV daarentegen is zelden een gevoelskwestie, maar het gevolg van praktische overwegingen. Voor veel liefhebbers kan een SUV daarom nooit een Mustang zijn, en andersom.

#NOTaMUSTANG

Het protest onder Ford-liefhebbers, met name Mustang-eigenaren, liegt er niet om. Direct na de presentatie van de Mustang Mach-E werd de hashtag #NOTaMUSTANG populair. Hij wordt geplaatst onder elk bericht dat over de Mustang Mach-E verschijnt. Op Twitter en Reddit raakt men niet uitgepraat over ‘de slechtste beslissing van Ford sinds de Edsel’. De officiële introductievideo van de Mustang Mach-E op Youtube heeft bijna evenveel dislikes als likes.

notamustang
De introductie-video van Ford op Youtube kreeg bijna evenveel negatieve als positieve duimpjes

Het zijn niet de minsten die tegen Ford in opstand komen. Jimmy Dinsmore, bekend journalist en mede-schrijver van een boek over het design van de Ford Mustang, is fel tegenstander. Hij is dan ook een officiële petitie gestart tegen Ford om de naam van de Mustang Mach-E te wijzigen. Op het moment van schrijven is de petitie bijna 14.000 keer getekend.

Op sociale media krijgt iedereen die zich positief uitspreekt over de Mustang Mach-E het te horen. De voorzitter van de ‘Mustang Club of America’, Steve Prewitt, kreeg veel kritiek toen hij zei dat hij de Ford Mustang Mach-E niet direct wilde veroordelen. Toen de beroemde drifter Vaughn Gittin Jr. op social media zette dat hij de Mustang Mach-E best eens zou willen proberen, vroegen velen hem hoeveel Ford hem had betaald om dit te zeggen.

Negatieve aandacht

Tot nu toe trekt Ford zich niks aan van de kritiek op de Mustang Mach-E. Ze blijven benadrukken dat de rijdynamiek en de performance van de Mustang Mach-E de naam rechtvaardigt. Een sportieve SUV kan óók het ultieme symbool van vrijheid zijn, vindt men. Ford benadrukt ook dat de Mustang Mach-E geen vervanging is van de traditionele Mustang, maar een uitbreiding van de familie.

Misschien is Ford heel slim om de bekende naam Mustang te gebruiken voor de introductie van hun eerste elektrische auto. Hij heeft immers meteen naamsbekendheid. Het kan ook heel dom zijn: iedereen heeft het over de naam en niemand heeft aandacht voor het ontwerp of de techniek van de auto. Opvallend is dat niemand een probleem heeft met de auto op zich: het protest richt zich alleen op de naam.

Ford Mustang Mach-E
Op deze foto staat tenminste één echte Mustang

Overwinning voor de fans

Protesten van Mustang-fans zijn niet nieuw voor Ford. Eind jaren ’80 wilde Ford een Mustang ontwikkelen op basis van een voorwielaangedreven platform. Ook toen volgde een storm van protest: in het pre-internet-tijdperk stuurden meer dan 30.000 mensen een brief of kaart naar het hoofdkantoor van Ford om hen op andere gedachten te brengen. En het werkte: de nieuwe sportauto werd de Ford Probe, en pas in 1994 presenteerde Ford de nieuwe generatie Mustang: een achterwiel-aangedreven sportwagen met alle elementen van de klassieke Mustang.

Of Ford zich wederom gevoelig toont voor massaal protest onder zijn fans, valt te bezien. Duizenden dollars zijn al geïnvesteerd in de reclame-campagne tot nu toe. Volgens Ford zijn alle First Editions al uitverkocht. Tegenstanders zweren dat de Mustang Mach-E nooit welkom gaat zijn bij Mustang-bijeenkomsten en dat ze eigenaars blijven pesten over hun nepmustang. Plannen voor stickers om over de logo’s te plakken liggen al klaar. Eén ding is zeker: deze strijd is nog niet gestreden.

Categorieën