Er was een tijd dat ik op zoek was naar een Ford Puma, dat toffe kleine autootje van rond de milleniumwisseling op basis van de Fiesta. Klein, sportief, anders dan de rest. Helaas heb ik er nooit eentje gekocht. Mijn auto-wensen zijn ondertussen veranderd maar toen ik las dat er eind dit jaar een nieuwe Ford Puma bij de dealers staat, sloeg mijn hart toch even over.

Helaas is het niet hetzelfde. De kleine, sportieve Puma van toen is veranderd in een crossover. Het past in een trend waarbij autobouwers oude naamplaatjes weer oppoetsen om meer crossovers en SUVs aan te bieden. Door gezinsauto’s te vernoemen naar de sportieve auto’s van vroeger spelen ze in op jeugdsentiment van de mensen die vroeger zo’n auto wilden. Mensen zoals ik. 

Nadruk op sportief

Maar laten we even vergeten wat de Puma was en bekijken wat het nu is: de Ford Puma is een sportieve crossover, een compacte auto met een hoge zit. De Puma deelt veel design-elementen met de rest van de Ford-familie. Geen spannend, innovatief ontwerp, maar wel een leuk, fris uiterlijk dat plezier uitstraalt.

Neem bijvoorbeeld de voorkant, waar de koplampen en de grille je lachend aankijken. De koplampen hebben iets weg van die van de oude Puma. Waar andere fabrikanten SUVs en crossovers hoge taillelijnen geven om ze minder lomp te laten lijken, heeft de Puma dit niet. De grote ruiten verbeteren ongetwijfeld het zicht naar achter. Met de brede heupen wil de Puma ook een beetje op de meest sportieve leden van de Ford-familie lijken.

Mild hybrid

De Puma wordt aangedreven door Fords vertrouwde 1-liter driecilindermotor. Deze maakt gebruik van mild hybrid techniek, wat inhoudt dat remenergie gebruikt wordt door een elektrische motor om extra vermogen te leveren. Hierdoor wordt het turbogat bij lage toerentallen kleiner en rijdt de auto soepeler. Tevens verbruikt de auto minder.

De Puma is verkrijgbaar met 125pk en cilinderuitschakeling, wat uniek is op een driecilindermotor. Het houdt in dat de motor bij lage belasting nog maar op twee cilinders loopt om het verbruik te verminderen. Er is ook een krachtigere motor die 155pk produceert. Schakelen gaat middels de bekende handbak met zes versnellingen of de zeventraps automaat.

De Ford Puma staat op hetzelfde platform als de Ford Fiesta, al is het wat aangepast. Zo is het stijver gemaakt en heeft de Puma grotere schokdempers. Het staat in ieder geval garant voor uitstekende rij-eigenschappen.

Veel veiligheidssystemen

De nieuwe Ford Puma krijgt een rijke uitrusting aan veiligheidssystemen, zeker voor zijn klasse. Niet minder dan twaalf sensoren, drie radars en twee camera’s assisteren de bestuurder. Zo heeft de Puma adaptive cruise control en kan het verkeersborden lezen, de dode hoek in de gaten houden en automatisch parkeren. De rijbaanassistent heeft een extra functie die de Puma uit de berm houdt en de Puma waarschuwt zelfs als je een eenrichtingsstraat in dreigt te rijden.

De pre-collision assist kan obstakels en mensen detecteren en stuurt waar nodig bij. Daarnaast krijgt de auto via het ingebouwde modum waarschuwingen van overheden en hulpdiensten over obstakels en gevaarlijke situaties voordat de bestuurder ze kan zien. Als het toch tot een aanrijding komt, dan zorgt post-collision braking ervoor dat de auto zo snel mogelijk tot stilstand komt om verdere aanrijdingen te voorkomen.

Ford Megabox

In de Ford Puma is het goed vertoeven. Uniek in dit segment zijn stoelen met massagefunctie. De bekleding kun je uit de auto halen en is wasbaar: ideaal voor gezinnen met kleine kinderen! Het dashboard is een 12,3-inch scherm dat geheel naar eigen wens in te delen is. In de middenconsole zit een 8-inch touchscherm met Fords Sync3 infotainmentsysteem. Een glazen panoramadak en B&O audiosysteem zijn optioneel.

Ford heeft de ruimte in de compacte Puma optimaal benut. Dit is vooral merkbaar in de kofferruimte: via de handsfree te openen achterklep bereik je een riante kofferruimte. Deze is voorzien van een “megabox”: een extra opbergvak onder de vloer. Met een neergeklapte achterbank is er een vlakke laadruimte van maar liefst 456 liter. Maar als je de vloer wegklapt tegen de achterbank, ontstaat er door de megabox juist een extra hoge kofferruimte. Omdat de hoedenplank aan het kofferdeksel zit, zit deze nooit meer in de weg. 

Maar dat de grote kofferruimte een verkoopargument is, zegt genoeg. De Puma is niet meer het sportautootje van vroeger. Hij is volwassen geworden, ook al is hij zijn sportiviteit niet helemaal kwijt. Maar de mensen die vroeger een Puma wilden, zijn ook volwassen geworden. De vraag die overblijft: wanneer komt Ford met een betaalbaar sportautootje zoals de Puma vroeger was?


Categorieën