Alfa Romeo Giulia Super
SterktesZwaktes
+ Scherpe rijeigenschappen– Beperkte beenruimte
+ Mooi interieur– Niet erg praktisch
+ Bedieningsgemak multimediasysteem– Rolgeluid banden

Het is altijd spannend nieuws als Alfa Romeo met een nieuw model uitkomt. Oké de Giulia stamt inmiddels al uit 2015, maar het model heeft pas nog een facelift gehad en nu ook een nieuwe trim level, de Super. De Alfa Romeo Giulia Super (geweldige naam), bevindt zich boven de basisuitvoering en onder de TI, Sprint en Veloce. Wij reden de 2.0, 200pk benzine uitvoering van deze bella berlina, en kijken of de Super zijn naam waar kan maken.

Alfa Romeo Giulia Super

Wat is de Alfa Romeo Giulia Super?

Een reminder dat Alfa Romeo niet is vergeten hoe zij een bijzondere auto moeten maken. De naam mag dan direct uit de jaren 60 komen, het model komt dat zeker niet. De vierdeurs sedan heeft de afgelopen jaren vooral in de Quadrifoglio versie veel tongen los weten te maken. De Super is echter puur gericht op de zakelijke rijder. Onze 2.0L benzine uitvoering van 200 pk, maakt de Super snel, maar niet supersnel zoals de Q. Het chassis is afgesteld op sportiviteit en de aandrijving bevindt zich dan ook op de achteras. Deze keuze heeft ervoor gezorgd dat de Giulia, in tegenstelling tot zijn voorganger de 159, wel degelijk een concurrent is voor de BMW 3 serie.

In tegenstelling tot zijn Duitse rivaal, is de Giulia meer geschikt voor een frivole kleur keuze. Bij de kleur ´Grigio Stromboli´ van onze testauto, hadden wij in het begin nog onze twijfels. Echter na een week is deze metallic grijs ons toch gaan bevallen. Zeker in combinatie met het bruine `Tabacco`leder, straalt de Giulia een bepaalde luxe uit.

Hoe rijdt het?

Om de rijeigenschappen te omschrijven, kunnen er vele woorden gebruikt worden. Direct, agressief en scherp zijn slechts een paar die bij ons te binnen schieten. Saai is het in ieder geval niet. De Giulia Super beschikt over 3 rijstanden om uit te kiezen, ook wel bekend als de DNA rijstanden. We beginnen bij de N van normal, de neutrale stand van de Giulia. In deze rijstand is het gaspedaal al vrij gretig om te accelereren, een voorbode van wat er nog komen gaat.

DNA rijstanden

Het zelfvertrouwen krijg eveneens een duwtje in de rug als de eerste bochten eenmaal genomen zijn. Wat stuurt deze auto toch scherp en direct zeg! Zelfs in de neutrale stand is het duidelijk, de Giulia is gemaakt om bochten sneller te nemen dan van te voren de bedoeling was. Dit zorgt er echter wel voor dat het rustig en soepel nemen van bijvoorbeeld een rotonde, enige ervaring vereist. Dit geldt overigens voor de gehele bebouwde kom, bochten zullen al snel te scherp aangestuurd worden. En de hobbels, ja die voel je wel.

Bij standje A van All weather, is het gaspedaal aanzienlijk minder agressief. Het vermogen komt een stuk rustiger op en ook de stuurreacties zijn wat minder scherp afgesteld. Een groot verschil tegenover de N modus, maar op een compleet andere planeet tegenover de laatste optie! D van Dynamic laat de Giulia Super bij de eerste de beste nies, al minstens 10 km/u harder rijden. Ook het sturen gaat nog scherper dan in de N modus, iets dat wij met enige verbazing hebben mogen mee maken.

Dynamic mode of dijkweg mode zoals al snel bepaald was, maakt goed gebruik van het stijve chassis van de Giulia. Met een acceleratie van 0/100km/h in 6.9 seconden zijn de meeste stoplicht sprintjes daarmee zo gewonnen. Dat dit bij normaal gebruik gepaard gaat met een 1 op 12.5 l/km verbruik nemen we dan voor lief. Op de snelweg kwamen we immers al op de 1 op 19 l/km, en als we dat afronden is dat al 1 op 20…

Sterke punten Alfa Romeo Giulia Super

Als het op rijplezier aankomt, heeft de Giulia Super een behoorlijke statement gemaakt. Onze ervaring is zo ongeveer het tegenovergestelde van de S60 die wij onlangs hebben getest. Iedere bocht is precies goed genomen, maar iedere hobbel is ook precies goed waargenomen. De versnellingsbak is echter net zoals de S60, perfect afgestemd voor de diverse rijstanden. Er lijkt vooral bij de Giulia een goede combinatie gevonden te zijn tussen economisch en vlot doorrijden. In alle 3 de rijstanden wist de versnellingsbak goed de situatie in te schatten en zich hierop aan te passen.

Het multimediasysteem heeft ons eveneens weten te verrassen. Het scherm is wellicht iets aan de kleine kant, maar de bediening is simpel en intuïtief door de draaiknop. Er zijn niet teveel menu´s om uit te kiezen en tevens zijn ze helder en makkelijk te navigeren. Als wij even verder gaan op het puntje van comfort, dan mogen ook de stoelen niet vergeten worden. Vooral de voorstoelen zijn comfortabel gevormd voor zowel de snelweg als de snellere bocht. Ook het Alfa Romeo logo op de hoofdsteun is een mooi details op een verder mooi ontworpen interieur.

Zwakke punten Alfa Romeo Giulia Super

De Giulia Super is een echte bestuurdersauto, dit heeft zowel een goede al een slechte kant. Het rijcomfort is in de bebouwde kom bijna oncomfortabel te noemen. Als wij rustig door de stad heen proberen te gaan, is een bocht al gauw te scherp aangestuurd. Ook de oneffenheden zijn duidelijk waarneembaar en het rolgeluid van de banden is om het beleefd te zeggen, aanwezig. Zeker op een parkeerplaats voelt het bijna alsof de voorbanden ergens tegenaan lopen, ondanks de slechts 17″ velgen. Voor langere bestuurders zoals ik (1,94) is het vinden van een comfortabele positie eveneens lastig. De B-stijl zit precies naast mijn arm, waardoor mijn linkerarm niet echt op de armsteun kan rusten.

Ook voor de voorste passagier is de ruimte beperkt, maar dan voor de benen. Het verschil tussen de beenruimte voor de bestuurderskant en de passagierskant is aanzienlijk, teveel als wij eerlijk zijn. Als wij hier iets aan wilden doen, dan moest dit met een ouderwetse stang, de Power Seat optie was immers niet aangekruist. Achterin is het niet veel beter, en de comfortabele hoofdsteunen hebben hun weg naar achteren helaas nog niet gevonden.

Op praktisch gebied heeft de Alfa Romeo Giulia niet veel om mee te prijken. Een skiluik ontbrak op ons testmodel en ook de achterbank kan niet naar beneden geklapt worden. Ook is de bouwkwaliteit niet overal op het gewenste niveau. Zo heeft het ingebouwde multimedia scherm een duidelijke inbouwrand. Ook het dashboardkastje voelde nogal licht aan en sommige kunststoffen voelden wat goedkoop.

Uitrusting

Onze testversie van de Alfa Romeo Giulia Super kwam uit op €53.445,- Voor deze prijs is een 8,8″ infotainment touchscreen standaard aanwezig. Een leren stuur, lane departure warning en autonomous emergency braking behoren ook tot de standaarduitrusting van de Super. Het testmodel is tevens voorzien van het Driver assistant pack plus, ter waarde van €1.795,-. Active blind spot, Adaptive cruise control en automatisch dimmende spiegels zijn hier de belangrijkste features van. Allen doen goed hun werk en de Adaptive cruise control maakt snelweg rijden een stuk prettiger voor langere stukken.

Het driver assistant pack van €795,- is ook geselecteerd, bestaande uit parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. De camera geeft alleen het zicht naar achteren en de resolutie is hiervan is inmiddels iets gedateerd. Het opladen van de telefoon kan tevens gedaan worden in een vakje aan het einde van de armsteun.

Conclusie Alfa Romeo Giulia Super

De Alfa Romeo Giulia Super is een auto die zich lastig weet te verkopen als er rationeel naar gekeken wordt. Zowel op praktisch gemak als op bouwkwaliteit schiet het wat tekort tegenover andere merken. Daarnaast hadden wij persoonlijk voor een iets andere specificatie gegaan. Maar de rijervaring die je daarvoor terugkrijgt is uitmuntend.

Het rolgeluid van de banden is aanwezig, maar hier raak je aan gewend. De irritatie van oneffenheden in de weg is aanwezig, maar ook hier raak je aan gewend. Het gemis van een neerklapbare achterbank is spijtig, maar toch… Toch weet de Giulia ons compleet te overtuigen. Als reisauto, gezinsauto of zakenauto zal het één ding altijd voor elkaar krijgen, het houdt je aandacht vast en laat niet los. De ervaring van A naar B krijgt meer betekenis dan in andere auto’s, zonder dat de irritaties een overhand weten te nemen. Het maakt autorijden net een stukje meer een ervaring, zonder grote concessies te doen. De Alfa weet voor 90 procent je te begeleiden zonder dat je dit echt door zal hebben. Maar de laatste 10 procent, dat laat die aan jou over, en dat is waar de Giulia je pakt.

Categorieën