header i20 in de stad

Met deze jongste generatie heeft Hyundai de i20 geheel vernieuwd. Niet alleen is de i20 het eerste model dat naar de nieuwste “Sensuous Sportiness” designtaal luistert, met dit nieuwe uiterlijk schudt de middelste telg van Hyundai’s i-familie alle onschuld van zich af om zich te ontpoppen tot een waar enfant terrible. Wij reden de vernieuwde Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V Premium Sky voor een rijtest.

Sterktes Zwaktes
+ Fris aansprekend uiterlijk– Eco-rijmodus
+ Hot hatch aspiraties– Beperkte weergave opties digitaal dashboard
+ Super compleet– (Nog) geen i20N uitvoering
Hyundai i20 achterkant in de stad geparkeerd

Wat is de Hyundai i20?

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe i20 lager, breder en iets langer. Vooral wanneer je de i20 van een afstandje ziet, zijn de proporties precies goed. Kijk je wat langer, dan vallen de scherpe lijnen op. Als schetslijnen leiden ze je ogen over de carrosserie en geven ze de flanken van de auto vorm.

zijaanzicht Hyundai i20
Scherpe lijnen op de flanken

Aan de voorkant zien we een brutaal kijkend smoelwerk. De zwarte grille is groot en loopt door tot aan de led-koplampen. Die geven de auto op hun beurt een lekker felle blik, door hun hoekige vorm en smalle dagrijlichten.  

Lopen we om de auto heen, dan valt als eerste het klepje van de tankopening op. Waar dit bij veel auto’s een noodzakelijk kwaad is, laat Hyundai zien dat het ook anders kan. Weggewerkt onder een uitloper van het linker achterlicht zijn de contouren van het klepje eerder een toevoeging dan een brute verstoring van de carrosserielijnen.

Mooi weggewerkte tankklep van de Hyundai i20
Mooi weggewerkt

Staan we achter de i20, dan moeten we toch even onwillekeurig met de ogen knipperen. Er gebeurt namelijk erg veel. Veranderende vormen, lijnen die samenkomen en doorlopende achterlichten waar leds in een Z-vorm doorheen gaan.
Aan de achterkant moesten we echt even wennen. Maar, eerlijk is eerlijk, het is onmogelijk de i20 voor een andere auto aan te zien.

achterkant van de i20
Onmiskenbaar i20

MHEV & ICE

Onder de motorkap krijg je net als bij de i30 (zie rijtest) de keuze uit twee motoren. Twee aandrijflijnen eigenlijk. Zo kan je kiezen voor een ICE (internal combustion engine) uitvoering met een 1.2 liter viercilindermotor en handgeschakelde 5-versnellingsbak. Of de MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) met 1.0 liter driecilinder turbomotor met een 48 volt hybridesysteem. Bij de laatste krijg je ook nog eens de keuze tussen een handgeschakelde bak met zes versnellingen of een automatische transmissie met zeven versnellingen en dubbele koppeling.

de driecilindermotor van de i20 met turbo en hybridesysteem
De driecilinder turbomotor met hybridetechniek

De 1.2 liter viercilinder moet het doen met 84 pk / 62 kW en 118 Nm koppel, terwijl de kleinere driecilinder dankzij de turbo- en hybridetechniek 100 pk / 74 kW en maar liefst 171 Nm koppel tot zijn beschikking heeft. Volgens de WLTP is het verschil in brandstofverbruik marginaal: 5,3l/100km voor de ICE tegen 5,1l/100km voor de MHEV.

Het enige andere verschil tussen de twee vinden we in de kofferruimte. Die bedraagt bij de ICE-uitvoering 352 liter. Doordat de kleine 48v hybrideaccu onder de laadvloer geplaatst is, heeft de MHEV-uitvoering 90 liter minder.

kofferbak van de huyundai i20
Toch nog een behoorlijke kofferruimte
hybride accu onder de laadvloer in de kofferbak
Onder de laadvloer; de hybrideaccu

Hoe rijdt de Hyundai i20?

Open het portier en stap in, zou ik zeggen. De zit is laag en sportief, precies zoals je bij een hot hatch verwacht. Een druk op de startknop en de auto komt tot leven. Het volledig digitale scherm verwelkomt je en kleurt vervolgens naar een soort van groenblauw, waarmee het laat zien dat de eco-rijmodus geselecteerd is. Voor we wegrijden tikken we snel even de knop voor de versnellingspook aan, om van eco- naar comfortstand te gaan.

het volledig digitale dashboard van de i20
Groen / blauwe tellers; de eco-stand

De kleine driecilinder turbomotor reageert vlot op de commando’s van mijn rechtervoet en wordt tijdens het optrekken bijgestaan door de elektromotor van het hybridesysteem. Schakelen doen we met dezelfde handgeschakelde 6-bak als de i30.

Dat de i20 een opmerkelijke verschijning is blijkt uit de vele meedraaiende hoofden als we voorbij rijden. Ja, ook gewoon bij rustig voorbijrijden.

Hyundai i20 rijdend van de voorkant

Op een verlaten stuk weg maak ik met een tweede tik op de drivemode-knop het scherm voor mijn neus rood en gaat mijn rechtervoet richting de bodemplaat. Vanuit stilstand tikken we in iets meer dan 10 tellen de 100 km/u aan. Om je echt in je stoel te drukken komt de Hyundai i20 vermogen tekort, maar echt tot zijn recht komt de i20 pas in het snelle bochtenwerk. Het onderstel biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Schokken worden goed opgevangen, terwijl de auto in de bochten nauwelijks overhelt en lekker aan het asfalt plakt. De ter plekke geldende maximumsnelheid kan in de meeste bochten gewoon gehandhaafd blijven.

bedieningsknoppen voor de versnellingspook
Draadloze oplaadmogelijkheid voor de smartphone

Uitrusting

Onze Hyundai i20 is bijzonder luxe uitgerust. De stoelen zijn handbediend en gewoon met stof bekleed, maar wel verwarmd; ze zitten bijzonder goed en houden bestuurder en passagier perfect op hun plaats. Ook het multifunctionele stuurwiel is verwarmd, een feature die we al in een heleboel EV’s tegenkwamen en nu dus gelukkig ook in een hatchback uit het B-segment.

het dashboard van de hyundai i20
Lekker speels

Het dashboard is speels, met fysieke knoppen voor de meest gebruikte functies onder handbereik, zonder dat het overdreven druk aan doet. Alles zit degelijk in elkaar en ook de afwerking is dik in orde. Een mooi detail zijn de horizontale lijnen van de ventilatieroosters, die over de gehele breedte van het dashboard doorlopen.  

Onze Premium Sky uitvoering is voorzien van het 10,25” touchscreen, waarop je naast een heleboel instellingen ook kunt genieten van Apple Carplay en Android Auto. Leg je smartphone in de draadloze lader en geniet van je favoriete Spotify-afspeellijst die via het Bose-audiosysteem tot je komt.

interieur van de i20 met het dakraam
Extra licht en lucht dankzij het dakraam in de Sky uitvoering

Net als grote broer i30 is de i20 ook helemaal vol gestopt met ADAS systemen. Van de meeste systemen merk je gelukkig niets, tot het moment dat je ze nodig hebt. Uiteraard is de i20 van cruise control voorzien, en hoewel begrijpelijk, is het jammer dat de adaptieve variant enkel aan de automatische transmissie voorbehouden is.

De prijzen van de Hyundai i20 beginnen bij 18.635 euro voor de i20 1.2 MPI i-motion en 21.435 euro voor de i20 1.0 T-GDI comfort. De Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium Sky uit onze rijtest is voorzien van o.a. Intense Blue Pearl lak, en heeft bij de dealer een prijskaartje van 26.436 euro. Onlangs heeft Hyundai de i20 line-up gecomplementeerd met een sportief aangeklede N-line uitvoering. De prijzen hiervan zijn op dit moment nog niet bekend.

de achterbank van de hyundai i20
Voldoende ruimte achterin
voldoende bergruimte achter de passagiersstoel voor een grote tablet
Een flinke tablet zoals deze Lenovo past gemakkelijk

Sterke punten

Eigenlijk had deze kop boven de complete rijtest kunnen staan. Hyundai heeft met deze vernieuwde i20 een bijzonder goede auto neergezet. Het dynamische rijgedrag, het uiterlijk, de ruimte in het interieur. Wij zijn ervan gecharmeerd. We verbazen ons er nog steeds over hoe compleet de i20 eigenlijk is. Bijna elke feature die je in een auto kan verwachten is aanwezig. Met de prijs/kwaliteit verhouding zit het dus wel goed!

achterkant i20 rijdend

Zwakke punten

Als eerste de eco-stand. Natuurlijk begrijpen we dat alleen in deze stand de meest gunstige verbruikscijfers gehaald kunnen worden, maar de auto word er zo mee geknepen dat het ten koste gaat van het rijplezier.
Verder hadden we graag gezien dat het digitale instrumentarium meer weergave-opties zou hebben. Nu zien we altijd de snelheidsmeter en toerenteller, terwijl we soms liever een navigatiekaart over de gehele breedte van dat scherm zouden willen zien.

Hyundai i20 in de stad tijdens een regenbui

Conclusie van de Hyundai i20 rijtest

De Hyundai i20 heeft ons zeer positief verrast. Zowel het veiligheids- als de comfortsystemen zijn van een niveau dat je in dit segment niet snel verwacht. Tegelijk zorgen de 5-deurs carrosserie en ruime kofferbak ervoor dat de auto ook als dagelijkse auto prima bruikbaar is.

Door het radicale uiterlijk en dynamische rijgedrag heeft de i20 de potentie om als hot hatch de boeken in te gaan. Het enige wat hiervoor nog ontbreekt is een high performance top-of-the-line uitvoering. Of in Hyundai termen: een i20N. Op diverse internationale websites gaan geruchten dat deze 200pk+ straatlegale rallyauto klaar zou zijn voor productie en zelfs nog dit jaar richting Europa zou komen. Wij worden al warm bij het idee, maar Hyundai Nederland kon ons helaas nog geen bevestiging geven.

Foto’s: FHoo Frank van Hoof

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *