2022
SterktesZwaktes
+ Zeer comfortabel– Sportief rijgedrag mist
+ Overzichtelijk multimediasysteem– Temperatuur via touchscreen
+ Complete uitrusting– Schuifklep middenconsole sluit onhandig

De grote velgen verraden het eigenlijk al, Volvo is op oorlogspad met de S60 Inscription. Het doelwit? Ruimte maken tussen de Duitse drie als de zaken sedan voor lease rijdend Nederland. De Volvo S60 Inscription bied een hoop opties aan voor een aantrekkelijke prijs. Ook het design is zeer agressief, met een achterwielaandrijving look door een grote motorkap en een compacte kofferbak. Maar is het genoeg om mensen uit hun BMW, Mercedes of Audi te krijgen, en in de sympathieke Zweed?

Volvo S60 Inscription

Wat is de Volvo S60 Inscription?

Een grote stap op gevaarlijk terrein voornamelijk. Volvo bevindt zich namelijk in de vervelende situatie, dat het zowel een reputatie moet hooghouden, als verbeteren. Dat Volvo garant staat voor veiligheid is inmiddels wel bekend, maar woorden als spanning en rijdynamiek passen er nog niet bij. De S60 Inscription is weliswaar iets minder agressief dan de iets duurdere R-design, terughoudend is het ontwerp zeker niet. Met 19″ multispaak velgen en een subtiele verbreding bij de wielkasten, ziet de S60 er niet alleen vlot maar ook statig uit. Door middel van de keyless entry, stappen wij in een zee van crème leder en licht gekleurd hout.

Een snelle blik over de knoppen en de grote ventilatieroosters, en ons oog valt op een kleine draaiknop. De tekst start stop met een pijl naar rechts staat erop. Wij gehoorzamen uiteraard en volgen de instructie op. De rit kan beginnen.

Hoe rijdt het?

Voordat de eerste meters ook maar gereden zijn is het al duidelijk, Volvo is zijn kennis van comfort niet vergeten. De stoelen zijn op verschillende punten aan te passen en een goede houding is snel gevonden. Wanneer er eenmaal gereden wordt, valt het op dat er bijna geen geluid in de cabine komt. Zelfs op de snelweg kan er in stilte genoten worden van de comfortabele stoelen. Er zijn 4 rijstanden om uit te kiezen, Eco, Comfort, Custom en Dynamic. Comfort is de stand die het meeste gebruikt zal worden. In deze rijstand is er een goede balans gevonden tussen weinig toeren maken tijdens het rijden, en de mogelijkheid om vlot in te halen. In de Eco stand verandert het display naar een groene meter. Hierbij zien we dat de energie van het remmen teruggevoerd wordt naar de batterij? Ow, waren we dat vergeten te zeggen? Excuses… De S60 Inscription B3 is namelijk een Mild hybrid.

In de Eco stand komen wij uit op een zeer respectabele 1 op 14.5 km/l. Dit is gemeten tijdens een rit door de bebouwde kom, op provinciale wegen en op de snelweg. In Dynamic mode reageert het gaspedaal vlotter en schakelt de S60 tevens een versnelling terug bij 50 km/u, gereed voor een aanval. Tweeduizend toeren en meer zijn het speelveld in deze rijstand en ook de vering staat nu op hoog alert! In Dynamic mode weet de S60 de verschillende dijkwegen goed te trotseren. Het flinke gewicht van 1730 kg zal nooit echt weggaan, maar de adviessnelheid van 60 km/u is ook in de scherpere bochten goed aan te houden.

Sterke punten Volvo S60 Inscription

Ondanks de sportievere Dynamic mode, vinden wij onze heil in Comfort mode. De vele kilometers snelweg komen en gaan aan je voorbij, in een stilte die je eigenlijk pas van een hogere klasse zou mogen verwachten. Verdere comfort wordt voorzien door een uitstekend multimediasysteem. Het touchscreen werkt snel en alle menu’s zijn overzichtelijk en simpel te bedienen. Ook het design aan de buitenkant is een waar genot om naar te kijken. De verhoudingen van de auto geven het een meer volwassen look dan zijn voorganger. De 19” velgen vullen de wielkasten goed op zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Op de weg kan er genoten worden van de comfortabele stoelen die tevens voorzien zijn van een memory functie voor 2 personen.

Touchscreen verwerkt in het dashboard

Ook op praktisch gebied is de S60 een goede keuze, de beenruimte in het interieur is groot genoeg om als volwassenen achter elkaar te gaan zitten. De kofferbak is makkelijk te openen door een voetbeweging onder de achterbumper, ook hier vinden we meer dan genoeg ruimte.

Zwakke punten Volvo S60 Inscription

De looks van de Volvo S60 Inscription komen niet helemaal overeen met het rijgedrag. Ondanks dat de Dynamic mode een goede poging doet, is er geen sprake van sportief rijgedrag. Als er vanuit stilstand vlot opgetrokken wordt, is de 177 pk vaak iets teveel voor de voorwielen. Met als resultaat spinnende banden en weinig vooruitgang. Wanneer de Volvo eenmaal vertrokken is, gaat dit vaak gepaard met een irritante schuifklep die open gaat in de middenconsole. Dit ligt naar alle waarschijnlijkheid aan ons testmodel, maar het is alsnog een irritatiepunt.

Sportief rijgedrag ontbreekt

Als wij nog kritischer gaan kijken is de armsteun net iets te kort om comfortabel het touchscreen te bedienen. Je elleboog valt zelfs als je arm wat langer is, net van de armsteun wanneer je het touchscreen wilt bedienen. Als de stoel is verzet naar een positie met veel bovenbeen ondersteuning, is een deel hiervan niet verwarmd door de stoelverwarming. De glazen versnellingspook ziet er leuk uit, maar tijdens de winter zal het glas erg koud aan voelen. Dit zijn echter allemaal kleine punten in een anders goed ontworpen interieur.

Uitrusting

Voor €46.005,- is ons testmodel voorzien van een rijk gevulde optielijst. Adaptive cruise control en Pilot assist zijn aanwezig om de kilometers op de snelweg comfortabel en veilig af te leggen. Verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuur zorgen in combinatie met de Climate control voor een prettige temperatuur in de auto. Als er wat sneller opgetrokken wordt, laat de middenconsole (onbedoeld) een oplaadplek voor je smartphone zien. Hier kunnen geschikte telefoons opgeladen worden terwijl ze netjes verwerkt zijn in het ontwerp van de middenconsole.

Samsung Volvo S60 Inscription
Oplaadplek voor smartphone

De S60 Inscription komt naast de diverse rijstanden ook met een verlichte glazen pookknop. Een swipe naar links of naar rechts op het 12″ touchscreen laat ons diverse opties zien. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om de auto voor te verwarmen of juist af te koelen, voordat je in de auto stapt. Dit kan ook geregeld worden met de Volvo On Call app. Hier is informatie te vinden over brandstofverbruik, of de auto goed vergrendeld is en de stand van de aankomende onderhoudsbeurten. Onze testauto is tevens voorzien van een zeer praktische achteruitrijcamera. De camera geeft niet alleen een haarscherp beeld, maar ook de breedte van het beeld is indrukwekkend. Wij betrapte er ons al gauw op, dat het inparkeren via het beeldscherm geen enkel probleem is.

Conclusie Volvo S60 Inscription

Volvo weet met de Volvo S60 Inscription B3 een interessante optie aan te bieden. Als een zwevend tapijt van Zweedse kwaliteit vliegen de kilometers voorbij in comfort en stilte. De Pilot assist werkt uitstekend op de snelweg en ook de achteruitrijcamera is nogmaals het benoemen waard. Het multimediasysteem is goed te bedienen, hoewel wij liever hadden gezien dat de temperatuur via een knop aangepast zou worden. Het design van de auto is een flinke stap voorruit in vergelijking met de vorige S60, en ook binnenin is de kwaliteit op het juiste niveau. Volvo heeft ervoor gekozen om hun sportieve S60 nog steeds een subliem comfortabele rijervaring mee te geven. De sportiviteit is echter nog niet op het niveau van de Duitse drie. Er zullen daarom geen klanten van Audi, BMW of Mercedes overstappen om in de Volvo te gaan rijden. In plaats daarvan mag de Volvo rijder zich gaan verheugen op een premium auto, zonder de kosten.

Sportief maar statig
Categorieën