Heden ten dagen kennen we Mazda vooral van de CX-5, de cross-over/SUV die concurreert met onder andere de Nissan Qashquai en de Volkswagen Tiguan. Maar, er komt er nieuwe auto van Mazda aan, namelijk een full-size SUV genaamd de Mazda CX-60. Niet alleen is dit Mazda’s eerste PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), maar ook wordt deze geleverd met Mazda’s optionele zes-in-lijn.

De auto waarover deze rijtest is geschreven is een pre-productie model die is getest tijdens de Europese introductie van de Mazda CX-60. Het zou dus kunnen dat sommige punten veranderd zijn in de productieversie van de CX-60 die later dit jaar op de markt komt.

SterktesZwaktes
+ Rust en kwaliteit– Vering
+ Techniek– Bijgeluiden
+ Veelzijdigheid– Power
De mazcda cx-60 van voren
Typisch Mazda met een vleugje sportief
de mazda cx-60 van achteren
Vanachter een simpelweg schone verschijning

Wat is de Mazda CX-60?

De Mazda CX-60 is een nieuwe SUV van Mazda, die qua grootte en soort moet gaan concurreren met auto’s zoals de Volvo XC60 en de BMW X3. De auto is ruim en heeft een hoge zitpositie.

Het ontwerp van de Mazda CX-60 is typisch Mazda. De elegante lijnen die de auto doen lijken bewegen, ook al staat deze stil, komen terug in dit ontwerp. Mazda heeft gekozen voor een wat agressievere styling aan de voorkant, met een meer scherpe designtaal.  Verder wil Mazda dezelfde ontwerptaal volgen als ze nu doen met het huidige modellengamma, ze willen zich echter meer richting op simpliciteit. Dit is te zien aan bijvoorbeeld de achterkant van de CX-60.

De Mazda CX-60 is een grote SUV met een sportieve look. Een korte vooroverhang en een langere achterkant accentueren de sportieve intenties van de CX-60. De lange motorkap wijst op grote motoren (zes-in-lijns!). De uitvoering die wij hebben meegekregen is een pre-productie model met de 2.5 liter viercilinder en een hele bak opties. We gaan er vanuit dat dit een top-of-the-line model is.

Vlak door de bocht
Geen hellen en duiken

Hoe rijdt hij?

Stap in de Mazda-mastodont en verbaas je over de simpliciteit van het interieur. Er is een horizontale lay-out met maar één scherm van bescheiden formaat in het bovenmidden van je dashboard. Dit scherm kan je aanraken, maar dan gebeurt er niets. Het infotainmentsysteem wordt bediend door de knoppen in het middenconsole, onder de automaathendel.

De Mazda CX-60 wordt in den beginne alleen leverbaar met de door ons geteste 2.5 liter viercilinder met PHEV systeem. De benzinemotor zelf levert 191 pk, de elektromotor levert 175 pk. Dit brengt het totale systeemvermogen op 327 pk en 500 Nm aan koppel. Later in 2023 en 2024 komen respectievelijk de 3.3 liter diesel en de 3.0 liter zescilinders op de markt.

De Mazda CX-60 blijft tijdens het sturen vlak en helt nauwelijks tot niet in de bochten. Mazda stelt dat door hun nieuwe veersysteem de auto niet meer duikt en hurkt. Dit klopt, wel stuitert hij enorm. Hierover later meer. De versnellingsbak schakelt ietwat laat en soms wat ongevoelig naar boven en beneden, maar over het algemeen werkt deze prima. De motor is stil, vooral in ev-modus hoor je bijna niks. Althans… hierover later ook meer.

Het motorblok in kwestie
Tellen maar!

Sterke punten

Een van de grootste plus- en verkooppunten van de Mazda CX-60 (en overigens ook de andere Mazda’s) is de kwaliteit van de materialen en de rust die het interieur van de auto uitstraalt. Het interieur is vervaardigd uit prachtige materialen, mits je de goede uitvoering kiest. Onze was helaas vooral zwart en dertien-in-een-dozijn. Maar, desalniettemin is het ontwerp van het interieur ongelooflijk simpel en strak. Rustig worden we ervan. En blij.

De Mazda CX-60 heeft allerlei nieuwe functies, foefjes en snufjes. Sommigen zijn vernieuwde systemen die we al kennen, anderen zijn helemaal spiksplinternieuw. Een voorbeeld van die laatste categorie is de Driver Personalisation System . Dit is een systeem wat door middel van je lengte, jouw ideale zitpositie moet instellen. Automatisch dan wel. Ook kan het systeem je gezicht herkennen en zo de auto instellen op jouw voorkeursinstellingen. Spiegels, stoelen, muziekbron. Alles past zich automatisch aan, aan de hand van je gezicht.

We praten hier natuurlijk over een grote auto, dus ruimte is een logisch gevolg. De kofferbak is enorm en zowel voor als achterin heb je (been)ruimte genoeg. Door de verschillende, krachtige motoropties, is de MX-60 uitermate geschikt voor het trekken van zware ladingen tot 2500 kg. Het zou dus zo een ideale gezins- en vakantieauto kunnen zijn. Misschien zelfs beide tegelijkertijd.

Mooi en simpel…
…jammer genoeg wel donker leer

Zwakke punten

De nieuwe vering van de CX-60 zorgt ervoor dat de auto erg vlak blijft tijdens het rijden en het bochtenwerk. Ook hurkt en duikt de auto nauwelijks. Helaas is de vering van de Mazda CX-60 enorm strak. Je stuitert nogal rond, terwijl je juist verwacht dat een grote SUV van een toch wel premium-wordend merk aardig zacht geveerd is. Op snelwegen en bergpassen merk je dit niet, maar zodra de weg slecht onderhouden is, of je krijgt te maken met verkeersheuvels, dan is het een oncomfortabele bedoeling.

De Mazda CX-60 is erg stil, zelfs als de benzinemotor draait. Maar er zijn altijd, vooral tijdens het elektrisch rijden, erg veel bijgeluiden te horen. Alles maakt geluid. Een piepje van de remmen, een elektromotor van de handrem, de elektromotor van de auto die piepend als een Intercity optrekt en dan ook nog de startmotor van de benzinemotor die telkens de 2.5 moet aanslingeren. Het is erg jammer, want de rest van de auto straalt zo veel rust uit. We kregen te horen dat dit punt in de productieversie zou wegvallen en dat de geluiden verdwijnen. We gaan het meemaken.

Het systeemvermogen van de Mazda CX-60 bedraagt 327 pk. Dit is een boel. De auto voelt alleen helemaal niet aan als iets met 327 pk. Begrijp ons niet verkeerd, de auto redelijk vlot, maar niet écht snel. Hij weegt dan ook meer dan twee ton, dus snel zal het met de 2.5 niet worden, misschien dat de drieliter daar verandering in brengt.

Sportief
Maar ook subtiel

Uitrusting

Ons testmodel is uitgedost met vele opties. Denk hierbij vooral aan de alom bekende rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, lane keep assist en Mazda’s nieuwe see through parkeercamera’s. In het interieur vindt men een mooi, horizontaal scherm met een nette maat. Het scherm wordt bediend met een draai- en drukknop, niet met touchscreen dus. Vinden we helemaal prima. De comfortabele stoelen beschikken over ventilatie en verwarming, ook achterin is dat laatste aanwezig.

Nieuwe, noemenswaardige opties zijn het Driver Personalisation System wat ik hiervoor heb uitgelegd. Ook pronkt Mazda met haar nieuwe, fantastische interieurs. Prachtige materialen, kleuren en stylingselementen komen ons tegemoet. Helaas was ons interieur helemaal zwart. Wel mooi, maar wel saai. Er komen twee specifieke uitvoeringen die focussen op luxe of stijl. Respectievelijk de Takumi en Homura uitvoeringen. Deze krijgen andere exterieur- en interieurstijlelementen die de CX-60 helemaal moeten afmaken. Wij kijken uit naar een Mazda CX-60 Takumi met wit nappaleder, hout en een krachtige drieliter zescilinder.

Een lange maar sportief-ogende auto

Conclusie rijtest Mazda CX-60

De Mazda CX-60 is een grote SUV met veel kanten. Hij is elegant en sportief gestyled, zowel binnen als buiten. Ook kan je je echt banen in een luxewereld als je de juiste opties kiest. De auto is veelzijdig en ruim en hij rijdt erg strak en voorspelbaar. Helaas is de vering wat hard en levert de aandrijflijn minder spanning dan de cijfers doen voorspellen. Wij denken dat de CX-60 een goede en waardige concurrent wordt van vergelijkbare auto’s die nu al op de markt zijn. Een echte, mooie, stijlvolle SUV met veel potentie.

De Mazda CX-60 wordt verkrijgbaar vanaf 51.690,- euro, onze versie was een premium uitvoering en gaat rond de 60.000,- euro kosten.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Hallo Jasper!

    Ik (Daan) ben zeker wezen rijden! Ik ben samen met de andere Nederlandse pers uitgenodigd om in Portugal te rijden met een pre-productiemodel. Dit heb ik ook benoemd in het artikel. Het zou dus ook goed kunnen dat de dingen die ik heb meegemaakt, helemaal niet zijn terug te vinden in uw productieauto! Tijdens het rijden waren er welzeker veel bijgeluiden en vreemde bewegingen, maar dit is exact de reden dat wij hem toen al mochten rijden, zo kan Mazda namelijk ook feedback van veel journalisten meenemen in hun laatste tweaks.

    Ik weet het goed gemaakt: ik ga mijn best doen om een rijtest te regelen van een week (of in ieder geval langer dan een dag in Portugal) en dan zal ik een rijtest schrijven over het productiemodel. Ik weet niet wanneer dit gaat gebeuren en of het lukt, maar ik ga in ieder geval mijn best doen.

    Zoals altijd, bedankt voor de reactie!

    Daan (en de rest van het team)

  2. Jasper schreef:

    Zijn jullie wel echt wezen rijden? Deze auto is in de productieversie fenomenaal. Echt snel, rijdt ook alleen elektrisch vlot en is qua verbruik prima. Welke concurrent heeft meer dan 325 pk en zo scherp geprijsd? Geluiden hebben we niet gehoord, en het brede beeldscherm werkt uitstekend dmv een draaiknop. Verder alle benodigdheden gewoon met knoppen te bedienen. Kortom fantastische auto. Indrukwekkend en vergeleken met de grote merken echt kwalitatief en een stuk beter betaalbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *