De Volkswagen ID.3 is slimmer (en leuker) dan je denkt

Volkswagen heeft al heel wat verschillende auto’s laten zien die op hun slimme elektrische MEB-platform gebouwd kunnen worden: van stadsauto tot SUV, van strandbuggy tot retro-bus. Op de IAA in Frankfurt presenteerde Volkswagen de ID.3: de eerste auto op dit platform die echt in productie gaat. Dagelijksauto was erbij en was verrast hoe slim en speels de ID.3 is.

Onopvallend opvallend

Van buiten doet de ID.3 aan de Golf denken. Toch is het niet de opvolger van de Golf, maar een volledig nieuwe elektrische auto. Hij is iets langer dan de Golf en de voorruit is iets schuiner, waardoor de driehoekige zijruitjes wat groter zijn. De vorm van de c-pilaar met zijn futuristische patroon en de aparte velgen benadrukken dat dit een auto van de toekomst is. Opvallend is de flinke spoiler boven de achterruit. De voorkant doet juist weer denken aan de Volkswagen Up!.

Volkswagen ID.3

Het is knap dat het Volkswagen gelukt is om een geheel nieuwe, moderne auto te maken die er toch vrij normaal uitziet. De auto’s op de IAA en op de persfoto’s hebben allerlei coole kleurtjes, maar eenmaal op straat in het grijs of zwart zal hij nauwelijks opvallen tussen de andere auto’s. Waarom zou een elektrische auto er immers raar of opvallend uit moeten zien?

Drie uitvoeringen

Net zoals de oude luchtgekoelde Volkswagens van weleer is de ID.3 achterwiel aangedreven. Hij is verkrijgbaar met drie verschillende accupakketten. De eerste die leverbaar is, is het middelste accupakket, waarmee je 330 kilometer kan rijden (WLTP). Met de grootste accu rijd je maar liefst 550 kilometer. Het bereik van de kleinste accu is nog niet bekend. In 30 minuten is de accu tot 80% opgeladen bij een snellader.

Volkswagen ID.3

Volgens Volkswagen levert de elektrische motor maar liefst 150kW, wat zich vertaalt naar 204pk. Dit betekent dat hij geen probleem moet hebben om de 1719 kilo wegende ID.3 voort te bewegen. Omdat de benzinemotor voorin ontbreekt, heeft de Volkswagen ID.3 een ideale gewichtsverdeling. Gecombineerd met het lage zwaartepunt belooft een zeer prettig rijgedrag.

Leuke innovaties

Dit is allemaal erg leuk, maar dit is niet waarom de Volkswagen ID.3 indruk op ons maakte in Frankfurt. Dit kwam namelijk pas toen we instapten. Binnenin zit de ID.3 vol verrassingen: Volkswagen heeft niet zomaar een auto willen maken. Over allerlei kleine dingen is nét wat langer nagedacht, waardoor ze net anders zijn dan je gewend bent. Net iets slimmer.

Volkswagen ID.3

Uiteraard is de Volkswagen ID.3 ruim van binnen. Door de elektrische aandrijving is er geen motortunnel en is er meer ruimte voor de inzittenden.  Van buiten de ruimte van een Golf, van binnen de ruimte van een Passat, zo vertelde een medewerker van Volkswagen. En inderdaad, zowel voor als achter is het goed vertoeven in de ID.3.

Maar dan de slimmigheidjes. Wat dacht je van de versnellingspook? De automatische versnellingsbak laat zich niet bedienen door een pook in de vloer, maar door een soort brede stengel achter het stuur, waar je aan moet draaien. Met een knop op het einde bedien je meteen de handrem.

Bij de voorruit zit een lichtstrook, die je begroet als je instapt en je gedag zegt als je uitstapt. Ook laat hij een rood lichtje heen en weer bewegen als je iets doet dat niet mag (zoals in D schakelen zonder de rem ingetrapt te hebben), alsof hij nee schudt. In de voorruit is trouwens ook de slimme head-up display te zien.

Volkswagen ID.3

Natuurlijk zitten er knoppen op het dashboard, op het stuur en in de deur. Deze kun je echter niet alleen indrukken, maar ook swipen. Swipe over de volumeknop en je zet de radio harder of zachter. Swipe over de knop boven je en het glazen panoramadak opent of sluit. Als je instapt, herkent de ID.3 je direct door de telefoon die je bij hebt, en kiest hij al je favoriete instellingen. Nog niet overtuigd? Kijk dan naar het play- en pause-teken op het gas- en rempedaal.

Volkswagen ID.3

Volkswagen heeft met het elektrische MEB-platform een sterke troef in handen. Ze hadden echter van de ID.3 een goede, normale auto kunnen maken. Toch hebben ze ervoor gekozen om de ID.3 allerlei slimme innovaties mee te geven. Dit maakt de ID.3 nog specialer, en het sterkt ons in het idee dat de Volkswagen ID.3 een mijlpaal gaat worden in de autogeschiedenis. De ID.3 is wat ons betreft de volgende in het rijtje van de Kever, de VW-bus en de Golf: innovatieve Volkswagens die de wereld hebben veroverd.

De Volkswagen ID.3 staat naar verwachting volgend voorjaar bij de dealers en zal rond de 35.000 Euro kosten.