Land Rover Discovery Sport PHEV snelladen DC

Het opladen van een Plug-In Hybride auto is altijd mogelijk via een normaal stopcontact (Schuko), via een thuislaadstation of een (semi) publiek openbare laadpaal. De accu’s van veel PHEV’s wordt steeds groter om een grotere elektrische actieradius te bieden. Kunnen de meeste PHEV’s dan ook sneller opgeladen worden? Oftewel, kun je een Plug-In Hybride auto snelladen bij een snellader?

Veel berijders van een plug-in hybride laden hun PHEV op via een stopcontact en de bijbehorende Mode 2 laadkabel. Het vermogen wordt keurig en veilig afgestemd waardoor je in de praktijk met 2,3 kW kunt opladen. Een 10 kWh PHEV accu heb je dan in ongeveer 5 uur van helemaal leeg, naar helemaal vol opgeladen.

Een eigen thuislaadpaal kan meer vermogen leveren aan je PHEV. Met een eigen laadpaal kun je met 1-fase 3,7 kW opladen of met 3-fasen 11 kW. Afhankelijk van wat je meterkast kan leveren en je PHEV aan kan. Weet dat je redelijk gemakkelijk een 1-fase meterkastaansluiting kan laten aanpassen naar een 3-fasen.

Het is wel jammer om te ervaren dat de meeste boordladers van Plug-In Hybrides maar met 1-fase kunnen laden. Meestal kan dat dan met maximaal 7,4 kW. Als je je 10 kWh PHEV dan bij een 22 kW openbare laadpaal kunt opladen, dan ben je met anderhalf uur volledig opgeladen met een laadsnelheid van 7,4 kW. Bij een 11 kW laadstation, openbaar of thuis, kun je maar met 3,7 kW opladen. Maar gelukkig zijn er PHEV’s waarmee je tegenwoordig ook kunt snelladen.

geopende laadkleop Range Rover Evoque snelladen
Range Rover Evoque, 32 kW snelladen

Waarom (vaak) niet kunnen snelladen met Plug-In Hybride

Alle PHEV’s kun je met wisselstroom (AC) opladen met de hierboven genoemde 3,7 of 7,4 kW. De omvormer in de auto vormt de AC wisselstroom om naar DC gelijkstroom om de accu op te kunnen laden. Dit proces kun je omzeilen door rechtstreeks DC gelijkstroom aan de auto te leveren. Gelijkstroom kun je alleen bij snelladers ’tappen’. Maar… dan moet de PHEV dit ook aankunnen, en dat is niet altijd het geval.

Mercedes A-klasse plug-in geopende laadklep DC laadmogelijkheid
24 kW snelladen met Mercedes-Benz A 250e

Dat een volledig elektrische auto (EV) kan snelladen geldt voor bijna alle modellen. Dat moet ook wel, omdat de gemiddelde accucapaciteit van een elektrische auto 64,5 kWh is. Als je die snel vol wilt krijgen, dan moet je ook kunnen snelladen. De kleinere accucapaciteiten van PHEV’s verlangen dat niet altijd, maar het kan toch wel erg handig zijn als je ook daarmee kunt snelladen. Op vakantie kun je dan in een kwartier je kleine accu volkrijgen, waardoor je minder brandstof verbruikt op de kilometers die nog volgen. Daarom hier een overzicht van de PHEV’s waarmee je ook kunt snelladen.

Overzicht PHEV’s met DC snellaadaansluiting

De snellaadsnelheid wordt aangegeven in kW’s. De DC laadsnelheid hebben we in de ( ) er achter gezet.

Missen we in jouw ogen een model? Laat het ons dan weten.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.