Škoda heeft op IAA Frankfurt niet alleen nieuws te melden in de vorm van de Karoq. Het Tsjechische merk onthult ook de aangescherpte Vision E Concept, een elektrische en autonome concept-car.
Twee elektromotoren: goed voor 306 pk
Tijdens de Shanghai Motor Show in april, konden we al kennismaken met de Vision E Concept. Er is geen verschil te bespeuren tussen de elektrische aandrijflijn van toen en de verbeterde versie. Dit betekent twee elektromotoren, die samen 306 pk produceren. Door middel van vierwielaandrijving, wordt deze hoeveelheid pk’s over de vier wielen verdeeld. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h.
Net als de Volkswagen I.D. Crozz II, bereikt de Škoda Vision E 500 km op één acculading. De lithium-ion batterijen zijn binnen 30 minuten voor 80% opgeladen.
Toegenomen buitenmaten
Aan het uiterlijk is wel degelijk het een en ander gewijzigd. De lengte is namelijk toegenomen tot 4.688 mm (+43 mm), terwijl de breedte nu 1.924 mm bedraagt (+7 mm). De hoogte meet 1.591 mm (+41 mm), de wielbasis is 2.851 mm (+1 mm).
De verbeterde Vision E leunt nu iets dichter tegen de productieversie aan. We ontdekken enkele luchtopeningen aan de voorzijde, al zijn de driedimensionale lichtunits gebleven. Daarnaast openen en sluiten de achterportieren in tegengestelde richting, wat de instap vereenvoudigd.
Vier individuele stoelen
Het interieurontwerp is eveneens futuristisch. Aan zowel de bestuurders- als bijrijderskant, zien we een groot touchscreen. Hierop is Škoda Connect te bedienen, met andere woorden: het connectiviteitssysteem. Verder heeft de Vision E Concept vier individuele stoelen en fraaie ambianceverlichting.
Omdat Škoda’s nieuwste studiemodel autonoom rijdt tot level 3, beschikt hij gewoon over een stuurwiel. De bestuurder kan op ieder moment de controle over de auto terugkrijgen.