Al langere tijd circuleren er op het internet foto’s van een onbekende zwarte vrachtwagen op de Nederlandse wegen. De camouflage van kunststof body panelen maakt meteen duidelijk dat het een testmodel van een nieuwe truck betreft. Het internet wist al snel te melden dat het om een DAF zou gaan. Met een volledig nieuw cabineontwerp zelfs. Verder ontbrak elke andere informatie. In Eindhoven bleef het stil.

De zwaar ingepakte DAF, foto: alexmiedema.nl

Vrachtwagenfabrikanten zijn over het algemeen een stuk trouwer aan het oorspronkelijke cabineontwerp dan hun collega’s die personenwagens bouwen. Om de zoveel jaar komen vrachtwagenbouwers wel met updates en facelifts, maar de basis gaat vaak zo’n 10 tot 15 jaar mee. DAF spant hiermee toch wel de kroon. De cabine van de huidige DAF XF is in de basis dezelfde als de in 1987 geïntroduceerde DAF 95. Ook de Turbotwin X1 van Dakarlegende Jan de Rooij was voorzien van die cabine. Helaas is die truck door de noodlottig verlopen Dakar rally van 1988 niet zo bekend geworden als zijn voorgangers.

Nieuwe Europese regels

Blijkbaar was DAF lange tijd zó tevreden over de cabine, dat de productie al 34 jaar gestaag doorging. Facelift na facelift was het altijd dezelfde basis. Aan die vaste waarde lijkt nu eindelijk toch een einde te komen. Al weken telt er op het internet een klok af. Vanmiddag (9 juni) om 15:00 is het eindelijk zover, via een livestream zal DAF zelf het verlossende woord geven.

Een volledig nieuw cabineontwerp, foto: alexmiedema.nl

De stroom aan foto’s van steeds minder gecamoufleerde vrachtwagens neemt de laatste weken toe. De slechts met stickers gecamoufleerde trucks laten een volledig nieuw cabineontwerp zien, samen met ontwikkelingen zoals camera spiegels. Naar het zich laat aanzien, is de nieuwe cabine ontworpen volgens de nieuwe Europese regelgeving, die sinds vorig jaar september van kracht is. Die regels hebben als doel de aerodynamica en veiligheid van de vrachtwagencabine te vergroten.

Over de motorisatie is op dit moment nog weinig te zeggen. Hoogstwaarschijnlijk zullen naast de huidige aandrijflijnen met dieselmotoren in de toekomst alternatieve aandrijvingen mogelijk worden. In lijn met de huidige marktontwikkelingen zullen we dan moeten denken aan hybridetechniek, LNG/CNG, waterstof en batterij-elektrische aandrijving.

Wordt vervolgd!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *