De kans is groot dat je deze zomer vertrekt met een auto vol kinderen, speelgoed en spullen om jullie vakantie te laten slagen. Als je dan eindelijk die tent hebt opgezet is er niks fijners om even de airfryer te vullen met snacks en een koud biertje te nuttigen. Helaas hebben niet alle campingplekken een stroomaansluiting, dus zijn veel vakantiegangers afhankelijk van de faciliteiten van de receptie of het toiletgebouw. Gelukkig biedt het zogeheten ‘Vehicle to Load’ (V2L) uitkomst en heb je wat meer luxe in de tent.

V2L

Met de komst van elektrische auto’s ontstaan ook meer mogelijkheden. Termen als V2L en V2G (Vehicle to Grid) zijn daar voorbeelden van. Met V2G kun je de auto opladen op het moment waarop het stroomnet niet zo zwaar wordt belast en de energie goedkoop is. Als er dan veel wordt gebruikt, dan kun je de energie weer teruggeven aan het net. Bij V2L fungeert jouw auto ook als energiebron voor huis-tuin en keuken apparatuur. Zo kun je fietsaccu’s, airfryers, laptops en telefoons opladen zonder dat er een stroompunt in de buurt is. Super handig!

De meeste auto’s zijn gebouwd op een 400V platform. Dat betekent dat de spanning in de batterij 400V is. Tegenwoordig worden er steeds vaker auto’s gebouwd op een 800V platform. Met een verdubbeling van deze spanning, kun je in theorie twee keer zo snel laden, mits het stroomnet en de laders dit aankunnen. Met het laden op zulke hoge spanning gaat het om gelijkstroom. Het is natuurlijk ook mogelijk om via een stopcontact te laden, wisselstroom dus. Elektrische apparaten kun je opladen via dezelfde poort van de auto waar je normaal 230V mee laadt. Vaak zit er een speciaal verlengsnoer bij de auto met de juiste connector.

Welke auto moet je daarvoor hebben?

Uiteraard een elektrische auto met de functionaliteit om energie af te geven via de laadpoort. Deze V2L technologie is vaak niet standaard en heeft een kostenplaatje. Populaire auto’s die deze optie hebben zijn de Kia EV6, Kia Niro, de Hyundai Ioniq 5, de Ioniq 6 en de Kona electric. Het Chinese BYD heeft ook een aantal modellen met V2L, zoals de Seal en de Atto 3. Om steeds onafhankelijker te worden van het stroomnet klinkt dit als de ideale oplossing. Maar soms is de stroom gelimiteerd en kun je echte energievreters niet aan je auto hangen. Het verkort ook de levensduur van de batterij, maar dat is verwaarloosbaar als je deze technologie niet dagelijks gebruikt. Nu eerst eens de luchtbedden oppompen en een bakje koffie zetten met V2L. Fijne vakantie!

De BYD Seal is een ideale auto om te gebruiken met de V2L technologie. Maar als vakantieauto mogelijk iets aan de kleine kant.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *