De Volvo XC60 Recharge T6 in het bos
SterktesZwaktes
+ Zeer comfortabel– Harde stoelen
+ Karakteristieke details interieur– Scherm kan logischer
+ Strak en modern design– Rolgeluid bij grote velgen

Voor mij staat de Volvo XC60 Recharge T6 Inscription. Een hele mond vol. De komende week is hij ‘van mij’. In deze rijtest lees je er alles over.

Het eerste wat mij opvalt aan deze XC60 Recharge, is de originele samenstelling. In een land waar zo’n beetje alle auto’s zwart of grijs zijn, is deze in Fusion Red uitgevoerde XC60 een hele verademing. De kleur past trouwens ook perfect tussen alle herfstkleuren die je momenteel in de natuur tegenkomt. 

Maar niet alleen de kleur valt op. Want onze testauto is voorzien van enorme 22 inch velgen. Ik vraag mij direct af wat er overblijft van het comfort. Want hoe groter de velgen, hoe minder daarvan overblijft. Daarover later meer.

Want eerst vertel ik nog wat meer over de samenstelling van de auto. Bij het openen van het portier word ik opnieuw verrast. Je verwacht natuurlijk lederen bekleding in een auto als de Volvo XC60. Maar nee, deze XC60 is uitgerust met lichtgrijze wollen bekleding. Het is de eerste keer dat ik een auto met wollen bekleding zie. 

Al met al een zeer verrassende combinatie. Een combinatie waar hopelijk meer mensen voor gaan kiezen. 

Feiten & cijfers

Voordat ik het ga hebben over de rijervaring, vertel ik je eerst wat we hier precies voor ons hebben. De Volvo XC60 is de middelste SUV van Volvo. De XC40 (rijtest) is een maatje kleiner, en de XC90 (rijtest) een maatje groter. 

Qua motoren heb je de keuze uit mild hybride en plug-in hybride. De mild hybrides worden aangeduid als B4 of B5. De plug-ins worden aangeduid als T6 of T8 met de toevoeging Recharge. Hoe hoger het getal, hoe hoger het vermogen.

Volvo XC60 in het bos. Schuin van achter

Recharge wordt trouwens ook gebruikt voor de volledig elektrische modellen, waarvan de XC40 de eerste is.

Ons exemplaar kwam de fabriek uit als Recharge T6 Inscription. De Inscription is de meer elegante uitvoering, tegenover de meer op sportiviteit gerichte R-design. De benzinemotor zorgt voor een vermogen van 250 pk. De elektromotor is verantwoordelijk voor de overige 90 pk en zorgt voor een gezond totaal van 340 pk. Van nul naar honderd gaat in slechts 5,9 seconden.

Inclusief alle opties (waarover later meer), komt de totaalprijs van deze Volvo XC60 uit op € 87.834,-. Eens kijken of hij dat waard is.

De eerste kilometers in de Volvo XC60 Recharge T6

Tijd om te rijden. Met de prachtige pookknop zet je de auto in de juiste stand. Niet zomaar een pookknop, maar eentje van kristalglas. Vervaardigd door de Zweedse fabrikant Orrefors. Wanneer je kiest voor de met wol beklede contourstoelen, krijg je deze pookknop erbij. Samen met Linear Lime sierstrips en hemelbekleding in antraciet. 

Na de eerste kilometers blijkt deze XC60 Recharge T6 een bijzonder comfortabele auto te zijn. Ondanks de forse velgen. Ons exemplaar is dan ook uitgerust met luchtvering. De auto houdt constant de omstandigheden in de gaten en doet 500 berekeningen per seconden. De demping wordt constant aangepast om je een zo plezierig mogelijke rit te bezorgen.

En dat lukt erg goed. Hij rijdt vloeiend, zonder slap of instabiel over te komen. Door het formaat wielen worden dwarsrichels wel goed doorgegeven. Je voelt ze duidelijk, zonder dat het echt storend wordt gelukkig. Dat is de kleine prijs die je betaalt voor een groot formaat velgen.

Persoonlijk vind ik de zogenaamde contourstoelen wat te hard. Zeker in een auto die vooral bedoeld is om comfortabel te zijn. Wat ze wel bieden is veel steun. Ideaal voor het betere bochtenwerk. Maar koop je daar een ruim twee ton wegende SUV voor?

Naar mijn idee passen de stoelen beter in een door Polestar aangepakte S60. Verder zitten ze trouwens erg goed. Met de uitgebreide verstelmogelijkheden, vindt iedereen de ideale zithouding in de Volvo XC60. 

Fluisterstil (weg)rijden

Zet je de XC60 in de hybride stand, dan komt hij altijd volledig elektrisch van zijn plaats. Vraag je meer van de auto, dan schakelt de benzinemotor in. Het gaat allemaal zo gesmeerd, dat je er bijna niets van merkt. Mede door de optionele gelaagde zijruiten, blijft het heerlijk stil in het interieur. 

Spreek je alle pk’s aan, dan laat de 4-in-lijn een verrassend sportief geluid horen. Je hoort het typische gehuil van de compressor. Als je 250 pk onder de kap hebt, mag je dat ook wel horen toch? Het verzacht de pijn van het gemis van het iconische geluid van Volvo’s 5-cilinderblok.

De Volvo XC60 T6 Recharge schuin van voren gezien

Laat je de elektromotor al het werk doen, dan kom je maximaal 54 kilometer (WLTP) ver. In de hybride stand ondersteunt hij de benzinemotor. Hoeveel brandstof je bespaart, wordt bepaald door de afstanden die je met de XC60 Recharge T6 aflegt. 

Leg je dagelijks kleine afstanden af die je volledig elektrisch kan rijden, dan gaat je verbruik aanzienlijk omlaag. Mits je hem elke dag netjes oplaadt natuurlijk. Rij je voor je werk dagelijks het hele land door, dan zal het verschil met de mild hybride logischerwijs een stuk kleiner zijn. 

Volgens Praktijkverbruik.nl verbruikt de Recharge T6 gemiddeld 7,78 l/100km. Voor de B5 (dezelfde benzinemotor) is dat 1,3 liter meer: 9,06 l/100km. Goed om te weten: de Recharge T6 weegt zo’n 300 kg meer dan de B5.

De stilte doorbreken met Bowers & Wilkins

Als het je te stil wordt in de auto, is het tijd om het Bowers & Wilkins audiosysteem uit te proberen. Gezien de meerprijs van € 3.330,- zijn mijn verwachtingen hoog. In eerste instantie ben ik niet direct overtuigd. Totdat ik mijn telefoon verbind en muziek afspeel via Spotify.

Kippenvel… Wát een geluid! Alsof Phil Collins op je dashboard zit. Ook met het volume op 85% blijft het geluid uit de 15 speakers snaarstrak. Mooi detail is de centraal geplaatste tweeter bovenop het dashboard.

Zweedse trots

Over details gesproken. Die vind je overal terug in het interieur. De kristallen pookknop is voorzien van een lasergravure van het Orrefors-logo. Aan de voorstoelen zit een label met de Zweedse vlag en ook in de sierstrip van het dashboard komt de Zweedse vlag terug. 

Het zijn die kleine details waardoor men fan wordt van een bepaald merk. Wat mij betreft is Volvo daar zeker in geslaagd. Het geeft de auto een heel eigen karakter. 

Dat zie je ook aan de buitenkant. Waar de meeste merken met steeds drukkere designs komen, houdt Volvo het simpel, strak en modern. Ik hoop van harte dat ze dat volhouden.

Mooi scherm, maar kan logischer

Ook mooi is het kenmerkende verticale scherm van Volvo. Hij is precies goed geplaatst. Beter dan bijvoorbeeld bij Ford, waar het scherm hoger en meer rechtop geplaatst is. Door die positie moet je je verrekken om het scherm goed te zien.

In de Volvo ligt hij iets naar achter en schuin richting de bestuurder. Puntje van kritiek: de interface kan iets logischer. Je kunt naar links en naar rechts swipen, en met je vinger van boven naar beneden swipen. Elke keer komt er weer een ander menu naar voren.

Het scherm van de Volvo XC60 is mooi, maar kan iets logischer ingedeeld worden

Zoals bij veel merken, moet je ook de temperatuur van de airco via het scherm wijzigen. Terwijl je voor het volume wél een fysieke draaiknop hebt. Dat had ik liever andersom gezien, aangezien je het volume ook kunt regelen via het stuurwiel.

Conclusie Volvo XC60 Recharge T6 Inscription

Na een week is het tijd om de balans op te maken. Ons testexemplaar zat behoorlijk goed in de opties. Daar betaal je flink voor, maar je krijgt er ook een hoop comfort voor terug. Hij glijdt over de weg en houdt bijna alle omgevingsgeluiden buiten het interieur. 

Maar spreek je het vermogen aan, dan hoor je dat er iets gebeurt onder de motorkap. Alleen als je erom vraagt, laat hij van zich horen.

Over smaak valt niet te twisten, maar het design van de XC60 is fris, modern en strak te noemen. Eigenschappen die bij verschillende concurrenten beginnen te verdwijnen. Ook in het interieur zorgt Volvo voor een unieke uitstraling dankzij prachtige details.

De meeste punten van kritiek (zoals de harde stoelen en de grote velgen) hebben betrekking op de specifieke uitrusting van deze testauto. Stel je ‘m anders samen, dan heb je verrassend weinig te klagen. Wat kan autorijden toch heerlijk zijn.

Categorieën