Alfa Romeo introduceerde het bekende DNA systeem in de Mito. Met een simpele schakelaar kan de bestuurder dan kiezen voor drie verschillende rijmodi, Dynamic, Neutral en All Weather. Oftewel, sportief, normaal en regen. Met name sportief rijgedrag is altijd de kern geweest van het dna van Alfa Romeo. Op deze manier evolueerde het merk steeds verder. Ondanks de soms lastig te peilen modelstrategie, is er dus altijd dat sportieve randje. Voor de Giulia en Stelvio keerde zelfs de achterwielaandrijving terug. Nu is er ook de Alfa Romeo Tonale. Een SUV, gepositioneerd onder de Stelvio. Wij reden de plug-in variant, met een totaal systeem vermogen van 280 Pk. Dus met dat sportieve randje zou het dan goed moeten zitten. Of dat zo is? Lees het in onze Rijtest van de Alfa Romeo Tonale Veloce.

SterktesZwaktes
+ Design– Afwerking
+ Details– Rij ervaring
+ Ruimte– Verbruik

Wat is de Alfa Romeo Tonale Veloce?

Voor de plug-in variant van de Tonale keert eveneens de legendarische Q4 aanduiding terug. De Tonale Hybrid is namelijk een vierwielaangedreven versie. Evenals de 156 Q4 en later de 159 Q4. De verbrandingsmotor (1.3 MultiAir turbo van 160 Pk) drijft de voorwielen aan, terwijl de 122 Pk sterke elektromotor de achterwielen aandrijft. Dit is echter niet voor iedere variant het geval, er is ook een reguliere AWD beschikbaar. Het accupakket zelf is 15,5 kWh groot en door middel van de 7,4 kW omvormer op te laden in ongeveer 2,5 uur. Mits je laadpaal thuis 32 ampère ondersteunt. Aan openbare laadpalen is dit nauwelijks nog een issue. Snelladen is niet mogelijk. De combinatie van elektro- en verbrandingsmotor zorgt dus voor een systeemvermogen van 280 Pk. Goed voor een 0-100 tijd van 6,2 seconden en een topsnelheid 206 km/u.


Feit is ook dat het design zeker sportiviteit uitstraalt. Dit komt niet enkel door de flinke velgen. Die trouwens een echt unieke Alfa Romeo uitstraling hebben. De dikke dubbele uitlaatpijpen aan de achterzijde (nep overigens) onderstrepen het sportieve karakter extra. De optisch aflopende daklijn, geven de Tonale daarnaast een meer coupé-achtige vorm. Wat echter het meest in het oog springt zijn de lichtunits aan de voor- en achterzijde. Achteraan is dit, geheel in lijn met de huidige trend, een doorlopende ledstrip over de gehele achter breedte, met aan weerszijde een driedubbele u-vorm. Het is echter de voorzijde die nadrukkelijk de aandacht opeist. De drie koplampen op rij zijn een duidelijke verwijzing naar de 159. Door de ledstrips lijken de lampen eveneens onder de motorkap te liggen. De Tonale krijgt hiermee duidelijk een eigen gezicht.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Tonale Veloce?

Bij het instappen valt als eerste het overdadig gebruik van leer op. Stoelen, deurpanelen en dashboard zijn voorzien van dit materiaal. De stoelen zelf zitten uitstekend, maar zijn wat aan de harde kant. Gelukkig kunnen ze wel diep genoeg zakken. Ook het stuur kent voldoende verstelmogelijkheden, waardoor een goede zit zo gevonden is. De automaat hendel is nog lekker ouderwets en met een duidelijke ratel klikt deze in D van drive.
De eerste paar kilometer rustig aan met het verkeer mee, met rijmodus in N gaat prima. Tijdens het invoegen is meer snelheid vereist. Bij dieper het gas intrappen gebeurd er echter weinig. Het geheel voelt zeer stroperig aan en er is weinig correspondentie tussen de stand van het gaspedaal en de versnelling. Pas bij het gas bijna op de bodem begint er wat vaart in te komen.

Sturen gaat daarbij ook nog eens zeer licht, maar wel direct. Dit lijkt misschien prettig, maar hierdoor is er geen gevoel in wat de voorwielen nu precies. Het onderstel draagt hier ook niet direct aan bij, met zachte vering. Gelukkig is er nog de Dynamic stand, dat moet beter gaan toch? De reactie op het gaspedaal is dan inderdaad een stuk beter, feller. Qua stuurgevoel blijft het echter ondermaats, niet wat we van een Alfa Romeo verwachten. De vering is in deze stand ook een stuk stugger, waardoor de koets nauwelijks overhelt. Klinkt goed, gevolg is echter wel dat er dus nog minder druk op de voorwielen komt, waardoor er helemaal geen gevoel meer is wat die nu precies doen. In rechte lijn is de Tonale in de Dynamic stand echter wel zeer vlot. Dan zal de Tonale wel vooral comfortabel zijn toch? Ook dat valt tegen. De vering is in de basis dan wel zacht, maar de demping is dan weer veel te stug. Gevolg is dat de Tonale duikt en deint, waardoor een springerig karakter ontstaat.

Plus punten

Zoals bij iedere Alfa Romeo, staat ook nu het design wederom als een huis! Niet te veel kreukels en geen moeilijke vouwen, maar een paar simpele lijnen maken een clean design. Waarbij met name de lijn vanaf de grill opvalt, die doorloopt over de motorkap en overgaat onder de zijramen tot aan de breed aangezette schouders. De velgen, de typische Alfa Romeo gril en de priemende koplampen maken het plaatje compleet. Als het dan echt een SUV moet zijn, is dit zoals het moet.

Deze aandacht voor design komt overigens terug in de details. Zoals de Italiaanse vlag verwerkt in de spiegel. Het Alfa Romeo logo in de ruit van de C-stijl aan de bestuurderszijde. De kop is vervangen door een stekkerlogo, want aan deze zijde zit de laadaansluiting. Het Alfa Romeo logo komt ook terug in de koplampen, hoofdsteunen van de stoelen en de remklauwen.
Wat eveneens erg prettig is, is de ruimte. Met 1,85 kon ik gemakkelijk ‘achter mezelf´ zitten. Door een slimme uitsparing in het dak, is er eveneens voldoende hoofdruimte. Met 385 liter is er eveneens voldoende bagageruimte aanwezig, die door de kleine tildrempel ook nog eens makkelijk toegankelijk is.

Zwakke punten

Eerder haalden we al aan dat, ondanks de prestaties, de Tonale niet sportief rijdt. Bij veel auto’s zou je dit kunnen zien als pluspunt, want dan zijn ze gericht op comfort. Op dit laatste punt verzaakt de Alfa Romeo ook en de sportiviteit is eveneens ver te zoeken. Dit ligt overigens niet per se aan het lui aanvoelende motorblok. Over de gehele linie genomen ontstaat echter een 13 in een dozijn rij-ervaring. Wat dus niet past bij Alfa Romeo.


Ondanks de vele details en het prachtige design, is de algehele afwerking ondermaats. Het gebruikte leer is dun en de stoelen bieden weinig steun. Op verschillende plekken in het interieur zijn er flinke kieren tussen de panelen aanwezig, dit valt met name op rondom de portier grepen. Bij de spiegel aan de bestuurderszijde is de bedrading duidelijk zichtbaar. Erger is dat de deur- en raamrubbers op sommige plekken simpelweg scheef gemonteerd zitten en in sommige gevallen zelfs los bungelen. Dit is wel weer eenvoudig vast te klikken, maar toch ontstaat een gevoel alsof de auto eigenlijk nog niet productierijp is.


Ook het verbruik valt tegen. Alfa Romeo claimt een bereik van 80 kilometer volledig elektrisch. Na het opladen geeft de auto echter 62 kilometer aan. Op zich geen punt, als de accu goed samen werkt met de brandstofmotor, moet een goed verbruik alsnog mogelijk zijn. Dit valt tegen, in de totale testweek kwamen wij niet verder dan 1 op 17,5. Wie veel snelweg rijdt, zal dit verbruik nog hoger zien, meer richting de 1 op 16.

Uitrusting

De Veloce uitvoering zit goed in de spullen. Zeker voor wie de lederen bekleding als optie aanvinkt. Naast leer, komt er dan ook stoelverwarming en stoelventilatie! Eigenlijk ontbreekt het aan niets. Climate Control, Adaptieve Cruise Control en een mooi scherm zijn allemaal aanwezig. Prettig is dat Apple Carplay en Android Auto draadloos werken en dat de telefoon ook draadloos is op te laden. Het grote schuif-kanteldak maakt de luxe uitrusting compleet.

Conclusie Alfa Romeo Tonale Veloce

De Alfa Romeo Tonale laat ons achter met gemengde gevoelens. Tijdens de testperiode bleek de auto een prima vervoersmiddel, maar ook niet meer dan dat. Ondanks alle moeite en ronkende reclame teksten ontstijgt de algehele rij-ervaring niet de middelmaat. En wie kiest voor een Alfa Romeo verwacht juist met de rij-ervaring gewoon net dat beetje meer. Zeer subjectief spreek je dan over emotie en karakter en dit ontbreekt simpelweg. Nier per se erg, maar ergens wel zonde en iets om rekening mee te houden bij aanschaf. Daar staat dan wel weer een ijzersterk Italiaans design tegenover, zeker in deze lekkere blauwe kleur en met de flinke velgen. Toch zijn de afwerkingsmissers, zeker voor de vanafprijs voor de Veloce van €56.800, eigenlijk niet te verkopen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *