De Xpeng G6, een nieuwe elektrische SUV van het Chinese automerk. Deze moet zich direct richten op de bestverkopende autocategorie van 2023. Geen makkelijke taak dus. Met zijn 800V-architectuur, ruimte en een uitgebreide standaarduitrusting heeft de G6 hopelijk alles in huis om de harten van Europese EV-rijders te veroveren.

Supersnel laden met 800-volttechnologie

De G6 is gebaseerd op Xpeng’s nieuwste generatie EV-platform (SEPA 2.0), dat net als bij de G9 gebruikmaakt van 800-volttechnologie. Hierdoor kan de G6 supersnel opladen bij een snel laadstation, met een vermogen tot maximaal 280 kWh. Let wel dat dat bij het betreffende laadstation mogelijk is. Bij moderne snel laadpalen ligt het maximale vermogen tussen de 150 en 350 kWh. Bij oudere technologie ligt dit lager. Veelal 50 kWh. Heb je een laadstation gevonden die de capaciteit van de auto aankan? Dan kan de accu kan in minder dan 20 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen.

Er is keuze uit 2 accupakketten. Een 66 kWh versie met een bereik van 435 km (WLTP). Een andere optie is de 87,5 kWh accu. Met deze optie geeft de WLTP een bereik tussen de 550 en 570 km aan. Klanten hebben ook de keuze uit verscheidene vermogensopties, en waar het vermogen naar toe gaat. Naar de achterwielen? Of liever toch alle wielen? De standaard achterwiel aangedreven versie heeft een vermogen van 258 pk. Liever iets meer? Dat kan! De zogenaamde long range krijgt een beetje meer met 286 pk. Als het een paar pond meer mag zijn is er de AWD performance, met een dikke 476 pk. Iedere versie van de Xpeng G6 heeft een topsnelheid van 200km/h. Daardoor kiest de klant met de koop van de G6 voor accelaratie in plaats van topsnelheid. Hoewel 200km/h natuurlijk niet erg langzaam is.

Hightech huiskamer op wielen

De G6 biedt dankzij zijn lange wielbasis en slimme interieurontwerp veel ruimte voor alle inzittenden. De bagageruimte heeft een inhoud van 571 liter. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige moderne materialen. Het infotainmentsysteem draait, zoals je mag verwachten op de nieuwste versie van Xpeng’s Xmart OS. De bestuurder heeft alle belangrijke rij-informatie in zicht op een 10,2-inch display. Alle andere functionaliteiten zijn te bedienen via het centraal 14,96-inch touchscreen. Inderdaad ook bij Xpeng gaan de knopjes weg. We hopen heel erg dat dit een overzichtelijk en intuïtief systeem wordt. Aangezien een knopje altijd makkelijker is dan een scherm. Software-updates vinden over-the-air plaats. Eventuele verbeteringen zijn dus altijd mogelijk.

Strak interieur, al hadden we graag knopjes gezien.

standaarduitrusting om van te smullen

Over het algemeen is het de optielijst een stuk groter dan de standaard uitrusting. Bij de Xpeng G6 is dit zeer zeker niet het geval. Hetgeen wat niet standaard is, een trekhaak en een aantal exterieurkleuren. Dat is het dan wel.

Al het andere is standaard en die lijst is groot! Denk aan 20-inch velgen verpakt in Michelin banden. Een glazen panoramadak, verwarmde stoelen in kunstlederen bekleding, geventileerde voorstoelen en een verwarmd stuur. We zijn nog niet klaar, de klandizie heeft ook beschiking tot een 960W-audiosysteem met 18 speakers! 4 USB poorten en 2 punten waar je je telefoon draadloos kan laden. We sluiten het lijstje voor nu af door te laten weten dat de G6 is uitgerust met een warmtepomp en V2L-functionaliteit. Dit wil dus zeggen dat je je auto kan gebruiken als laadpunt voor andere elektrische apparaten. Denk aan e-bikes, laptops maar ook andere elektrische voortuigen. De techniek staat nog een beetje in de kinderschoenen, door de over-the-air updates kan Xpeng ook deze functionaliteit blijven verbeteren.  

De G6: klaar voor de Europese markt

De G6 kan vanaf mei worden besteld en staat al in de zomer bij de Nederlandse Xpeng Stores staan. De prijzen en specificaties worden eind april bekendgemaakt. Met zijn technologie, ruimte en uitgebreide standaarduitrusting heeft de Xpeng G6 alle potentie om een geduchte concurrent te worden in de Europese EV-markt. Zodra we een rijtest hebben gemaakt komt deze uiteraard online.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *