Ik moet even gniffelen als ik in de bruikleenovereenkomst lees dat ik de BMW als goed huisvader dien te gebruiken. In het geval van de 420i Gran Coupé lijkt zo’n vermaning overbodig, want de auto nodigt niet meteen uit om de aso uit te hangen. Toch blijkt tijdens de rijtest dat er een speels karakter schuilgaat onder het burgerlijke eerste gezicht van de BMW 420i.

BMW 420i in de mist
Sterke puntenZwakke punten
+ Versnellingsbak– Nog geen ‘curved screens’
+ Laserlight grootlichtassistent– Meerprijs t.o.v. 3-serie
+ Familievriendelijkheid– Compromissen tussen sport en luxe

Wat is de BMW 420i Gran Coupé?

De BMW 4-serie is van origine een knappere Coupé-versie van de 3-serie. BMW zag echter nog een gaatje in de markt en bouwde daarom de 4-serie Gran Coupé: een variant met vier deuren, maar met behoud van die mooi aflopende daklijn. De nieuwste generatie van de 4-serie wist heel wat tongen los te maken. Dat komt eigenlijk maar door één ding: zijn frontgrille. Iedereen kijkt ernaar en heeft er een mening over. Het is een marketingtechnische meesterzet van BMW. Want ongeacht je mening, wekt de auto nieuwsgierigheid op. Wat zit er nog meer áchter die grille?

BMW 420i M Sport front

Qua looks valt er veel meer te ontdekken als je over die grille heen kijkt. Het eerste wat je dan ziet is dat er lijnen over de motorkap lopen, die de nieuwe 4-serie een gespierdere uitstraling geven. Links en recht zitten slankere Laserlight-koplampen en ook de achterzijde is flink opgefrist met een nieuw bumperdesign en strakkere achterlichtunits.

Een andere opvallende wijziging is de vormgeving van de deurhendels. Die liggen niet meer op de deur, maar zitten erin verzonken. In het donker worden ze overigens fraai verlicht bij het ontgrendelen, om te voorkomen dat je misgrijpt. Ook schijnt er een lampje op de grond naast de portieren, zodat je ziet waar je loopt als je in- of uitstapt. Het zijn van die kleine dingen die je het gevoel geven dat je met premiumklasse te maken hebt.

BMW 4-serie Gran Coupé portieren, deuren, deurhendel
Verzonken deurklinken en stijlloze portieren

De typeaanduiding 420i geeft aan dat het om de instapversie gaat met een 2.0 viercilinder benzinemotor. Het exemplaar in deze rijtest is een High Executive uitvoering, voorzien van het M Sportpakket. Extra opties zoals een elektrisch glazen schuifdak, een Head-up-display, stuurwielverwarming en 19 inch Y-spaakwielen drijven de totaalprijs op naar ruim 77.000 euro voor dit testmodel.

Elektrisch dakraam BMW 420i
Bijzonder detail: het glazen dak schuift in het plafond

Hoe rijdt de BMW 420i Gran Coupé?

Bij de eerste kennismaking valt op dat de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn. Dat is iets wat je niet verwacht bij zo’n compleet uitgeruste auto, maar echt een groot gemis is het niet. Zodra je de juiste houding gevonden hebt, zitten de stoelen heel comfortabel. Het zicht rondom is goed, zeker voor een auto met een coupé-daklijn. Een opvallende vernieuwing ten opzichte van de vorige 4-serie is dat de tellers nu digitaal worden weergegeven in plaats van analoog.

Zoals de meeste moderne auto’s, zit ook de 420i vol met hulpsystemen en sensoren die botsingen moeten voorkomen. Op het moment dat ik een ruiter en paard nader, gaat de BMW uit zichzelf op de rem. Kennelijk wilde ik er iets te enthousiast omheen manoeuvreren. Verder is de 420i voorzien van cruise control, die niet adaptief is. Blijven opletten dus. Gelukkig kun je je ogen goed op de weg houden dankzij het Head-up display dat je van alle nodige info voorziet.

Ambilights geven sfeer aan het interieur

Happiness is around the corner

De eerste kilometers voelen eigenlijk heel gewoontjes, deze BMW geeft me niet meteen de neiging om grenzen op te zoeken. Hij toont zijn sportiviteit pas op verlaten landweggetjes; daar valt op hoe strak de 420i zich in bochten laat plaatsen. Het heeft ongetwijfeld te maken met BMW’s Variable Sport Steering, wat zorgt voor geleidelijk meer respons naarmate je de stuurhoek vergroot. Het moet erbij gezegd worden dat het exemplaar van deze rijtest een M sportonderstel en M sportremsysteem heeft. Maar BMW’s verfijnde standaardrecept – een voorin geplaatste motor die zijn kracht naar de achterwielen zendt – maakt zelfs het ‘instapmodel’ van de 4-serie al een super gebalanceerde stuurmansauto.

Rolling shot BMW 420i

Het multimediascherm komt standaard met aanraakbediening, maar als je aan BMW’s iDrive-draaiknop gewend was, dan kan je die ook nog steeds gebruiken. Via het scherm kan je veel instellingen naar eigen smaak aanpassen. Om te beginnen zijn er de verschillende rijmodi: Eco Pro, Comfort en Sport. Maar in het BMW Individual-menu gaat het nog een paar stappen verder. Je kunt de demping, besturing, motorprestaties én de versnellingsbak afzonderlijk van elkaar instellen om de auto volledig naar eigen hand te zetten.

Middenconsole BMW 4-serie
De oude vertrouwde iDrive-draaiknop

Smartphone-integratie werkt via Apple Carplay en Android Auto. Het levert de nodige lachbuien op als ik het systeem mijn Whatsapp-berichtjes laat voorlezen. Andere leuke extraatjes zijn de M laptimer en een Sportdisplay dat het aangesproken vermogen (in kW en Nm), de G-krachten en oliedruk en -temperatuur real-time weergeeft.

Sterke punten

BMW blinkt uit in individualisatie en heeft vaak een breed aanbod in opties. Als er dan een onderdeel is waarbij slechts één optie mogelijk is, dan moet dat wel perfect zijn. Bij de 4-serie is dat het geval met de transmissie. De 4-serie is enkel verkrijgbaar met een 8-traps automaat, waar niets op aan te merken is. Hij schakelt snel, maar zijdezacht. Filerijden gaat bij menig automaat met horten en stoten, maar niet in de 420i. Je kunt de schakelmomenten ook zelf bepalen met de flippers achter het stuur. Als je per sé een echte handbak wilt, moet je doorsparen voor de M4.

Een bijzondere grootlichtassistent maakt deel uit van BMW’s Laserlights. Je kunt overal groot licht blijven voeren, omdat de koplampen zelf andere verkeersdeelnemers of sterk reflecterende oppervlakken detecteren en vervolgens een blinde vlek creëren op de plek waar die zich bevinden. Als een tegenligger voorbijgereden is, vult het lichtbeeld weer aan. Het effect is het best te vergelijken met een gordijn dat voor je open- en dichtschuift. Het werkt verbazingwekkend goed en het is relaxed dat je geen omkijken meer hebt naar je groot licht. Toch zouden we adviseren om de functie pas te gebruiken als het echt donker is; bij schemering duurt het iets langer voordat het systeem tegenliggers detecteert. Daardoor kan je ze soms onnodig lang verblinden. Het oog van de bestuurder blijft in die situatie superieur.

BMW Laserlight koplamp
BMW Laserlight

Ondanks het dynamische karakter van de 4-serie, blijft de Gran Coupé heel familievriendelijk. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de hoogte, lengte en wielbasis een stukje gegroeid, wat zich vertaalt naar iets meer comfort op de achterbank. Er zitten isofix-aansluitingen voor kleine bijrijders, maar je kunt er ook als volwassene van 1,87 m prima zitten. Daarnaast is het voordeel van een Gran Coupé t.o.v. een gewone Coupé of Sedan dat de achterruit mee omhoog gaat met de kofferklep. De 470 liter grote bagageruimte is daardoor toegankelijker voor grote spullen.

Zwakke punten

BMW houdt het nieuwe iDrive 8 exclusief voor de i4, wat in de basis dezelfde auto is als deze Gran Coupé. Brandstofversies van de 4-serie moeten het echter nog met het ‘oude’ iDrive 7 doen. Het operating system werkt prima hoor, maar het is jammer dat we in de ‘gewone’ 4-serie nog geen ‘curved screens’ kunnen krijgen.

BMW 420i Gran Coupé interieur

De 4-serie Gran Coupé lijkt qua concept veel op de 3-serie: een sedan met vier deuren. Qua interieur zijn ze bijna identiek, hoewel de 4-serie een lagere zitpositie heeft. Er zit wel een fors verschil in aanschafprijzen. Een standaard 3-serie Sedan kost 47.912 euro en een standaard 420i Gran Coupe 56.101 euro. De meerwaarde van de 420i bewijst zich pas als je hem echt goed uitprobeert. Mensen met een passie voor sportief rijgedrag kunnen absoluut veel plezier beleven aan de 4-serie. Maar voor de gemiddelde leaserijder is een 3-serie waarschijnlijk goed genoeg. Bovendien heeft de BMW 3 ook nog een nierengrille van overzichtelijk formaat.

Met een 4-serie waan je je niet in ultieme luxe of extreme sportiviteit. Daar heeft BMW andere modellen voor. De BMW 420i voert een wonderlijke balancing act op, tussen comfort en sportiviteit. Maar omdat dat twee heel verschillende dingen zijn, moest BMW hier en daar wat compromissen sluiten. Daarom lijkt de 420i op het eerste gezicht wat gewoontjes. Zodra je echter aanvoelt waar zijn krachten zitten, weet je dat deze BMW minder gewoontjes is dan de auto van je buurman.

Achterzijde BMW 4-serie Gran Coupé

Conclusie rijtest BMW 420i Gran Coupé

Tijdens de rijtest met de BMW 420i stelde ik mijzelf de vraag of we dit model over 20-30 jaar veel tegen zouden kunnen komen op de Nürburgring, zoals daar nu ook talloze 20-30 jaar oude BMW’s rondknallen. Na iets van de 420i’s karakter geproefd te hebben, kon ik me daar zeker een voorstelling van maken. De auto heeft in de basis al veel sportieve eigenschappen, die vooral in het bochtenwerk duidelijk naar voren komen. Toch maakt de 420i Gran Coupé je niet meteen een asorijder. Bovendien is hij best praktisch en verregaand af te stemmen op de wensen van de bestuurder. De 420i Gran Coupé lijkt te zijn gemaakt voor de zakelijke control freak die er in zijn vrije tijd graag op uit trekt met de familie. Jawel; de BMW is daadwerkelijk geschikt voor sportieve huisvaders en daarmee is de cirkel helemaal rond.

Rolling Shot BMW 420i
Met dank aan Erik van Den Dool voor de rolling shots
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.