Hyundai i30 op dijkweg bij zonsondergang

Na zijn introductie in 2007 is dit alweer de vierde generatie van de Hyundai i30. Het design is weer helemaal fris en van deze tijd. Daarnaast heeft Hyundai de i30 tjokvol gestopt met allerlei leuke features die je niet direct op een c-segment hatchback zou verwachten. Tijd voor een rijtest met de Hyundai i30 premium MHEV

Sterktes Zwaktes
+ Hoog afwerkingsniveau – ongevoelig koppelingspedaal
+ Veel luxe features– wispelturig hybridesysteem
+ Fijne rijeigenschappen– adaptive cruise control alleen op de automaat leverbaar
2021 Hyundai i30 achterkant op een dijk
Een prima auto voor het dagelijkse woon/werk verkeer maar ook om een rustige dijkweg mee op te zoeken

Wat is de Hyundai i30?

Sinds de i40 van de prijslijst is verdwenen heeft de i30 de rol van grote broer binnen de i-familie van Hyundai overgenomen. De grote broer is meestal de braafste van het stel. Het goede voorbeeld…  toch?
Onze testauto is een ruime vijfdeurs hatchback van 4.34 meter lang en hij heeft een kofferbak van 395 liter. Voor wie liever meer ruimte of een sportiever uiterlijk heeft, maakt Hyundai de i30 ook in de smaken wagon en fastback.

Motorisch is de keuze beperkt tot een 1.0 driecilinder met 120 pk en de viercilinder 1.5 T-GDI met 117 kW/159 pk waarmee onze testauto is uitgerust. Beide motoren lusten E10 benzine, zijn voorzien van een turbo en Hyundai’s 48V mild-hybrid-systeem. Schakelen doe je automatisch met de 7-traps automaat met dubbele koppeling, of handmatig met 6 versnellingen.

Qua uitrustingsniveau zijn er iets meer keuzes met de i-Motion als instapmodel en de N-line als het meest luxe en sportieve topmodel. Daarnaast zijn er natuurlijk verschillende opties en lakkleuren, waarmee je de i30 helemaal naar wens kunt samenstellen. Vanafprijzen lopen uiteen van 25.645 euro voor de i-Motion hatchback met de kleinste motor, tot 37.695 euro voor de i30 fastback N-line Sky met de automatische transmissie. Onze i30 1.5 T-GDi Premium komt net ónder de N-line en heeft met zijn silky bronze lak een adviesprijs van 32.795 euro.

2021 Hyundai i30 vanaf de zijkant gezien op een dijkweg
Rustige lijnen typeren de zijkant

Hoe rijdt de Hyundai i30?

Bij de eerste kennismaking maakt de i30 meteen een erg goede indruk. Van achter en opzij doet deze in Tsjechië gebouwde Koreaan erg Europees aan. De proporties zijn goed en alles zit waar je het verwacht. Lopen we om de auto heen, dan maakt het front zijn identiteit meteen kenbaar door middel van een grote chromen badge.

De voorkant is met deze laatste update meer uitgesproken, maar niet schreeuwerig. Met zijn grote grille en spits toelopende led-koplampen kijkt de Hyundai sportief de wereld in. Onze i30 Premium is uitgevoerd met een wat massief ogende grille in ‘black chrome’. Een fijner gevormde glimmend zwarte honingraatgrille vind ik persoonlijk mooier en beter in het geheel passen, maar die is helaas enkel voorbehouden aan de N-line uitvoering.

2021 Hyundai i30 grille
Een joekel van een grille maakt de i30 meteen herkenbaar
2021 Hyundai i30 kofferklep met logo en achterlichten
Aan de achterkant vinden we een bijna Europese styling

MHEV

Aan de buitenkant verraden alleen de 48 volt badges op de voorste zijschermen dat onze Hyundai i30 een mild-hybrid-systeem aan boord heeft. Het systeem dat Hyundai gebruikt, heeft als grote voordeel dat het zijn werk vrijwel onmerkbaar doet. Wanneer de auto is ingeschakeld draait de verbrandingsmotor altijd. Ondanks de aanwezige elektromotor is volledig elektrisch rijden niet mogelijk. De elektromotor wordt gebruikt om de brandstofmotor te starten en te ondersteunen bij het accelereren. Tijdens het uitrollen wekt de elektromotor juist weer stroom op die in het kleine 48 volt accupakket wordt opgeslagen.

2021 Hyundai i30 48 volt badge op het voorscherm
Alleen die kleine badge verraad de aanwezigheid van een hybridesysteem

Op het moment dat je in de Hyundai i30 stapt vallen een aantal dingen op. Één daarvan is de manier van starten. Zoals de meeste auto’s tegenwoordig is ook deze i30 uitgerust met keyless entry en een startknop. Wie net als ik voor het eerst in de Hyundai gaat zitten, een voet op het koppelingspedaal zet en de startknop indrukt, zal niet heel ver komen. Om te starten moeten zowel koppeling als rem ingedrukt zijn. Oké, dat is nieuw. Gelukkig went die extra handeling verbazend snel.

Waar ik iets langer aan moest wennen was het gebrek aan feedback van het koppelingspedaal. Bij een ouderwetse handgeschakelde auto voel je aan het pedaal wanneer de koppeling aan begint te grijpen. Omdat de koppeling in de i30 onderdeel van het hybridesysteem is, en daarom elektrisch bediend wordt, zou die feedback dus kunstmatig doorgegeven moeten worden. Dat gebeurde niet. Ook dat bleek slechts een kwestie van gewenning. Na een aantal keren optrekken leer je de auto een beetje kennen en blijkt het gemis aan feedback helemaal niet zo’n probleem.

2021 Hyundai i30 middenconsole met schakelpook en knop voor elektrische handrem
Ondanks de hoeveelheid fysieke knoppen straalt het interieur rust uit

De versnellingsbak in onze i30 wordt door Hyundai omschreven als: “intelligent manual transmission”. In het Nederlands is dat een handgeschakelde 6-versnellingsbak met intelligente koppeling. Tijdens het uitrollen kunnen motor en transmissie automatisch worden ontkoppeld, zodat er een minimale mechanische weerstand is en de auto zo lang mogelijk kan uitrollen. In het display op het dashboard staat dan: “zeilen”.

Verder viel de goede wegligging en het fijne stuurgevoel positief op. Zeker wanneer we de Eco drivemodus laten voor wat die is. Het vermogen is voldoende om vlot door te rijden. Echt sportief wordt het, ondanks de Sportstand echter niet.

2021 Hyundai i30 16 inch lichtmetalen velgen
16 inch lichtmetaal is standaard voor de premium uitvoering

Uitrusting van de Hyundai i30

Wat ook meteen opvalt als je het portier opent, is het niveau van uitrusting en afwerking. “Wauw, geperforeerde lederen bekleding op de stoelen kan maar één ding betekenen,” was mijn eerste gedachte.
Oké, de bekleding is geen echt leder, maar lederlook. De stoelen zijn wel verwarmd, geventileerd, worden elektrisch bediend en bovenal: ze zitten erg goed! Ook het lederen stuurwiel is verwarmd.
Exotische materialen kom je in de i30 niet tegen. Het dashboard is bijvoorbeeld gewoon van kunststof. Hyundai laat hiermee trouwens wel zien dat iets wat van plastic gemaakt is er helemaal niet goedkoop uit hoeft te zien.

2021 Hyundai i30 bestuurdersstoel lederen bekleding en elektrisch bediend
Lederlook bekleding, elektrisch bediend, verwarmd, geventileerd en het zit nog lekker ook
2021 Hyundai i30 achterbank en beenruimte
Voldoende hoofd en beenruimte op de achterbank met een forse armsteun in het midden als bonus

De indeling van het dashboard is rustig en weloverwogen. Ook hier zit alles waar je het verwacht. Bovenop het dashboard prijkt het 10,25 inch touchscreen waarop bijna alle instellingen van de i30 te bedienen zijn, voor de meest gebruikte comfort en ADAS (advanced driver assistance systems) functies zijn gelukkig ook fysieke knoppen aanwezig. Onderaan, vóór de versnellingspook vinden we de draadloze oplader voor de smartphone met daarnaast een USB-aansluiting. Zoals het hoort zijn Apple Carplay en Android Auto in de i30 present.

2021 Hyundai i30 Samsung Note20 Ultra draadloos opladen
Zelfs een joekel van een smartphone zoals de Samsung Note20 Ultra past prima in de draadloze lader

Het instrumentenpaneel voor je neus is half digitaal. Het scherm in het midden wordt omgeven door analoge meters voor het toerental, de koelwatertemperatuur en het brandstofpeil. Hyundai heeft de ADAS-systemen in de i30 goed voor elkaar. Ze zijn aanwezig, maar vervelen niet, tenzij je de lane assist op een Nederlandse 60 kilometer weg aan zet natuurlijk. Probeer het maar eens op een lege weg, dan weet je meteen wat ik bedoel.

2021 Hyundai i30 stuurwiel en dashboard gezien vanaf bestuurder
Het half digitale instrumentarium voor je neus en het 10,25 inch touchscreen bovenaan het dashboard

Sterke punten

Zowel het uitrustingsniveau als het rijgedrag hebben mij positief verrast. Net zoals de bijna onmerkbare werking van het hybridesysteem. Stap je zonder enige voorkennis in de i30, dan zal je de eerste paar minuten waarschijnlijk niet eens in de gaten hebben dat je in een mild hybrid rijdt.

In het interieur is het ontbreken van exotische materialen absoluut geen gemis. Verder is de functionaliteit van de Bluelink app erg goed. Na wat gedoe om auto en app te koppelen hebben we er verder alleen maar plezier van gehad.

2021 Hyundai i30 3/4 voorkant
Het front is opvallend maar niet schreeuwerig

Zwakke punten

Uiteraard hebben we ook wat minpunten kunnen ontdekken. De belangrijkste is het uitrollen of “zeilen”. In de Eco stand kiest de i30 op het moment dat je het gas los laat zelf of hij de hybride accu gaat laden of de auto laat zeilen. Dat maakt nogal een verschil in de afstand die je uit kunt rollen. Gaat het systeem de accu laden, dan worden motor en wielen niet ontkoppeld en neemt de snelheid vrij snel af. Laat het systeem de auto zeilen, dan worden motor en wielen juist wel ontkoppeld en kan je onwaarschijnlijk ver uitrollen, zonder dat er veel snelheid verloren gaat. Door deze wispelturigheid maakt de i30 het de bestuurder juist lastig om het moment van gas loslaten goed in te schatten.

2021 Hyundai i30 dashboard met 10,25 inch touchscreen

Conclusie rijtest Hyundai i30

Hyundai heeft bij het ontwerp van deze i30 vooral goed naar de concurrentie gekeken. Niet om wat zij goed doen te kopiëren, maar juist om te zien waar de concurrentie kansen heeft laten liggen. In de i30 vind je features die je eigenlijk alleen in de hogere segmenten zou verwachten. Het uiterlijk is fris maar bescheiden en vooral niet te opvallend. Juist die combinatie maakt de i30 voor een grote doelgroep tot een interessante optie. De i30 is een veilige keus voor wie de sprong naar een alternatieve aandrijfvorm nog niet wil, kan of durft te maken, maar wel wil genieten van een heleboel luxe en rijhulpmiddelen. De prijs/kwaliteit verhouding is wat ons betreft dik in orde. 

Hyundai i30 3/4 achterzijde op dijkweg
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *