BMW i3S RoadStyle Edition 2020
SterktesZwaktes
+ Prettige instap voorin– Instap achterin
+ Onderscheidend ontwerp– Geen grensverleggende actieradius
+ Strakke wegligging– Zitpositie voorin, weinig steun

Bij het ophalen van deze testauto hadden wij gemengde gevoelens. Ziet de 100% elektrische BMW i3S eruit als een échte BMW en biedt hij ook sportieve rijprestaties, zoals je van het merk mag verwachten?

Wat is de BMW i3S?

13 jaar geleden werd het submerk voor elektrische BMW’s geboren, genaamd BMW i. Enkele jaren later in 2011 volgden de eerste concept-cars. Denk hierbij aan de i3 en i8 Concept. Respectievelijk 2 en 3 jaar daarna waren de productierijpe versies een feit. De meest bereikbare van het stel, de i3, ging vanaf november 2013 in de verkoop en wordt anno 2020 nog steeds in bijna ongewijzigde vorm gebouwd én verkocht.

Over het onveranderde uiterlijk gesproken; de BMW i3 blijft een zeer opvallende verschijning. Het is ware exoot op de Nederlandse wegen, want in vergelijking met auto’s als de Nissan Leaf en Hyundai Kona Electric zie je de i3 maar zelden. Dat hij qua carrosserievorm lastig te plaatsen is, maakt hem alleen maar bijzonder. Is het een MPV, een hatchback of toch een cross-over?

De i3S heeft net als andere BMW-modellen ‘gewoon’ een tweedelige grille, al heeft hij in dit geval geen koelopening. Dat is uiteraard gedaan voor een betere aerodynamica. Ook opvallend is de korte ‘motorkap’ en rechtopstaande voorruit. Daarnaast loopt de daklijn stijl af, waardoor de i3S vanaf de zijkant gezien een boogvorm heeft.

Hoe rijdt hij?

Bij het overhandigd krijgen van de sleutels, hebben wij onze mening over het uiterlijk al gereed. Over het rijden nog niet. Dat oordeel moet gevormd worden gedurende onze testweek. Wanneer we wegrijden en de eerste drempel tegenkomen wordt ons eigenlijk al een hoop duidelijk: de BMW i3S is duidelijk hard geveerd. Ondanks zijn harde veerafstelling is het nog geen noemenswaardig ‘sportieve’ auto.

De auto laat zich op speelse wijze over bochtige binnenwegen begeleiden en de wegligging is uitstekend. Het accupakket bevindt zich onderin de kofferruimte, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Afhankelijk van je rijstijl is soms ook de hoogte van de BMW i3S voelbaar.

Voor dagelijks gebruik biedt de i3S voldoende comfort en daar draait het om. Op het gebied van actieradius zet de auto geen nieuwe maatstaven. Het accupakket heeft een capaciteit van 42,2 kWh en is in onze testweek goed voor 220 praktijkkilometers (afgewisseld met stad en snelweg). Voor een elektrische auto, die in de basis al 7 jaar oud is, is dit een keurig rijbereik. Uiteraard spelen de route, rijstijl en weersomstandigheden hierbij een grote rol. Tot slot kun je switchen tussen de rijstanden als Normal, Sport, Eco en Eco Pro.

Sterke punten

De i3S die wij rijden is al bijzonder op zichzelf, maar daar doet de RoadStyle Edition nog een schepje bovenop. De auto is voorzien van donkeroranje exterieuraccenten, zoals rondom de grille, op de voorbumper en de sideskirts. Je moet ervan houden, maar het is in ieder geval onderscheidend. Bovendien maken deze kleurrijke details iets speciaals van je elektrische leaseauto!

De instap voorin is zeer gemakkelijk voor alle lichaamslengtes, wat grotendeels te danken is aan de ‘suicide’ portieren. Doordat de achterportieren in tegengestelde richting openen, is de eerste zitrij toegankelijker. Daarnaast is het zicht rondom uitstekend voor elkaar en geeft de achteruitrijcamera een haarscherp beeld.

Het interieur kent, net als de buitenzijde, een onderscheidend ontwerp en biedt de auto een ruimtelijk gevoel. De voorruit is ver naar voren geplaatst, waardoor het dashboard groot oogt. Aan ruimte geen gebrek, want waar je ook kijkt: je ontdekt telkens weer een nieuw opbergvakje.

De afwerking is prima, wat eveneens geldt voor de gebruikte materialen. De BMW i3S beschikt over kunstleder voor de stoelen en gerecycled plastic voor de portierpanelen en het dashboard. Ook ontdekken we her en der houteninleg. Het infotainmentsysteem kennen we uit andere BMW-modellen en laat zich op intuïtieve wijze bedienen. De geluidskwaliteit van het Harman Kardon-audiosysteem is fenomenaal voor een auto in deze klasse.

Zwakke punten

De BMW i3S is een auto dat zich op allerlei vlakken onderscheid, ten opzichte van de concurrentie, en dat heeft een prijskaartje. Ondanks dat een elektrische auto vrijgesteld is van BPM, zijn een groot aantal modellen nog steeds erg prijzig. Dat geldt ook voor de i3S: de door ons geteste uitvoering kost € 56.073,-.

Hoewel de actieradius niet heel erg onder doet voor zijn concurrenten, moet je jezelf er aan blijven herinneren om structureel op te laden. Dat buiten beschouwing gelaten, kent de auto een aantal verbeterpunten die wel alléén betrekking hebben op de i3S. Zo is instap achter niet erg handig, doordat de zitpositie achter hoger is dan voorin. Ook bieden de voorstoelen te weinig zijdelingse steun en zit je er meer op dan erin. In sommige bochten glijd je daardoor over de stoel.

Tijdens het rijden lopen we al snel tegen enkele zwakkere punten aan. De ventilatierooster bevindt zich te laag en blaast lucht tegen je knie, en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook valt ons het overmatige windgeruis op, wat wellicht het gevolg is van de stille elektromotor. Wanneer we de auto inparkeren missen we een piepsignaal vanaf de voorzijde. De i3S heeft geen parkeersensoren vóór en dat had, gezien het prijskaartje, wel tot de uitrusting mogen behoren.

Uitrusting

Doordat de RoadStyle Edition standaard van alle gemakken is voorzien, blijft er weinig te wensen over. De i3S staat op 20 inch lichtmetalen dubbelspaak Jet Black-wielen, terwijl het elektrisch glazen schuif-/kanteldak voor extra lichtinval zorgt. De met kunstleder beklede stoelen zijn niet elektrisch verstelbaar, maar wel verwarmbaar. Daarnaast biedt de auto adaptieve cruise control en kun je de afstand tot de voorligger instellen.

Uiteraard beschikt de BMW i3S over de mogelijkheid tot AC- en DC-laden. Opladen kan thuis via een wallbox of een regulier stopcontact en bij een publieke laadpaal (zoals Fastned).

Conclusie rijtest BMW i3S

De BMW i3 komt uit een periode dat de elektrische auto nog in de kinderschoenen stond, en dat merk je op verschillende punten. De instap voorin is uitstekend, terwijl de tweede zitrij een stuk minder toegankelijk is. Naar onze mening is de vering aan de harde kant, maar daar staat een strakke wegligging tegenover. De i3S biedt veel rijplezier en kies je niet voor zijn grensverleggende rijbereik: je wilt hem rijden omdat het een BMW is!

Categorieën