U leest het goed: wij hebben al eens een rijtest geschreven over de Mazda CX-60. Sterker nog, dat was ik ook! Wij zijn toentertijd uitgenodigd voor de Europese persintroductie van de Mazda CX-60 in Portugal. We weten het, we hebben het zwaar. Maar goed, dat was een pre-productieversie, degene die we nu hebben getest, is gewoon een productieauto. Dus, hoe is de Mazda CX-60 veranderd (verbeterd) in vergelijking met het proefmodel uit Portugal?

SterktesZwaktes
+ Design– Versnellingsbak
+ Interieur– Vering
+ Veelzijdigheid– Verbruik

Wat is de Mazda CX-60?

De Mazda CX-60 is een nieuwe SUV van Mazda, die qua grootte en soort moet gaan concurreren met auto’s zoals de Volvo XC60 en de BMW X3. De auto is ruim en heeft een hoge zitpositie. Het ontwerp van de Mazda CX-60 is typisch Mazda. De elegante lijnen die de auto doen lijken bewegen, ook al staat deze stil, komen terug in dit ontwerp. Mazda heeft gekozen voor een wat agressievere styling aan de voorkant, met een meer scherpe designtaal.  Verder wil Mazda dezelfde ontwerptaal volgen als ze nu doen met het huidige modellengamma. Ze willen zich ook meer focussen op simpliciteit, dus geen overbodige poespas in het ontwerp. Dit is te zien aan bijvoorbeeld de achterkant van de CX-60.

De Mazda CX-60 is een grote SUV met een sportieve look. Een korte vooroverhang en een langere achterkant accentueren de sportieve intenties van de XC-60. De lange motorkap wijst op grote motoren (zes-in-lijns!). De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Mazda CX-60 Homura E-Skyactiv PHEV. Dezelfde 2.5 liter ongeblazen viercilinder als het proefmodel leeft in het vooronder en produceert nog steeds, samen met de elektromotor, 327pk. De gehele boel wordt naar alle wielen gestuurd via een 8-traps automaat.

Hoe rijdt hij?

Als je naar de Mazda CX-60 loopt word je overspoeld door zijn indrukwekkende uiterlijk. Wij vinden hem oprecht prachtig. Een erg bijzondere combinatie van elegantie en sportiviteit. Vooral de grote motorkap wekt de indruk van veel onderliggende kracht.

Wanneer je instapt in de grote Mazda verbaas je je over de simpliciteit van het interieur. Het interieur is horizontaal opgebouwd en heeft maar één scherm van bescheiden formaat in het bovenmidden van je dashboard. Dit scherm kan je aanraken, maar dan gebeurt er niets. Het infotainmentsysteem wordt namelijk slechts bediend door de knoppen in het middenconsole, bij de automaathendel.

De Mazda CX-60 wordt in den beginne alleen leverbaar met de door ons geteste 2.5 liter viercilinder met PHEV systeem. De benzinemotor zelf levert 191 pk, de elektromotor levert 175 pk. Dit brengt het totale systeemvermogen op 327 pk en 500 Nm aan koppel. Later in 2023 en 2024 komen respectievelijk de 3.3 liter diesel en de 3.0 liter benzine zescilinders op de markt.

De Mazda CX-60 blijft tijdens het sturen vlak en helt nauwelijks tot niet in de bochten. Mazda stelt dat door hun nieuwe veersysteem de auto niet meer duikt en hurkt. Dit klopt, wel stuitert hij enorm. Hierover later meer. De versnellingsbak schakelt ietwat laat en soms wat ongevoelig naar boven en beneden, maar over het algemeen werkt deze prima. Meestal, althans. Hierover later meer. Zicht is er genoeg, comfort ook.

Sterke punten

Het eerste zeer sterke punt van de Mazda CX-60 is het ontwerp van de auto. In Portugal reed ik een grijze uitvoering met normale velgen, toen viel de schoonheid van de auto niet erg op. De uitvoering die ik nu meekreeg was de sportieve Homura uitvoering. Deze is uitgerust met een fantastische metallic-rode laklaag en waanzinnige, grote en glimmende zwarte velgen. Beide dingen komen enorm ten goede aan het ontwerp. Wat een eye-catcher!

Een van de grootste plus- en verkooppunten van de Mazda CX-60 (en overigens ook de andere Mazda’s) is de kwaliteit van de materialen en de rust die het interieur van de auto uitstraalt. Het interieur is vervaardigd uit prachtige materialen, mits je de goede uitvoering kiest. De Homura uitvoering heeft een sportief tintje, wat zich vertaald naar zwart leder met sportieve accenten. Het ontwerp van het interieur is ongelooflijk simpel, strak en gemakkelijk. Ook is het interieur erg comfortabel en ruim, bovendien opgeruimd en rustgevend.

Zoals we ook eerder benoemde is de veelzijdigheid van de CX-60 enorm. De kofferbak is, zelfs voor een PHEV, erg groot. Er is genoeg ruimte voor passagiers voor- en achterin en zij kunnen ook allerlei belangrijke dingen kwijt, zoals hun benen bijvoorbeeld. Comfort is er genoeg, dus lekker lange roadtrips met al je gezinsleden en hun bagage naar de koude Alpen (stoelverwarming rondom!) zouden geen probleem moeten zijn. Power is er altijd voldoende, zelfs als je hem volgooit met mensen. Daarnaast kan je er ook lekker veel mee trekken, namelijk tot 2500 kg.

Zwakke punten

De 2.5 is in de lengte in de CX-60 geplaatst. Tussen de benzinemotor en de achttrapsautomaat is de elektromotor gepositioneerd. Dit betekent dat ook tijdens het elektrisch rijden de auto schakelt. Wij weten niet precies wat het is, maar op sommige momenten is de versnellingsbak simpelweg oncomfortabel. Tijdens het schakelen tussen versnellingen of van elektrisch naar benzine (of andersom) schokt de auto soms enorm. Dit wisselt van een klein duwtje naar een erg merkbare schok. Het is zelfs voorgekomen dat de bak zo’n enorme knal maakte, zowel qua geluid als gevoel, dat ik oprecht dacht dat er iets kapot was gegaan. Dat lijkt ons niet te bedoeling.

De nieuwe vering van de CX-60 zorgt ervoor dat de auto erg vlak blijft tijdens het rijden en het bochtenwerk. Ook hurkt en duikt de auto nauwelijks. Helaas is de vering van de Mazda CX-60 enorm strak. Je stuitert nogal rond, dit terwijl je juist verwacht dat een grote SUV van een toch wel premium-wordend merk aardig comfortabel geveerd is. Op snelwegen en bergpassen merk je dit niet, maar zodra de weg slecht onderhouden is, of je krijgt te maken met verkeersheuvels, dan is het een oncomfortabele bedoeling. Een gekke tegenstelling is dat wanneer de auto vol met mensen zit, de auto juist zacht en instabiel is op sommige momenten.

Ik ben van mening dat PHEV’s helemaal het einde zijn. Ik vind ze geweldig, de grom van een ontploffende dinosaurus in combinatie met het redden van de planeet. Super. Meestal gaan PHEV’s ook erg zuinig om met brandstof waardoor wij soms gemiddeld zo’n 1 op 40 hebben kunnen rijden met sommige auto’s. Maar, helaas is dat bij de CX-60 een ander verhaal. De benzine- en elektromotor werken onhandig samen waardoor de stroom vrij snel pleite is en de brandstofmotor nogal dorstig wordt. Dit vinden wij jammer. Met laadpaaldiscipline komen wij rond een verbruik van 1 op 16 uit. Met iets minder opladen zitten we rond de 1 op 11.

Uitrusting

Ons testmodel is uitgedost met vele opties. Denk hierbij vooral aan de alom bekende rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, lane keep assist en Mazda’s nieuwe see through parkeercamera’s. In het interieur vindt men een mooi, horizontaal scherm met een nette maat. Het scherm wordt bediend met een draai- en drukknop, niet met touchscreen dus. Vinden we helemaal prima. De comfortabele stoelen beschikken over ventilatie en verwarming, ook achterin is dat laatste aanwezig. De Humura uitvoering komt dus met Glossy Black exterieurdetails en de prachtige grote velgen. Ook de kersenrode kleur is optioneel.

Conclusie rijtest Mazda CX-60 (wat is er veranderd?)

De Mazda CX-60 is een grote SUV met veel kanten. Hij is elegant en sportief ontworpen, zowel binnen als buiten. Ook kan je je echt wanen in een luxewereld als je de juiste opties kiest. De auto is veelzijdig en ruim en hij rijdt erg strak en voorspelbaar. Helaas is de vering wat hard en soms wat té zacht, eigenaardig genoeg. Ook doet de versnellingsbak soms gekke dingen. Wij denken dat de CX-60 een goede en waardige concurrent wordt van vergelijkbare auto’s die nu op de markt zijn. Een echte, mooie, stijlvolle SUV met veel potentie die misschien nog wel wat gepolijst moet worden.

In vergelijking met het eerst-geteste model is de styling natuurlijk nog steeds erg goed gelukt. Wij durven zelfs te zeggen dat hij er mooier op is geworden. Helaas is het haperende karakter van de aandrijflijn er nog steeds. De bijgeluiden zijn grotendeels verdwenen, nu is het gewoon een gezellige samenkomst van autorijdgeluiden. Ook de vering is gelijk gebleven ten opzichte van de eerste testversie. Wij hoopte stiekem om een snufje meer verbeteringen.

De Mazda CX-60 is verkrijgbaar vanaf 53,890,- euro. Het testmodel van ons kost wat meer, namelijk  zo rond de 65,000 euro.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Erwin!

    Ondertussen even nagekeken en geupdate. Bedankt voor het aangeven. Zo zie je maar: haastige spoed is zelden goed!

    Daan

  2. Erwin Cavens schreef:

    dank voor het artikel. tekst toch nog even nalezen. Twee DT-fouten plus een aantal slordigheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *