Mercedes A 250 e rijtest
SterktesZwaktes
+ Multimediasysteem– Adaptive Cruise Control
+ Zuinig– Aandrijving
+ Comfortabel– Prijs

Een auto voor de familie maken is één van de lastigste opdrachten die een auto-ontwerper kan krijgen. Niet alleen moet het model praktisch en ruim zijn, maar ook zuinig en vol met de laatste techniek. Mercedes lijkt de oplossing gevonden te hebben met de Mercedes A 250 e. Een premium hatchback met een plug-in hybride aandrijving. Wij gingen een week op pad met deze high-tech hybride hatchback.

Video rijtest

Wat is de Mercedes A 250 e?

Om te beginnen met een klein beetje historie, de A-klasse is, zoals de letter al suggereert, de kleinste Mercedes-Benz. Echter is de betekenis van het woord ‘klein’ met een lengte van 4.42 meter al flink opgerekt. De tijd van de hoge, compacte eerste generatie A-klasse ligt al ver achter ons. Inmiddels is de Mercedes A-klasse echt een kleine(re) Mercedes te noemen, zowel met design als opties. Ons testmodel komt met de laatste versie van Mercedes MBUX, een multimediasysteem dat zichzelf aanpast aan de bestuurder. Dit is gecombineerd met een assistent die luistert naar de magische woorden: ‘Hey Mercedes!’

Mercedes A-klasse op steen, zonnedak Mercedes, stille rivier

Hoe rijdt het?

De aandrijving wordt gedaan door een 1.3 liter 4 cilinder blok dat gepaard is met een elektromotor. Samen is dit goed voor een vermogen van 218 pk en een geclaimd verbruik van 1,4 liter per 100 km. Nou hebben wij dit in onze test niet kunnen halen, maar door slim gebruik te maken van de rijstanden kan je een heel eind komen. Wij reden gemiddeld de helft van onze kilometers elektrisch en kwamen op een verbruik van 3.5 liter per 100 km: niet slecht. 

Om dit te bereiken komt de A-klasse met zes verschillende rijstanden;  Individual, Sport, Comfort, Electric, Battery level en Eco. Het bijzondere hieraan, is dat het Mercedes gelukt is om al deze rijstanden nuttig te laten voelen. Wil je sportief rijden, dan ga je voor Sport, wil je de sportiviteit in kunnen stellen, dan ga je voor Individual. In deze stand stel je de motorrespons, stuurinput en ESP in op de wensen van jouw rijstijl. Is zuinigheid meer de wens? Dan ga je voor de Eco-stand, waar elektrisch rijden optimaal wordt benut, in combinatie met de benzinemotor. Rij je in de stad, dan kan de A-klasse ingesteld worden om automatisch op Electric mode over te gaan. Is het bereik van de elektromotor inmiddels vrij laag geworden, dan zet je de auto in Battery Level mode. Dit zorgt ervoor dat de motor aanslaat wanneer de batterij opgeladen moet worden. Hierdoor blijft het resterende percentage batterij altijd gelijk.

De meest gebruikte stand zal echter Comfort mode zijn. Dit is de stand die de A-klasse verandert in een zeer capabele highway cruiser. Met hoofddoel om de reis zo comfortabel mogelijk te maken, zal de A-klasse wisselen tussen elektrische en benzine-aandrijving. Wij haalden tijdens onze testrit bij relatief koude temperaturen 53 kilometer uit het 15,6 kWh accupakket. Meer dan genoeg voor het dagelijkse woon-werkverkeer dus.

Laadpoort DC laden, Mercedes laadpoort, stenen weg
Mercedes ster bij windmolen

Sterke punten

Het interieur van de Mercedes zit waarschijnlijk op hoogste niveau van dit segment. De baby-Benz voelt kwalitatief erg sterk. De knoppen geven een prettig gevoel en voelen solide. Ook het ontwerp spreekt ons aan, het beeldscherm dat achter het stuur doorloopt als één geheel voelt modern, maar vooral geïntegreerd aan. Bij andere merken kan het soms eruit zien als een toevoeging, hier voelt het als één geheel.

Ook de sfeerverlichting verdient het om in het LED verlichte zonnetje gezet te worden. De verlichting is werkelijk overal te vinden, van de stoelen tot het dashboard. Daarnaast heeft Mercedes diverse voorgeprogrammeerde Moods gecreëerd om de inzittende te charmeren. Echter wordt de verlichting ook gebruikt om diverse functies aan te geven in de auto. Als er gevraagd wordt om meer warmte, dan zullen de luchtroosters waar de lucht op dat moment uitgeblazen wordt rood kleuren. 

Dat brengt ons naar het multimediasysteem, het gebruik hiervan is erg simpel en intuïtief. Op het stuur bevinden zich twee scroll knoppen, één links en één rechts. Links is voor het display achter het stuur en rechts voor het multimediasysteem aan de rechterzijde. Maar het systeem helpt je niet alleen om de juiste sfeer te creëren, ook de navigatie is niet vergeten. Om te beginnen projecteert hij op het multimediascherm de straatnaam van de weg waar je op rijdt. Daarnaast worden er pijlen op de weg geprojecteerd om te laten zien waar je naartoe moet. Als de route eenmaal onderbroken wordt door een stoplicht, heeft de A-klasse nog een party trick. Het beeld op het multimediascherm wordt uitgezoomd, zodat het stoplicht makkelijker te zien is. Je zal verbaasd zijn hoe vaak je daar gebruik van zult maken als bestuurder. De Mercedes A 250 e weet zijn tech op een dusdanig niveau te brengen, dat het meer wordt dan alleen een gadget.

Interieur Mercedes A-klasse, zonnedak, rivier, ambilight
Mercedes A-klasse dashboard

Zwakke punten

Dat deze tech ervoor zorgt dat sommige knoppen anders ingedeeld worden, vergt wat gewenning. Zo moesten wij omschakelen dat de “versnellingspook” in onze automaat achter het stuur zit. De eerste keren is het dus even oppassen dat je, bij het activeren van de ruitenwissers, niet per ongeluk de Mercedes in neutraal zet. Als wij de auto eenmaal willen laten schakelen naar de achteruitrijversnelling, dan kost het wat tijd. Bij achteruit inparkeren kan dit soms wat irritatie veroorzaken. De aandrijving is indrukwekkend, maar niet altijd even soepel. Zo wilt de benzinemotor soms met hoge toeren de taak van de elektromotor overnemen. Een kleine vlek op een anders zeer comfortabele ervaring.

Voor alle tech die er op ons testmodel zit, missen wij toch twee belangrijke opties. De eerste daarvan is Adaptive Cruise Control. Op de A 250 e is dit bijzonder genoeg geen optie. De auto remt wel uit zichzelf op de snelweg als de cruise control niet aan staat. Dat dit er echter niet op zit is bijzonder, gezien de hoeveelheid aanwezige techniek. De tweede optie die wij missen, is de Blind Spot Monitoring. Ook in dit geval is de verbazing groot dat dit niet op de auto zit. Het is echter nog hinderlijker, omdat de B-stijl van de A-klasse nogal groot is. Een Blind Spot Monitoring systeem was dus een zeer nuttige toevoeging geweest.

EQ Power, blauwe auto, natuurgebied bord
Mercedes A-klasse achterzijde, A250e, blauwe auto,  weiland

Uitrusting

Op de laatst twee punten na, komt de A-klasse echter vol met opties. Het multimediasysteem is hier wel de belangrijkste van. In vergelijking met de concurrenten weet Mercedes het systeem beter te integreren in de auto. Naast de vele rijmodi en sfeer-modi zijn er ook genoeg opbergvak euhm…modi. In de middenconsole bevindt er onder de armsteun een grote klep met verschillende opbergmogelijkheden. Ook achterin kunnen tijdschriften en tablets achter de voorstoelen geplaatst worden. Als deze tablets vervolgens bijna leeg zijn, dan is de A-klasse voorzien van twee USB C poorten om ze weer op te laden. 

Onze A-klasse is daarnaast voorzien van een groot panoramadak, dat open kan met de druk op een knop. Perfect om het sfeerlicht te versterken met wat zonlicht. Privacy glas en de 18 inch lichtmetalen velgen komen standaard bij de A 250 e.

luchtroosters, oplaadpunten
blauwe auto op asfalt, avond, gekleurd licht

Conclusie Mercedes A 250 e

Mercedes weet met de A 250 e een zeer verleidelijk pakket voor de hele familie neer te zetten. De kinderen zijn blij omdat er genoeg ruimte is achterin, en vergeet niet de USB C poorten. De ouders zijn blij omdat de auto comfortabel en zuinig is. De bestuurder is blij omdat de A-klasse ook nog eens beschikt over genoeg power. Dat deze power niet altijd even soepeltjes van elektra naar benzine overschakelt, is misschien meer een kwestie van wennen dan irritatie. 

De tech en het comfort van de A-klasse zijn de hoofdredenen om voor dit model te gaan. De ervaring voelt wellicht wat verwijderd van de weg, alsof het gros van het rijden is overgenomen. Het ‘Hey Mercedes’ systeem versterkt dit gevoel alleen nog meer. Een beleefde “zegt u het maar” komt terug uit de speakers, als een beleefde chauffeur die de vraag van zijn ietwat ongemakkelijke passagier wilt beantwoorden. Dit geeft de A 250 e echter ook een gevoel alsof je in een hoger segment aan het rijden bent. Met een vanafprijs van €44.465 kan dat ook wel kloppen. De A klasse opereert dan ook in het Premium segment van de hatchback. Het laat vooral zien wat de mogelijkheden zijn binnen het segment van de familie hatchback. Jammer dat uitgerekend daardoor de meeste families er nooit in zullen rijden. 

Mercedes A 250e, blauwe auto voor brug, rivier
Categorieën

3 REACTIES
Reageren

  1. Rutger schreef:

    Je schrijft echter ‘Op de A 250 e is dit bijzonder genoeg geen optie.’ …

  2. Danny Vleugel schreef:

    Dat klopt, het was echter niet aanwezig op het testvoertuig.

  3. Richard schreef:

    Zowel adaptieve cruisecontrol als blind spot warning is wel degelijk leverbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *