Verbeterde Volkswagen I.D. Crozz II is een feit

Volkswagen I.D. Crozz 2017

Volkswagen heeft zojuist op IAA Frankfurt de I.D. Crozz II voorgesteld, een verbeterde versie van de I.D. Crozz. Het uiterlijk bevindt zich nu dichter bij de productieversie, die in 2020 op de markt verschijnt.

Technische verbeteringen

Net als alle andere I.D.-studiemodellen, maakt de I.D. Crozz II gebruik van hetzelfde, nieuwe platform voor elektrische Volkswagens. Het verbeterde studiemodel beschikt over een elektromotor op de voor- en achteras, samen goed voor 306 pk. De kracht wordt via een elektrische aandrijfas verdeeld, waarmee de I.D. Crozz II dus vierwielaangedreven is.

Ten opzichte van de I.D. Crozz op de Shanghai Motor Show in april, heeft de verbeterde versie een nieuwe multi-link achterwielophanging. Ook meldt Volkswagen elektronisch aangestuurde dempers en gewijzigde McPherson-veerpoten. De actieradius bedraagt nog altijd 500 km (volgens NEDC), terwijl het opladen tot 80% max. 30 minuten in beslag neemt (met 150 kW-snellader).

Oogt meer productierijp

Volkswagen heeft zowel de binnen- als buitenzijde tegen het licht gehouden. Het design oogt nu meer productierijp. Hiermee bedoelen we o.a. de nieuwe LED-koplampen en grille. De I.D. Crozz II staat op 21 inch lichtmetalen velgen en is uitgevoerd in de kleur Hibiscus Red Metallic.

Opvallend is dat de I.D. Crozz II geen B-stijl heeft. Dit vergemakkelijkt het instappen, waarbij de portieren d.m.v. stemcommando’s kunnen openen en sluiten. De ruime binnenkant (Volkswagen noemt het Open Space-interieur) is eveneens doorontwikkeld. Het instrumentenpaneel is verder verbeterd en de vier individuele stoelen hebben Alcantara-bekleding. 

2025: Eén miljoen stuks per jaar 

Alle I.D. Crozz-modellen zijn volledig elektrisch en kunnen autonoom rijden. Dit geldt dus ook voor de I.D. Crozz II, waarvan in 2020 de productieversie volgt. In datzelfde jaar is Volkswagens doel om 100.000 elektrische auto’s te verkopen, zo zegt Herbert Diess (bestuursvoorzitter van Volkswagen) tijdens een persconferentie. Rond 2025 moet de teller zelfs op ongeveer één miljoen exemplaren per jaar staan.