Rijtest: De Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip wil veel tegelijk

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip
SterktesZwaktes
+ Goede prijs-kwaliteitsverhouding– Auto voelt niet levendig
+ Prima wegligging– AllGrip niet zelf in te schakelen
+ Veel interieurruimte– Weinig voordeel van hybride systeem

De Suzuki Swift is al lange tijd een gevestigde naam onder de kleine auto’s. De nieuwste Swift borduurt voort op zijn voorgangers, maar is helemaal bij de tijd. Wij reden een week met de Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip en ervoeren dat meer niet altijd beter is.

Wat is de Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip?

De Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip is een heleboel. Allereerst is het natuurlijk de compacte auto die we kennen: de zesde generatie blijft trouw aan het concept dat ruim 35 jaar geleden zijn oorsprong heeft: niet groot van buiten, toch ruim van binnen en met een laag gewicht. Hierdoor hoeft er ook geen grote motor in. De Suzuki Swift is een praktische, no-nonsense auto voor mensen die voor weinig geld een volwaardige auto willen rijden.

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip

Onze testauto is een hybride. Suzuki noemt het met een slimme marketingterm Smart Hybrid maar de Suzuki Swift is een mild hybrid, de eenvoudigste vorm van hybride aandrijvingen. Remenergie wordt teruggewonnen en gebruikt voor het starten, de elektrische systemen aan boord en om een extra push te geven bij het accelereren. Het doel is het besparen van brandstof.

In de AllGrip-uitvoering kan de Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip ook nog eens op vier wielen aangedreven worden. Normaal worden alleen de voorwielen aangedreven, maar bij gladheid of losse ondergrond doen alle wielen mee voor een betere grip. De vierwielaandrijving is niet aan te zetten door de bestuurder: het is een beslissing die de auto zelf neemt.

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip

Hoe rijdt hij?

Eenvoud is troef in de Suzuki Swift: ga zitten, start, schakel naar de eerste versnelling en weg ben je. Geen verschillende instellingen, gewoon een gaspedaal en vijf versnellingen. Wat opvalt, is het weggedrag: de Swift ligt goed op de weg. Door de vrij lage zitpositie voelt de auto als een grote kart. Ook in bochten blijft de auto zonder problemen zijn koers houden. Dit nodigt uit voor sportief rijgedrag.

Het vermogen is bescheiden met 90pk, geproduceerd door een 1,2-liter viercilinder benzinemotor, maar voldoende voor de slechts 1035 kilo wegende Swift. Bij het accelereren helpt de accu mee zodat de motor minder hard hoeft te werken. Helaas mist de Swift kracht onderin, waardoor hij met name in lage toerentallen wat log voelt voor zijn formaat. Pas in de hogere toerentallen komt de Suzuki Swift tot leven.

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip

Sterke punten

Sinds de introductie in 2017 heeft deze generatie Swift een aantal updates ondergaan. Zo zijn de koplampen en achterlichten vernieuwd en voorzien van lichtstrips. Wat gebleven is, is zijn jeugdige uiterlijk. Zo zijn de deurgrepen van de achterportieren weggewerkt in de c-pilaar en prijkt een spoiler boven de achterruit. Met name in two-tone is het een frisse verschijning.

Omdat de wielen van de Suzuki Swift ver in de hoeken van de auto zitten, biedt deze compacte auto veel ruimte. Ook de rechtopstaande voorruit en achterruit zorgen hiervoor. Door het hoge dak zullen ook lange mensen comfortabel zitten, ook achterin. Op de achterbank kunnen twee volwassenen zonder problemen plaatsnemen. Het lichte interieur van onze testauto zorgt voor een extra ruimtelijk gevoel. De koffer is met 265 liter ook behoorlijk.

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip interieur

Niets aan de Suzuki Swift voelt goedkoop, al reden wij wel de duurdere Stijl-uitvoering. De materialen voelen fijn aan, het driespaaks stuur ligt lekker in de hand en de stoelen bieden veel steun. De achterruiten hebben een donkere tint, wat niet alleen stoer staat maar ook fijn is als er kleine kinderen op de achterbank zitten: geen gehannes met zonneschermpjes.

Zwakke punten

Naast de nieuwe Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip reden we ook even met een Suzuki Swift Sportline uit 2018. Deze auto is in uiterlijk vrijwel gelijk aan de nieuwe, maar zonder Smart Hybrid en zonder AllGrip vierwielaandrijving is deze zomaar 120 kilo, oftewel bijna 12%, lichter. Dit lagere gewicht maakt een wereld van verschil: de Swift uit 2018 voelt veel vlotter en levendiger. Volgens Suzuki is de Swift Smart Hybrid AllGrip even snel, maar de nieuwe Swift voelt zwaarder en logger, en dat maakt voor een heel andere beleving.

Suzuki Swift

De AllGrip vierwielaandrijving, die zichzelf alleen inschakelt op gladde of losse ondergrond, heeft door zijn gewicht onder normale omstandigheden dus een negatieve invloed op het rijgedrag. Tenzij je vaak door sneeuw en ijs rijdt, of aan het einde van een lang, onverhard bospad woont, biedt deze optie weinig toegevoegde waarde.

De Suzuki Swift Smart Hybrid, maar zonder AllGrip, weegt slechts 925 kilo. Deze hebben we niet getest, dus we kunnen niet zeggen hoe deze zich verhoudt met de niet-hybride Swift. De hybride aandrijving merk je tijdens het rijden nauwelijks, maar we zagen het ook niet terug in de verbruikscijfers: het gemiddelde verbruik van 1 op 20 is keurig, maar niet veel lager dan de niet-hybride van een paar jaar terug. Het extra gewicht van de AllGrip doet de voordelen van de hybride aandrijving teniet.

Suzuki Swift Smart Hybrid Allgrip

Uitrusting

Stoelverwarming, navigatie en een keur aan veiligheidssystemen: de Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip is ruim uitgerust. Onze testauto is voorzien van de optionele adaptive cruise control, anti-collision alert en rijbaanassistent, en deze werken heel fijn. Hier geen systemen die zich constant bemoeien met jouw rijgedrag, maar ze draaien vrijwel ongemerkt op de achtergrond en laten pas van zich horen als het nodig is. Hier kunnen andere merken nog wat van leren.

Achter het stuur zitten twee analoge meters en een klein schermpje met extra informatie. Met leuke metertjes zoals een acceleratiemeter en een ‘motion meter’ is deze auto duidelijk gericht op een jonger publiek. Ons viel op dat de DAB-radio af en toe eventjes stil bleef. Het scherm in de middenconsole is kleurrijk en duidelijk. Het is wel jammer dat instructies van de navigatie alleen op dit scherm worden getoond, omdat hier veel informatie bij elkaar staat en je dus even moeten zoeken naar de juiste instructies.

Suzuki Swift interieur

Conclusie

De Suzuki Swift Smart Hybrid AllGrip wil heel veel: naast een zuinige hybride wil hij een compacte maar compleet uitgeruste auto zijn zonder een hoge prijs. Met een laag gewicht en een goede wegligging wil hij sportief zijn, maar hij wil ook vierwielaandrijving bieden waar het nodig is. Dit alles voelt soms met elkaar in tegenspraak.

Dit neemt niet weg dat kwaliteit en prijs bij de Suzuki Swift Smart Hybrid goed in verhouding is. Je krijgt veel auto voor je geld. Hij rijdt prettig, biedt veel ruimte en heeft alle moderne gemakken aan boord. Bedenk alleen goed of je het optionele AllGrip vierwielsysteem wel nodig hebt.

De Suzuki Swift Smart Hybrid is verkrijgbaar vanaf 17.599 Euro. Onze testauto, in Stijl-uitvoering en met AllGrip, is er vanaf 21.999 Euro.

Suzuki Swift Smart Hybrid