Mercedes_C300e_Front

Mercedes staat al jaren bekend om het maken van comfortabele auto’s. Voor de C-klasse adverteert Mercedes zelfs met de slogan “welkom in de comfortzone”. Instappen in de C-klasse kan vanaf €50.339,- met de basisversie de C180. Wij reden echter met de nieuwe C300e, de plug-in hybride variant van de C-klasse. Eerder reden we al de 2020 versie. Door het op papier gunstige verbruik, is de meerprijs voor (veel) meer vermogen, nog best te overzien. €56.364 vraagt Mercedes voor de standaard uitvoering van de C300e. De Estate AMG Line Limited doet daar nog eens €6917 bovenop, wat de totaalprijs brengt op €62.281,-. Wij zochten in deze rijtest voor je uit of de C300e Estate AMG Line Limited die meerprijs waard is!

SterktesZwaktes
+ Elektrisch Vermogen– Overgang elektrisch -> benzine
+ Zuinig– Hulpsystemen
+ Comfortabel– Geen kniekussen

Wat is de Mercedes C300e Estate AMG Line Limited?

De C300e is de instapversie van de plug-in lijn van Mercedes. Met de 25,4kWh accu claimt Mercedes een elektrisch rijbereik van 110 kilometer (100 kilometer voor de Estate). Opladen kan via de standaard meegeleverde laadkabels, één voor een regulier stopcontact en de andere voor een eventuele wallbox of openbare laadpalen. Snel laden kan ook, maar is een optie tegen meerprijs.
Door het 25,4kWh accupakket is het opgegeven gecombineerde vermogen meer dan 300 Pk. Mercedes geeft 204 Pk op voor de 2 liter viercilinder en 129 Pk voor de elektromotor. Goed voor een sprint van 0-100 in 6,2 seconden en een topsnelheid van 245 kilometer per uur (240 voor de Estate).
De AMG Line maakt deze sportieve prestaties compleet, met een sportief pakket. Te denken valt dan aan de prachtige gewelfde motorkap, 18 inch vijfspaaksvelgen en Mercedes’ Diamond Grille. In het interieur gaat de AMG Line verder met een door leer overtrokken dashboard, deurpanelen en stoelen. De rest van het dashboard is eveneens prachtig afgewerkt met een combinatie van aluminiumdelen en carbonlook panelen.

AMG velgen voor de AMG Line Limited

Hoe rijdt de Mercedes C300e Estate AMG Line Limited?

Hier kunnen we heel kort over zijn: comfortabel. De meervoudig elektrisch verstelbare stoelen zorgen ervoor dat een goede zit zo gevonden is. In eerste instantie lijken de stoelen aan de harde kant, maar blijken juist hierdoor perfect voor de langere ritten. Er is voldoende steun voor de onderbenen en rug. Naar wens kan de ondersteuning voor de rug op meerdere hoogtes aangepast worden, waardoor er niet alleen voldoende steun is voor de onderrug, maar ook de middenrug van de gewenste ondersteuning kan worden voorzien.
Sturen gaat enigszins gevoelloos, maar wel erg precies. Ook in rechte lijn is de Mercedes erg koersvast, zonder een ‘dood’ punt in de rechtuitstand. Sportief wordt het echter nooit. De combinatie van estate en accupakket zorgt namelijk voor een gewicht van 2120 kilogram en dat voel je! In snel genomen bochten drukt dit gewicht duidelijk voelbaar door, waardoor de snelheid automatisch omlaag gaat. Erg knap is dan weer wel dat Mercedes dit gewicht perfect weet af te veren. Door de luchtvering aan de achterzijde blijft de koets mooi stabiel en worden hobbels en andere oneffenheden perfect gefilterd. Dit alles ook nog eens zonder dat de koets na blijft deinen. Doordat Mercedes ook goed omgevingsgeluiden buiten weet te houden, ontstaat binnenin een rustige sfeer, waarbij de stress van een drukke werkdag van je af lijkt te glijden.

Met de e van elektrisch

Sterke Punten

Ondanks dat de Mercedes C300e wars is van sportief rijgedrag, is het vermogen juist erg prettig. De elektromotor is goed voor 130 Pk, wat ruim voldoende is om volledig elektrisch deel te nemen aan het verkeer. Doordat de C300 volledig elektrisch kan rijden tot 140 kilometer per uur, springt de benzinemotor zelden aan. Voor wie al eens elektrisch heeft gereden, weet dat dit volledig trillings- en geluidsvrij gaat. Dat Mercedes het voor elkaar krijgt om de elektrische aandrijving zo goed dagelijks inzetbaar te maken, draagt hierdoor flink bij aan het comfort. Aan boord geen trillingen, geen zacht gebrom van de benzinemotor, maar pure rust. Het laten aanspringen van de benzinemotor is hierdoor een hele bewuste keuze van de bestuurder.
Wanneer de benzinemotor aan het werk gaat, blijkt deze nog verrassend zuinig. Door de 9 versnellingen van de automaat, draait de motor bij 110 kilometer per uur krap aan 1250 toeren. Waarmee het verbruik schommelt rond de 1 op 18. Bij 130 is dit 1 op 15. Indrukwekkende cijfers voor een ruim 2000 kilo zware auto en een 2 liter benzinemotor.
Dit lage toerental draagt eveneens bij aan weinig trillingen en motorgeluid dringt hierdoor nauwelijks door in het interieur. Dit draagt volledig bij aan de rust aan boord. Ondanks dat de C300e niet sportief is, draagt het vermogen wel degelijk bij aan het level van comfort. Het gevoel altijd iets over te hebben voor een snelle inhaalactie, of toch even invoegen voor die vrachtwagen is erg prettig. Waarbij met name het hoge koppel van 320 Nm zorgt voor een constante versnelling.

Twee uitlaten onderdeel van het AMG pakket

Zwakke punten

Ondanks de prettige werking van elektromotor en benzinemotor, is de combinatie van beide niet altijd een gelukkige. Voor de overgang van elektrisch naar benzine is een duidelijke input van het gaspedaal nodig. Niet per sé erg, want hierdoor is de keuze dus volledig aan de bestuurder. Bij dieper intrappen van het gaspedaal is er eerst het duidelijk voelbaar oplopen van de toeren van de benzinemotor. Wanneer deze eenmaal voldoende toeren heeft gemaakt, springt deze bij en wordt de versnelling ingezet. Hierdoor is de overgang bij acceleratie nogal bruusk en gaat er een duidelijke schok door het interieur. Zonde, want afzonderlijk werken beide motoren juist uitstekend.
De bestuurder krijgt ondersteuning van verschillende hulpsystemen. De waarschuwingen komen echter veel te vroeg. Via het menu is dit allemaal nog verder te finetunen. Feit is wel dat een constante piep van de parkeersensoren niet mag betekenen dat ik er nog minstens een halve meter ruimte over is. Dat is nu dus wel het geval.


Ander punt van kritiek is dat al deze systemen de mogelijkheid bieden tot enige mate van autopilot. De verkeersbordherkinning zou de cruisecontrol automatisch aan kunnen passen, maar dit is weer een losse optie. De botspreventie herkent een auto aan de voorzijde en remt automatisch af tot een veilige afstand bij gas los, ook op de snelweg. Adaptive Cruisecontrol zou dus gewoon mogelijk moeten zijn, maar is een optie verstopt achter een vinkje. Rijstroken worden herkent, maar een correctie vind pas plaats bij het overschrijden van de lijn. Eigenlijk is het zonde dat de techniek volledig aanwezig is, maar dat er flink bijbetaald moet worden om de optie software matig open te zetten.
Laatste zwakke punt is het ontbreken van een kniekussentje op de middenconsole. Hierdoor leunt de knie altijd tegen het harde materiaal van de middenconsole zelf. Niet per sé heel storend, maar een zachter gedeelte is net dat gemiste detail, wat we in de rest van de Mercedes juist wel terug zien komen.

Een prettige plek om te zitten

Uitrusting

De C300e komt al met een zeer uitgebreide standaarduitrusting, waaronder climate control, cruise control en het comfortonderstel met niveau regeling. De AMG Line Limited voegt hier nog extra zaken aan toe, zoals het lederpakket en de standkachel. Met name die laatste optie is zeer prettig. Bij het opladen kan een vertrektijd ingevoerd worden. Mercedes zorgt er dan voor dat de accu volledig is opgeladen, maar ook dat het interieur al lekker warm is, volledig in te stellen naar eigen wens. Zelfs de stoelverwarming wordt ingeschakeld, om te zorgen voor een aangenaam warme zetel. Daarnaast biedt Mercedes de mogelijkheid om meerdere gebruiksprofielen in te stellen voor verschillende bestuurders. Inloggen kan met een pincode, of vingerafdruk scan. De persoonlijke instellingen, zoals temperatuur climate control, worden dan geladen. Tijdelijke toegang verlenen tot bepaalde gebruikers is ook mogelijk.
Ook slimme navigatie ontbreekt niet. Voor een afstand die groter is dan het elektrische bereik, zorgt Mercedes ervoor dat er voldoende capaciteit overblijft om binnen de bebouwde kom volledig elektrisch te blijven rijden.

Apple Carplay is ook standaard, onderin de instellingen voor de standkachel

Conclusie

Veel hebben we niet gesproken over het plug-in hybride aspect van de Mercedes. Dit is bewust gedaan, omdat de elektrische aandrijving als vanzelfsprekend is bij de C300e. Het opgegeven bereik van 100 kilometer is goed haalbaar en door de krachtige elektromotor wordt de benzinemotor eigenlijk nauwelijks gebruikt. We hebben zelfs bewust de accu volledig leeg moeten rijden zonder laden, om de potentie van het benzineblok te testen. Dit zorgt ervoor dat de C300e zichzelf snel terug verdient. Zeker met de huidige benzineprijzen. Het AMG Line Limited pakket, zorgt naast een sportieve uitstraling, ook voor de nodige comfortverhogende opties. Sportievere rijders kunnen echter beter verder kijken, want Mercedes mikt met de C-klasse duidelijk op de C van comfort. De overgang van elektrisch naar benzine hebben we echter bij andere merken wel eens beter gezien. Ondanks deze tekortkoming is de C300e een prettige plek om te zijn. Waarbij de hoogwaardige afwerking en rust aan boord bijdrage aan rustige afsluiting van een drukke werkdag.

Mooie materialen en goede afwerking
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *