2020 Suzuki Ignis

Bij het noemen van de naam Suzuki Ignis zul je misschien niet direct een beeld hebben, maar als we het hebben over die vreemde hoge en smalle Suzuki, weet je misschien direct waar we het over hebben. Ondanks zijn vreemde voorkomen kom je ze regelmatig tegen. Suzuki heeft de Ignis nu verbeterd, waarbij zeker het uiterlijk is er een stuk op vooruit gegaan. Dag suffe Ignis, hallo stoere Ignis!

Stoerder uiterlijk

De eerste Suzuki Ignis oogde wat raar omdat hij –zeker van achter- hoog en smal leek. Hij deed altijd een beetje denken aan de Wagon R, de smalle hoge Suzuki uit de jaren ’90 en ’00. Dit is natuurlijk niet toevallig. De oorsprong van deze auto’s ligt in Japan, waar door de geldende wetgeving smalle, korte maar hoge autootjes heel populair zijn. In Europa valt die typisch Japanse styling echter nogal op.

2020 Suzuki Ignis

Met de vernieuwde Suzuki Ignis heeft het Japanse merk ervoor gekozen om het uiterlijk wat meer af te stemmen op de Europese smaak. In basis is de nieuwe Ignis hetzelfde model gebleven, maar door een nieuwe set bumpers ziet de auto er heel anders uit. De voor- en achterbumper zijn een stuk stoerder geworden. Door er skid-plates in te verwerken, krijgt de Ignis iets weg van een offroad-voertuig. Tevens lijkt de auto minder hoog en smal.

Ook de grille is aangepast, zodat die past bij de nieuwe stoere uitstraling. Het ontwerp hiervan past bij de andere modellen van Suzuki. Het is duidelijk dat Suzuki de Ignis bij de SUVs uit zijn programma wil scharen. Verder is de Ignis voortaan standaard voorzien van LED-koplampen en zijn er wat nieuwe kleuren verkrijgbaar, die ook aansluiten bij het nieuwe stoere uiterlijk van de Ignis.

Smart Hybrid

De Ignis was altijd al verkrijgbaar als Smart Hybrid, maar dit systeem is verder verbeterd. Bij de Ignis Smart Hybrid wordt remenergie opgeslagen in een accu om elektrische systemen van de auto te voeden, zoals de airco of de radio. Door een nieuwe, grotere accu in te bouwen kan nog meer brandstof bespaard worden.

2020 Suzuki Ignis

Geheel nieuw in de Ignis is de CVT-versnellingsbak. Je kon altijd al kiezen voor een handbak of een automaat, maar een traploze automaat zat nog niet in het programma. Het is nog niet bekend of de nu aangeboden 5-traps automaat komt te vervallen. De handbak zal nog wel tot de mogelijkheden behoren.

De vernieuwde Ignis staat vanaf het tweede kwartaal van dit jaar bij de dealers.  De wereldpremière was op de Auto Expo in India, maar de Europese versie wordt pas in maart gepresenteerd op de Autosalon van Genève, waar Dagelijksauto.nl uiteraard aanwezig zal zijn. Precieze details over de Europese uitvoeringen zullen dan bekend worden.

Categorieën