SterktesZwaktes
– Volledig uitgevoerd– Duur
– Laag genoeg voor parkeergarages– Lage topsnelheid
– Grote laadruimte – Indirect stuurgedrag
automaat op een elektrische auto

Introductie en specificaties

Het is voor fabrikanten gebruikelijk om onderling designs, platforms en motoren te delen. Daarmee worden een hoop (ontwikkelings-)kosten bespaard. Zo ook bij de Citroën Jumpy. Hij bestaat al sinds 1994 en heeft in die tijd veel gedaantes gehad. Hij was destijds ook te verkrijgen als Peugeot Expert of Fiat Scudo. Tegenwoordig is hij o.a. bij Toyota te verkrijgen als ProAce en bij Opel als Vivaro. Inmiddels hebben ze vrijwel allemaal ook een elektrische variant (de E-Expert, ProAce electric en E-Vivaro). Genoeg verwarrend informatie, hoe rijdt een (elektrische) Jumpy?

MotorElektrisch
Vermogen100 kW en 260 nm
TransmissieAutomatisch
0-100 km/uNiet gegeven, maar erg vlot
Topsnelheid130 km/u (in de praktijk: harder)
Accupakket50 kWh of 75 kWh
Bereik230 km of 330 km
Opgegeven verbruik23,4 kWh per 100 km
Leeggewicht2.000 kg
Hoogte1,9 meter
Laadvolume4,6 – 6,6m3
Maximaal trekgewicht (ongeremd)750 kg
Vanafprijs€34.234 (inclusief btw)
Prijs testauto (de ‘XL’ versie)€56.960

De Citroën E-Jumpy is dus leverbaar met een 50 of 75 kWh grote accu. Het laden hiervan gaat thuis, op kantoor of bij ene publieke laadpaal met maximaal 11 kW. Dat kan dan via een 3-fase aansluiting. In uurtje of 5 of 8 (afhankelijk van je accupakketkeuze) is de Jumpy helemaal vol. Maar eerlijk gezegd zet je nooit je auto helemaal leeg neer. Er zit altijd nog wel 10 / 20% in. 11 kW is dus een zeer goede AC-laadsnelheid.

Bij snelladers (DC-laden) gaat het met maximaal 100 kW. Citroën geeft zelf aan dat je de 50 kWh accu in 30 minuten van 30% naar 80% opgeladen hebt. Bij de 75 kWh accu duurt dit 45 minuten. Maar bedenk, het gaat er niet om dat je EV altijd helemaal vol geladen is, maar dat je je volgende laadpunt bereikt.

opladen van de Citroen E-Jumpy

Wat is de Citroën E-Jumpy?

De Citroën E-Jumpy is verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:
– XS (4,6 meter)
– M (4,95 meter)
– XL (5,3 meter). Dit is de versie waar wij mee reden.

De Citroën E-Jumpy geniet veel (fiscale) voordelen. Ik som op:
– Je betaalt geen BPM.
– Je betaalt geen wegenbelasting.
– In 2020 betaal je 8% bijtelling over de eerste €45.000. In 2021 wordt dat 12% over de eerste €40.000. Daarboven betaal je de reguliere 22%.
– Je kunt een milieu investeringsaftrek (MIA) claimen ter hoogte van maximaal 13,5% van €40.000. Dit zorgt dus voor een aftrek van €5.400.

Al met al genoeg (fiscale) redenen om een E-Jumpy te willen hebben. Met €56.000 is de door ons geteste E-Jumpy geen koopje. Hierbij wel de kanttekening dat we in een van de duurdere uitvoeringen reden (XL en het 330km accupakket). Is de E-Jumpy zijn geld waard?

Past met 1,9 meter hoogte in veel parkeergarages
Past met 1,9 meter hoogte in veel parkeergarages

Hoe rijdt het?

De zitpositie van de E-Jumpy is zoals je van een bestelbus verwacht. Je zit hoog op vlakke stoelen, hebt goed overzicht en een groot stuur voor je neus. Daar achter een ietwat ouderwets ogend dashboard, met links een snelheidsmeter, rechts de charge-, eco- en powermeter, met in het midden aanvullende informatie zoals de gemiddelde snelheid en de resterende range. So far so good. Het koppelen van je mobiele telefoon via Bluetooth gaat eenvoudig en werkt prettig. Het scherm in het midden is precies goed. Niet overdreven groot voor een bestelbus, maar prettig en up to date. Ons testmodel was voorzien van een head up display, erg fijn. Deze wordt niet, zoals bij de meeste merken, op de voorruit geprojecteerd, maar op een klein glaasje tussen het dashboard en de voorruit. Oogt wat minder chique, maar helemaal niet storend en fijn dat ‘ie een HUD heeft! Op de eerste en enige rij van de E-Jumpy kun je, zoals gebruikelijk, met drie personen zitten. Twee daarvan hebben stoelverwarming, de middelste moet het doen met de warmte van zijn linker- en rechterbuurman.

Het zicht naar buiten toe is goed. De achteruitkijkspiegel zit er natuurlijk slechts voor de vorm (waarom doen ze dat eigenlijk?), maar met de linker- en rechterspiegel, die prima zicht geven, kom je er wel uit. Bij het parkeren krijg je aan de voorkant assistentie van sensoren en aan de achterkant van een prima camera. De bus is 1,90 meter hoog en kan daarom in vrijwel alle parkeergarages terecht. Een grote plus!

Sterke punten Citroën E-Jumpy

Anders dan bij bijvoorbeeld een BMW i3, die te hard op de motor remt, rijdt de E-Jumpy relaxt en rolt lekker uit, haast als een benzinemotor. Als je remt zie je op de meter dat de accu laadt, als je de auto laat uitrollen zit je in neutraal gebied. Je kunt tijdens het rijden kiezen uit een eco, normal en power modus, die hun verwachte invloed op het rijgedrag en op de actieradius hebben. Hij rijdt eigenlijk gewoon heel erg lekker.

Zwakke punten Citroën E-Jumpy

€ 56.000,- is een hoop geld voor een (elektrische) bestelbus. Door een aantal fiscale tegemoetkomingen zal de E-Jumpy voor de ondernemer onder aan de streep (een stuk) minder kosten, maar het blijft een stevige prijs.

Wat verder opvalt is dat je vrij veel omwentelingen van het stuur moet maken om een relatief kleine beweging te bewerkstelligen. Dat is in sommige situaties (rotondes) best vervelend.

"Met de vlam in de pijp!" Citroen E-Jumpy
“Met de vlam in de pijp!”

Actieradius E-Jumpy

De actieradius van elektrische auto’s blijft een punt van aandacht. Het opgegeven bereik van de testauto is 330 km. Op meerdere trajecten heb ik de daadwerkelijk gereden kilometers vergeleken met de daling van de actieradius, met zowel een lege cabine als met een lichte lading (200 kilo). Het mag geen verrassing zijn dat het verbruik in de laatste situatie hoger ligt dan opgegeven, ongeveer 25 kWh/100 km. Het opgegeven verbruik van 23,4 kWh/100 km is haalbaar, maar wel met een iets fluwelen voet en zonder lading. Houd er dus rekening mee dat het theoretische bereik van 330 km in de praktijk iets lager zal zijn, afhankelijk van de lading zo’n 5-15%.

head up display is schermpje, maar werkt goed.
glasplaatje op dashboard werkt goed

Conclusie rijtest Citroën E-Jumpy

De Citroën E-Jumpy is een uitstekend alternatief voor een bestelbus op fossiele brandstof. Hij heeft alle kenmerken van een ‘reguliere’ elektrische auto en dito range, laadsnelheid en comfort. Hij rijdt overwegend goed en heeft alle kenmerken die een comfortabele bestelbus moet hebben (laadruimte, zitpositie, comfort). De prijs is een minpunt, maar mocht dat geen belemmering zijn dan heb je aan de E-Jumpy een goede partner.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *