In het rijtje van B-segment SUV’s heeft de Toyota Yaris Cross veel concurrenten: De Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008. Kortom, het wiel hoefde niet opnieuw uitgevonden te worden door Toyota. Bij deze concurrenten zitten zelfs volledig elektrische auto’s, zoals de Peugeot E-2008. Is Toyota dan nog wel hip genoeg met deze gloednieuwe hybride?

Sterktes Zwaktes 
+ Launch Edition – Veel motorgeluid
+ Zuinig – Achterbank ruimte
+ Interieur en exterieur mix – Kostenplaatje

Wat is de Toyota Yaris Cross?

Deze SUV-achtige versie van de normale Toyota Yaris is de fusie van stedelijk en landelijk. De Toyota Yaris is namelijk het compacte en lagere broertje van de Cross. De hoge instap en hoge ophanging zorgen ervoor dat het qua uiterlijk wat meer richting het landelijke gebied neigt. Maar is dat terecht, met een anderhalve liter drie-cilinder motor? Deze SUV lijkt ons toch echt beter in de stad, waar ook zijn hybride technologie goed tot zijn recht komt. 

voorkant gele Toyota Yaris Cross op klinkerpad tussen bomen
like my face?

Maar deze Toyota Yaris Cross is niet de enige hybride op de markt en heeft serieuze competitie. Bijvoorbeeld de Renault Captur, is ook hybride beschikbaar. Is het dan wel voordelig om de Toyota Yaris te kiezen, tegenover zijn concurrentie? 

Hoe rijdt de Toyota Yaris Cross?

Als je vaker in andere hybride auto’s hebt gereden, is het hybride systeem van de Toyota Yaris Cross even wennen. De indicator links op het infotainmentsysteem achter het stuur (zie foto hieronder) geeft aan hoeveel gas je geeft. Blijf je onder Eco, wat één vierde is van het totale vermogen, blijft de auto elektrisch rijden. Zodra je boven Eco gaat rijden, gaat de verbrandingsmotor aan.  

stuur en instrumentarium Toyota Yaris Cross
Je krijgt (te)veel informatie

Wil je elektrisch rijden, dan moet de versnellingsbak in D staan. Maar omdat de elektromotor en accu niet heel groot zijn, gaat het optrekken haast niet snel genoeg om volledig elektrisch met het verkeer mee te vertrekken. Heb je hier wel de tijd voor en zit er niemand achter je, dan kun je uiteindelijk rond de 50 km/uur rijden op de elektromotor. Tijdens het optrekken is de elektromotor echter meer ter beschikking als assistentie in plaats van complete overnamen, met als resultaat een laag verbruik.

Sterke punten

De Toyota Yaris Cross is dankzij het hybride systeem erg zuinig. Zelfs met af en toe wat sportiever rijgedrag blijft het verbruik rond de 5 liter per 100 kilometer. Het laagste wat wij hebben gehaald tijdens deze rijtest is 4,6 liter, het hoogste is 5,4 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een SUV-achtige. 

Het exterieur is erg goed gelukt en je ziet duidelijk dat het een iets grotere variant van de Toyota Yaris is. Hoger op zijn wielen (en dus wat comfortabeler op de weg) maar heeft veel gemeen met de Toyota Yaris. Het exterieur wordt meegenomen in het interieur, dit is te zien aan de lakkleur die hier en daar tevoorschijn komt in het interieur. Een leuk detail wat deze auto specialer maakt.

Deze speciale Launch Edition is netjes aangekleed en is dan ook een nuttige toevoeging aan de Toyota Yaris Cross: Een verwarmbare stuurwielrand, een elektrisch bedienbare achterklep, 18 inch velgen en een JBL-audiosysteem. Al met al zijn dit prettige opties om te hebben. 
De Launch Edition vermindert echter je eigen keus. De lakkleur is standaard, deze Brass Gold Metallic met een zwart dak is dus niet aan te passen.

achterkant gele Toyota Yaris Cross op klinkerpad tussen bomen
nice ass

Zwakke punten

Als je niet wist dat de Toyota Yaris Cross op benzine rijdt, giet je er bijna diesel in. Dit komt omdat de Toyota Yaris Cross een 1.5 liter drie-cilinder heeft, welke het geluid toch erg laat lijken op een dieselmotor. Let wel op, dit geluid komt vaker voor in de B rijstand, dan gaat de verbrandingsmotor een flink aantal toeren meer draaien om de elektromotor op te laden.

Goedkoop is de Toyota Yaris Cross niet met de Launch Edition. De meest kale versie valt mee, die is beschikbaar vanaf 24 duizend euro wat vergelijkbaar is met de competitie, maar voor de Launch Edition betaal je al 37 duizend euro! Niet niks voor een B-segment SUV.

Toyota Yaris Cross schuin van voren

Ruimte achterin blijft er niet echt over wanneer er een lang persoon (in mijn geval 1,95 meter) voorin zit. De achterbank is dan nog maar net ruim genoeg voor een volwassen persoon, maar je zit wel klem. Veel zicht door het raam is er ook niet echt aangezien de hoek van het raam lichtelijk is afgesneden. 

Conclusie rijtest Toyota Yaris Cross

Een Crossover SUV, Erg zuinig met een sportief ontwerp heeft serieuze potentie op de hybride automarkt. Met de Launch Edition weet de Toyota Yaris Cross zich goed op te stellen tegenover zijn concurrentie, echter is de prijs hiervan wel erg hoog. Maar wil je niet de Launch Edition, zijn erniet veel opties standaard. Maar ben je opzoek naar een hoge instap, dan is dit de proefrit wel waard.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.