Als iets er te mooi uitziet om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Rivian maakte in november een indrukwekkend debuut op de 2018 Los Angeles Auto Show met de R1t pick-up. Deze elektrische pick-up, die een actieradius van meer dan 600 kilometer zou hebben, kreeg heel wat publiciteit. Niet lang daarna wat het de beurt aan Atlis Motor Vehicles om een elektrisch aangedreven pick-up aan te kondigen. De Atlis XT belooft nog meer actieradius, sneller opladen en een lagere prijs. En kreeg dus ook minstens zo veel publiciteit.

Levensvatbaar

Maar het is maar de vraag in hoeverre beide bedrijven wel echt levensvatbaar zijn een product op de markt te zetten dat een serieuze concurrent kan zijn van bijvoorbeeld de pick-up die Tesla heeft aangekondigd. Tesla heeft inmiddels bewezen dat het daadwerkelijk elektrische auto’s kan maken en aan de man kan brengen. Qua kwaliteit zijn er nog wel eens wat op- en aanmerkingen maar dat valt ook wel te verwachten bij een dergelijk jong bedrijf. Het bereiken van perfectie kost nu eenmaal veel tijd. Bovendien is te verwachten dat ook bijvoorbeeld Ford, dat nu de meeste pick-ups verkoopt in de Verenigde Staten, een elektrische versie van de bekende F150 op de markt zal brengen. Dat betekent dat het nog maar de vraag is of Rivian en Atlis de concurrentie met vertrouwen tegemoet kunnen zien. Tijd om deze bedrijven eens met elkaar te vergelijken.

Bedrijfsachtergrond Atlis

Atlis is gevestigd in Mesa, Arizona. Het bedrijf werd in juli 2016 opgericht door Mark Hanchett. Zijn belangrijkste eerdere werkervaring was op het gebied van elektrische wapens (tasers) en projectielen. Atlis lijkt minder dan een half dozijn werknemers te hebben. Ross Compton, de hoofdontwerper van voertuigen, voltooide vier jaar geleden een studie automotive design aan de universiteit in het Engelse Coventry. Zijn meest opvallende ervaring sindsdien is het volledig ontwerpen van het B1 prototype voor Bollinger Motors, een andere pick-up die nog maar moet bewijzen levensvatbaar te zijn. Atlis Motor Vehicles heeft voor de bouw van het eerste prototype nog geen miljoen dollar bijeengebracht.

Bedrijfsachtergrond Rivian

Rivian werd in 2009 opgericht in Irvine, Californië. Het bedrijf wordt geleid door R.J. Scaringe, die een doctoraat in techniek heeft van MIT’s Sloan Automotive Laboratory. Rivian heeft momenteel ongeveer 600 werknemers verspreid over vestigingen in Irvine, San Jose en Plymouth. Ook heeft Rivian een voormalige Mitsubishi-fabriek in Normal verworven. Jeff Hammoud, Rivian’s vice-president van de designafdeling, leidde eerst de ontwerpafdeling van Jeep en heeft zijn sporen dus wel verdiend. Rivian had al zo’n 450 miljoen dollar opgehaald door middel van verschillende investeringsrondes en haalde laatst nog een fors bedrag op door investeringen van onder meer Amazon en General Motors.

Actieradius en opladen

Atlis is nog niet klaar voor het ultrasnelle opladen met 350 kW, de snelle standaard die later dit jaar verwacht wordt. Daarmee kan een EV in minder dan 15 minuten worden bijgeladen voor 450 kilometer. Atlis wil daar namelijk nog een schepje bovenop doen door te gaan laden met 1,5 megawatt. Volgens Atlis kun je de Atlis XT daarmee in vijf minuten bijladen met zo’n 800 kilometer. Het zal echter nog een jaar of vijf duren voordat de techiek zo ver is. Ook is er nog niet veel bekend van de accucapaciteit van de 800 kilometer- versie van de Atlis XT. Atlis omzeilt ook de bestaande oplaadstandaarden en ontwikkelt een eigen systeem dat backwards compatibel met bestaande protocollen zou moeten zijn. Het bedrijf heeft het ook over de bouw van eigen oplaadstations van de volgende generatie en het opzetten van een eigen nationaal oplaadnetwerk à la Tesla Superchargers.

Rivian heeft wat realistischere ambities. De Rivian R1T moet gebruik gaan maken van de beproefde CCS DC waarmee snelladen tot 160 kilowatt mogelijk is. Dat betekent het bijladen van ongeveer 300 kilometer in een half uur. De ingebouwde wisselstroomlader is een 11 kW unit. Rivian is van plan om de R1T met drie verschillende accu’s aan te bieden: 105 kWh, 135 kWh en 180 kWh. Dat komt overeen met een actieradius van 380, 490 en 650 kilometer.

De pick-ups zelf

De Atlis XT pick-up is ontworpen als werkpaard. Tijdens de presentatie op de L.A. Auto Show hebben we er alleen renders van kunnen zien maar inmiddels zijn er ook foto’s beschikbaar van de Atlis pick-up. Het vergelijken van specifieke eigenschappen is moeilijk omdat de Atlis XT omdat hij volledig configureerbaar is. De pick-up kan worden geleverd zonder laadbak, of eentje met een lengte van 1,95 of 2,40 m. De vier motoren, één bij elk wiel, zorgen voor een topsnelheid van bijna 200 km/uur en een accelaratie van nul tot 100 km/u in vijf seconden. De bodemvrijheid varieert van 30 tot 45 centimeter. Verder zou de Atlis XT een aanhanger van ruim 15 ton kunnen trekken.

De Rivian R1T is meer ontworpen als adventure pick-up. Rivian heeft ook al wat demonstraties met pre-productiemodellen gegeven. Al bijna een jaar geleden rondde het bedrijf de testritten onder winterse omstandigheden af. Net als de indrukwekkende XT heeft de Rivian R1T ook vier motoren, één op elk wiel. Iedere motor heeft een vermogen van 174 pk waardoor het totale vermogen bijna 700 pk bedraagt. Daarmee kan Rivian R1T in ongeveer drie seconden naar 100 km/uur accelereren.  De R1T heeft een korte laadbak van 1,40 m om de passagiersruimte zo groot mogelijk te houden. De bodemvrijheid is 35 centimeter en de Rivian R1T kan door water van bijna een meter diepte rijden.

Prijzen

Om misverstanden te voorkomen: we noemen hier de prijzen voor de Amerikaanse markt, dus in dollars, zonder de Nederlandse BTW en BPM. Het is nog maar de vraag of deze pick-ups ooit op de Nederlandse wegen zullen verschijnen, en wanneer. Daarom is het onmogelijk, zoals we ook aan de snel veranderende prijsstelling van Tesla’s Model 3 zien, om vooraf de exacte prijzen voor de Nederlandse markt in te kunnen schatten.

Naar eigen zeggen komt de Atlis XT volgend jaar op de markt voor een prijs vanaf slechts 45.000 dollar. Atlis verkoopt rechtstreeks, zonder tussenkomst van dealers. Er is ook een all-inclusive abonnement (inclusief onderhoud en opladen) mogelijk voor 700 dollar per maand. Hiermee krijg je iedere drie tot zeven jaar een nieuwe elektrische pick-up. Atlis zegt een eigen netwerk van servicecentra op te zetten. Een plaats op de reserveringslijst is gratis maar investeerder worden bij StartEngine.com is ook mogelijk. De basisprijs voor de 230 mijl versie van de Rivian R1T pick-up ligt wat hoger, namelijk 62.000 dollar. Maar het eerste voertuig dat Rivian vanaf 2020 op de markt brengt zal de duurdere 650 kilometer-versie zijn. De prijs voor dat model is nog niet bekend gemaakt. Rivian zal ook rechtstreeks via het internet verkopen, waar je een Rivian R1T kunt reserveren middels een aanbetaling van 1000 dollar. Het bedrijf is ook van plan om gekwalificeerde “experience centers” op te richten voor een kennismaking met de Rivian R1T en het maken van een proefrit.

Werkelijkheid of droom

En nu is het afwachten welke pick-up daadwerkelijk levensvatbaar zal zijn en welke een droom zal blijken. Rivian, Atlis, Tesla of toch Bollinger?

The post Welke pick-up wordt werkelijkheid, de Rivian R1t of de Atlis XT? appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën