De hot hatch is tegenwoordig uitgegroeid tot echte extreme racemonsters met bakken vol pk’s en allerlei foefjes. De Volkswagen Golf GTI heeft bijvoorbeeld bijna 250 pk en de Mercedes-AMG A45 stuitert al rond de 400 pk. Maar, dit is niet altijd zo geweest. Vroeger ging het om lichtheid, goede rijeigenschappen en een sportieve hoeveelheid pk’s. Dat is precies wat de Suzuki Swift Sport brengt.

SterktesZwaktes
+ Echt sportief– Verbruik
+ Stoer uiterlijk– Uitlaatsysteem
+ Rijplezier– Toerenbegrenzer

Wat is de Suzuki Swift Sport?

Voor de rijtest van de reguliere Suzuki Swift wil ik u graag verwijzen naar dit artikel. In het artikel wat u nu leest, zal ik het specifiek hebben over de Suzuki Swift Sport. Het is een hatchback met sportieve looks en rijeigenschappen. Gelijksoortig in afmetingen als een Opel Corsa of Ford Fiesta.

Het ontwerp van de Swift Sport trekt duidelijk de aandacht. De agressieve en sportieve bumpers uiten zich door luchtgaten en carbon-look splitters. Achterin schijnen twee glimmend-metalen uitlaatsierstukken je vanuit de carbon-look diffuser tegemoet en geven je nog meer hints naar het feit dat dit echt een Suzuki Swift SPORT is, geen normale. Side skirts en grote, sportieve velgen maken de look af.

Sport voert de boventoon
Knalloze knalpijp
Woeste hoepels

De Suzuki Swift Sport is een klein stadsautootje met een sportief sausje. Qua afmetingen is hij dan ook niet zo groot. Er is ook bijna geen overhang, de auto stopt vrij snel na de wielen. Zowel voor als achter is dit het geval. Dit maakt de auto voorspelbaar en makkelijk te besturen. Vooral in de stad en bij het inparkeren.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Suzuki Swift 1.4 Sport Smart Hybrid. U leest het goed, de Swift Sport is een hybride, net als alle andere Suzuki’s op het moment. Het systeem is hetzelfde als bij de Suzuki Ignis, het hybride-systeem wordt gebruikt om de elektronica te voorzien van stroom, waardoor de motor alleen maar de wielen hoeft aan te drijven. Ook helpt het systeem met rijden bij lage snelheden voor meer efficiëntie.

Hoe rijdt hij?

Laat je zakken en verbaas je over dat je maar blijft zakken. Als je eenmaal bent aangekomen op je stoel, wordt je geknuffeld door de kuipstoelen voorin met sportieve stiksels van rood draad. Het stuur toont en voelt sportief door het gebruik van leer en de afgevlakte onderkant. Je waant je meteen in een ondeugend ouderwets interieur met rode details, sportieve tellers en een echt hot-hatch gevoel.

Druk op de startknop en wordt gegroet door de turbo 1.4. het motorblok klinkt sportief en is duidelijk aanwezig tijdens het rijden. Dit maakt ons blij. De Suzuki Swift Sport heeft 129 pk en 230 Nm. Dit zorgt voor een 0-100 tijd van 9,1 seconden. Die gegevens samen met het feit dat de Swift Sport een handgeschakelde zesbak heeft, maakt het echt een racemonster. Daarnaast weegt hij maar 995 Kg!

Koele kuipen
Stuurfeest

Tijdens het rijden voelt de Suzuki Swift Sport verrassend sportief. Dit ervaren wij als erg positief. De vering is laag een strak, dus je voelt elke kiezel op de weg liggen. De auto blijft vlak tijdens het sturen over rotondes dus de auto gedraagt zich erg voorspelbaar. Normaliter zouden wij strakke vering niet per se als positief ervaren, maar bij een auto die duidelijk sportief is bedoeld, kunnen wij alleen maar kinderlijk enthousiast worden van een sportief geveerd bommetje.

De Suzuki Swift Sport is eenvoudig te besturen. De versnellingsbak is soepel en de pittige 1.4 zorgt ervoor dat je erg goed kan meekomen met het verkeer. We zouden zelfs willen zeggen dat je altijd vóór al het verkeer rijdt… De Swift Sport is een hatchback met weinig overhang, hij is dus makkelijk te parkeren en manoeuvreren. Er is zicht genoeg, er zijn weinig dode hoeken.

Sterke punten

Zoals we net al even benoemde, is de Suzuki Swift Sport écht sportief. De motor brengt meer dan genoeg kracht op de plank en klinkt ook nog eens leuk vanuit het interieur. De versnellingsbak schakelt kort en licht, ook is hij voorspelbaar en makkelijk te gebruiken. Als twee leuke verrassingen hebben we de stoelen en de vering. De stoelen voorin zijn echte, goede en sportieve kuipstoelen die je vasthouden in de bochten. De vering is sportief en strak, precies zoals een sportauto hoort te zijn.

Bij een sportieve auto mogen we ook wel een sportief en stoer uiterlijk verwachten. Dat is gelukkig precies wat de Suzuki Swift Sport ons geeft. Carbon-look versiert het exterieur op plekken zoals de voorsplitter, de side-skirts en de achter diffuser. De bumpers ogen stoer en agressief, vooral achter met de twee grote, ronde uitlaten. Vanbinnen krijg je ook volop sportsnoepjes voor je ogen. Denk aan rode details in de sierstrips en de tellerbak. Ook zijn er rode stiksels in de stoelen en zijn de pedalen van aluminium. Dit maakt ons gelukkig.

Door de hierboven genoemde punten, is het een waar feest om te rijden in de Suzuki Swift Sport. De auto is vederlicht (995 Kg) en heeft best veel power. Dit zorgt ervoor dat de auto niet per se supersnel op de 100 zit, maar wel remt en stuurt als een kart. Je voelt je Max Verstappen zonder ooit de snelheidslimiet te hoeven breken. Als je het limiet wil verbreken, staat de Swift Sport dat absoluut toe. Wij denken zelfs dat hij het heel graag wil.

Retro racemonster
De rode draad van het interieur

Zwakke punten

Sportiviteit komt helaas wel met een duidelijk minpunt, het verbruik. We praten nu alsof we het hebben over een 8.2 Cadillac, maar het valt an sich mee. Het gemiddelde van onze testweek komt uit op 15.2 kilometer per liter. Dit is niet dramatisch, maar voor zo’n kleine auto is het ook niet super. Maar, dit nemen we graag voor lief.

Het volgende punt is iets waar we echt mee zitten, namelijk het uitlaatsysteem. De Suzuki Swift Sport pronkt met een sportieve achterbumper met daarin twee vrij grote en vrij prominente uitlaatpijpen. Let op: twee. De uitlaten zijn daadwerkelijk beide functioneel. Maar, ze maken bijna geen geluid. Helemaal nada, noppes, niets. De motor maakt een leuk en sportief geluid wat hoorbaar is van voren en vanbinnen. Vanachter horen we echter helemaal niks. Jammer.

Een klein, miniem zelfs, maar toch jammerlijk punt is de hardheid van de toerenbegrenzer. De rode lijn op de toerenteller begint bij de 6300 a 6400 toeren, maar, de auto kapt heel abrupt de motor af bij 6000 toeren per minuut. Dit is niet alleen onhandig, maar ook schrik je je dood. Je hebt het idee dat je kunt doorgassen, maar dan word je ineens naar voren geslingerd door de spontaan stoppende krachttoevoer. Nogmaals, dit probleem is miniem, wanneer ben je overigens bij de 6000 toeren per minuut bij normaal rijgedrag? Ook wen je er snel aan. Toch is het gek.

Deurpanelen met details
Sportief pookje

Uitrusting

De Suzuki Swift Sport kent veel foefjes. Zo is ons testmodel onder andere uitgerust met adaptive cruise control, navigatie op het touchscreen en stoelverwarming. Ook zijn de spiegels verwarmd. Al deze dingen zijn standaard, op de navigatie na. De 17-inch velgen komen ook standaard met de Sport uitvoering. Ons model heeft ook automatisch inklapbare buitenspiegels en een glascoating, zo blijft je Suzuki Swift Sport altijd shinen.

Ons model is opgekalefaterd met allerlei Swift Sport versieringen, zoals instaplijsten, een spoiler en rode sierstukken in het interieur. Opties die extreem gaaf zijn, maar helaas niet op ons model zitten, zijn er ook. Zoals bijvoorbeeld het ‘Swift Sport Exclusive Pack’. Hierbij krijg je lederen stoelen, maar dat is niet het gaafste. Ook wordt de rode ‘Sport’ badge achterop vervangen door eenzelfde rode badge, maar dan met het woord ‘sport’ in het Japans. Ook krijg je speciale striping en een grill-inzet met diezelfde Japanse tekst. Een andere optie die wel beschikbaar is, maar wij niet hebben, is de draadloze telefoonoplader.

Simpel scherm
Stoere sierlijsten
Draaien maar

Conclusie rijtest Suzuki Swift Sport

De Suzuki Swift Sport is een echte, pure hot hatch. Aardig wat pk’s, maar niet te veel. Een prettige en sportieve bak en strakke vering zijn van de partij, net als echte kuipstoelen voorin. Wat vooral veel aanwezig is, is lichtheid. 995 Kg en 129 pk is het recept voor een hele hoop lol. De auto heeft veel sportieve details en rijdt echt heel goed, helaas is het verbruik ook sportief te noemen. De auto ziet er stoer uit, maar klinkt helaas niet stoer genoeg. Al met al, een ouderwets goede hot-hatch volgens traditioneel recept.

De Suzuki Swift is verkrijgbaar vanaf 18.760,- euro, de Sport vanaf 26.720,- euro. Onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kost 29.630,- euro. En tien cent, je kan het maar vergeten.

De Suzuki Swift Sport zwaait u uit!
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.