Tesla schudt ook de truckfabrikanten wakker

Tesla Semi

Je kunt voor of tegen Elon Musk zijn, met z’n gekke plannen en nog gekkere fratsen, maar één ding moet je hem nageven: met zijn Tesla’s heeft hij de elektrische auto goed op de kaart gezet. De andere automerken lachten eerst nog, maar moeten nu met lede ogen toezien hoe Tesla de elektrische auto eerder voor elkaar had dan zij.

Maar Elon Musk is nog niet klaar met het veroveren van de wereld…

Tesla Semi

Eind 2017 kwam Elon Musk als eerste met zijn nieuwe plan: een volledig elektrische vrachtwagen. Hij zou de Tesla Semi heten en binnen twee jaar zouden klanten hem hebben. Ondertussen weten we dat we Elons planningen met een korrel zout moeten nemen, maar in 2020 zou hij er dan echt moeten zijn.

Vergeleken met tradionele vrachtwagens is de Tesla Semi een ruimteschip. De gladde lijnen zijn bekend van Tesla’s personenauto’s. De vrachtwagen is geen frontstuurtruck zoals in Europa, maar heeft ook geen enorme motorkap zoals in Amerika. Met zijn schuin aflopende motorkap, in de lijn van de schuine voorruit, zit het er een beetje tussenin.

Racewagen

De chauffeur zit in het midden van de cabine, die helemaal van koolstofvezel is gemaakt. Volgens Elon Musk is het net als bij een racewagen. Het zicht is optimaal: voor alleen een stuur en links en rechts twee enorme beeldschermen die de spiegels vervangen. Hoe de centrale zitpositie gaat werken bij een slagboom of tolpoortje is nog een raadsel. Achter de chauffeur kunnen twee stoelen worden geplaats, naast de grote deur. Er is nog geen model gezien met een slaapcabine.

De prestaties liegen er niet om: volgens Tesla scheurt de truck met 36 ton lading in 25 seconden naar de 100 km/u. Zonder lading doet hij dit in 5 seconden: je zal er maar naast staan bij het verkeerslicht in je sportauto. Volgens Tesla heeft de Semi een actieradius van maar liefst 800 kilometer, wat voor een gemiddelde vrachtwagen ruim voldoende is. Hiermee lijkt Tesla een gedegen concurrent van de andere merken.

Volgens Tesla bespaart een transportbedrijf met de Semi flink: elektriciteit is natuurlijk veel goedkoper dan diesel. Met veel minder draaiende onderdelen is ook het onderhoud veel goedkoper. Tesla stelt dat de truck in twee jaar tijd eerder is terugverdiend dan een traditionele dieseltruck.

Bestellingen

Elk van de vier aangedreven wielen hebben hun eigen elektromotor, die erg lijkt op die in de Model X. Net zoals bij de personenauto’s van Tesla zit ook de vrachtwagen vol met de laatste snufjes. Zo heeft de truck een semi-autonoom besturingssysteem, waarmee hij ook in konvooi kan rijden. Sensoren kunnen problemen snel opmerken en bijsturen als de vrachtwagen bijvoorbeeld dreigt te scharen. En zoals alleen Elon Musk dat kan, verzekerde hij iedereen dat het glas een nucleaire ontploffing kan doorstaan en dat de remvoeringen nooit meer hoeven te worden vervangen.

Onzin of niet, de Tesla Semi is in ieder geval enthousiast ontvangen. Walmart bestelde er meteen 15, Pepsi wilde er honderd en UPS maar liefst 125. Eind 2017, drie maanden na de onthulling, stond de teller al op meer dan 500 bestellingen. Ook een groot transportbedrijf uit Letland ziet de truck wel zitten, evenals een transportbedrijf uit Zwitserland.

Ook hier in Nederland is de Tesla Semi gewoon te bestellen. Vanaf 150.000 Euro kan dit toekomstig stukje transportgeschiedenis van jou zijn. Je moet dan wel een aanbetaling doen van minstens 17.000 Euro. Transportbedrijf Breytner uit Rotterdam heeft er in ieder geval al eentje besteld.

Voorbij gezoefd

De vraag is of het een toekomstdroom is van Elon Musk, of een waarheid. Tot nu toe heeft Tesla steeds zijn beloftes waargemaakt, zij het iets later dan gepland. Een feit is dat de Tesla Semi testvrachtwagens steeds vaker in het wild worden gezien. Meestal in het grijs maar laatst ook in het felrood – alsof de truck langzaam op de voorgrond wil treden.

Wat opvalt bij deze testvrachtwagens, is de snelheid waarmee ze optrekken, en het gebrek aan geluid. We zijn ondertussen aardig gewend geraakt aan de geluiden die onze traditionele dieselvrachtwagens maken, dus een voorbijzoevende truck die het geluid maakt als een stofzuiger is wel heel apart.

Of de Tesla Semi snel werkelijkheid wordt op onze wegen, valt te bezien. Feit is wel dat Tesla, net zoals bij de personenauto’s, de concurrentie flink heeft wakker geschud. Verschillende truckfabrikanten voelden ineens de druk om ook met een elektrische truck op de markt te komen. Zo rijden de eerste volledig elektrische DAF-trucks ondertussen rond in ons land. Weliswaar hebben deze een beperkte actieradius van zo’n 100 kilometer, maar ze rijden tenminste echt rond.

Bekijk hier de beelden plus de volledige onthulling van de Tesla Semi