Exact een week geleden publiceerden we een artikel over Lynk & Co. We schreven over een grote prijsverhoging die het bedrijf vanaf 12 april zal doorvoeren. Met nieuw verkregen informatie én reacties op het originele artikel gaan we er deze week verder op in.

Enquête Lynk & Co gebruikers

Dankzij de beheerders van het forum voor Lynk & Co Nederland is er een enquête gemaakt, opgezet door de gebruikers. Deze enquête kan door iedereen die een Lynk & Co rijdt of heeft gereden, worden ingevuld. Uiteraard is de enquête volledig volgens de privacywetgeving opgesteld. We moedigen ten zeerste aan om deze in te vullen. Volgens meerdere bronnen, zowel in het forum als in de reacties op ons vorige artikel, blijkt het volgende: de administratie bij Lynk laat wensen over.

Abonnee houders krijgen vaak veel te laat (of helemaal niet) verkeersboetes doorgestuurd. Klanten worden geacht zelf kosten te dragen voor winterbanden. Terwijl de voorwaarden van Lynk & Co voorschrijven dat deze kosten voor rekening van het bedrijf zijn. Ook krijgen we melding van afrekeningen die veel te laat komen. Soms zelfs ruim na het beëindigen van het contract. Dit zijn allemaal concrete voorbeelden die door gebruikers van Lynk zijn gemeld.

De eigenaren van het eerder genoemde forum hebben een enquête opgesteld. Deze is voor nu vooral bedoeld om te zien hoeveel meer mensen deze klachten ondervinden. Wil je meedoen aan de enquête? Dat gaat helaas niet meer. De enquête duurde tot Pasen 31-03-2024. Uitslagen van de enquête zijn binnen! Zoals benoemt staan de meest noemenswaardige reacties van deze enquête hieronder. De enquête beheerders laten weten dat iedereen die zich alsnog bij de groep wil voegen zeer zeker welkom is. Dat brengt ons mooi bij het volgende punt. Hoewel het niet het eerste doel van de enquête was. Zaken lijken er sterk op dat er juridische acties gaan volgen. Wilt u hier aan meedoen? dan leidt deze link naar de registratie voor collectieve juridische actie.

kopen of opzeggen?

We hebben al laten weten dat mensen een aanbod kregen om hun Lynk & Co 01 over te nemen. Nu kunnen we er meer over vertellen. De overname gebeurt standaard in de vorm van een afbetaling met een rente van 8,49%. De meeste autoleningen in Nederland hebben een rente tussen de 5 en 9%. Daarmee zit Lynk & Co dus duidelijk aan de hoge kant voor hun 01. Klanten krijgen hier geen nieuwe auto voor. Ze nemen de auto over die ze al gereden hebben. Enkel de voorwaarden veranderen. De optie om de auto direct te kopen is er ook. De vraag is dan of mensen dit geld beschikbaar hebben.

Bij overname komen daar als extra kosten wegenbelasting, verzekering en onderhoud bij. Zeker iets om rekening mee te houden. Op dit moment kost de 01 nog €176,- per kwartaal, dit zal vanaf 2026 verdubbelen, oftewel €352,- per kwartaal. Kies je voor een All-risk verzekering? Volgens bron Independer kost dit minimaal €82,82 per maand. Gezien het aanbod van Lynk een lening betreft komt er ook een BKR-registratie bij kijken.

Terugkoppeling Lynk & Co

In reactie op ons vorige artikel over Lynk & Co heeft een zelfbenoemde “insider” gereageerd. We zijn de minste niet, dus geven we graag onze mening hierover. Het eerste doeltreffende punt is het volgende: “Lynk & Co wil alleen de 01 laten uitvloeien omdat het tijd wordt voor een nieuw model”. Als dit het geval is, begrijpen we dat Lynk & Co van hun oude inventaris af wil. De vraag blijft dan waarom de rentes zo hoog zijn. De meeste reacties geven aan het extra geld niet uit te willen geven aan de auto. Het opgeven van hun bolide is dan de volgende logische stap. Is daarom de extra clausule voor kosten van inleveren in het leven geroepen? Bij het tweede punt begrijpen we goed dat klanten boos kunnen worden. Er wordt geschreven:

“Het is natuurlijk erg bitter dat prijzen omhoog gaan. Echter moeten we niet vergeten met zijn allen dat er bakken met geld uitvliegen… gereden schades zijn torenhoog. Ook het percentage total-loss auto’s is gigantisch. Ook is er ontzettend veel misbruik gemaakt. Mensen die een abonnement nemen voor korte periode voor vakantiebestemming en de auto terug inleveren met hoge km stand en voor een vast bedrag aan schade (als de auto al überhaupt terugkomt). Ook de bekende over mileage etc. Wat door een schrikbarend grote groep nooit betaald wordt. En openstaande betalingen wat nooit meer voldaan wordt. Dan maar te zwijgen over gigantisch veel boetes wat door berijders nooit betaald wordt. Helaas is het niet anders dat prijzen dan omhoog moeten. Het was natuurlijk fijn geweest voor iedereen als dit niet het geval had hoeven zijn.”

Na contact met Lynk heeft het bedrijf laten weten interne gesprekken te voeren over dit onderwerp. Zodra we hiervan terugkoppeling hebben gekregen, zullen we dit publiceren.

Dilemma van Lynk & Co

Het is belangrijk te vermelden dat bovenstaande hoogstwaarschijnlijk niet de officiële redenering van Lynk & Co is. Dat gezegd hebbende. Overal waar we kijken klagen mensen over de slechte communicatie vanuit Lynk & Co. Facturen die te laat aankomen, maand- of jaarafschrijvingen die niet kloppen, te hoog berekende kilometers of facturen die bij de verkeerde klanten in de bus komen. Dit kunnen onmogelijk fouten van de klant zijn. Toch krijgt de klant hier alle schuld naar zich toegeschoven.

Speculeren is een kunst op zichzelf, maar we vermoeden het volgende. Lynk & Co is een bedrijf, een bedrijf verdient graag geld. Heeft Lynk niet gewoon een grote rekenfout gemaakt? Uiteraard houden we de situatie van Lynk & Co nauwlettend in de gaten.

Categorieën

9 REACTIES
Reageren

  1. Peter schreef:

    Persoonlijk vind ik dit een raar geschreven stukje wat erg is gebaseerd op vermoedens maar niet op werkelijke feiten. 8.49% rente is niet eens zo gek en hoog. Zelf heb ik een jaartje naar tevredenheid een 01 gereden ( 01 opgezegd wegens verkrijgen van auto van de zaak) waar ik meer ellende mee heb als de 01
    misschien willen mensen voor een euro eerste rang zitten snel tekenen voor een goedkope auto zonder fatsoendelijke van te voren de voorwaarde te lezen en achter af zeuren ??

  2. Insider schreef:

    Geweldig dit stukje door enkel het woord insider te gebruiken in het vorig artikel komt er een slecht slecht geschreven stukje boven water. Dit zegt meer over jullie als over Lynk & Co. Jullie speculeren er geweldig op los zonder enige vorm van echt betrouwbare informatie. Laat ik zeggen dat ik een mooi punt hier heb gemaakt. Ik rij trouwens zelf een Kia waar ik erg tevreden mee ben. En rij niet eens een Lynk&co. Misschien handig om wat meer met juiste bronnen te gaan werken ???

  3. Bram schreef:

    Ik ben geen gebruiker, noch betrokken bij Lynk en co maar vind het een zeer tendentieus geschreven stukje. De klant kiest bij dit product voor maximale vrijheid, maar piept wel wanneer dit 2 kanten op gaat. Als je hem zo in kan leveren dan verdient de leverancier ook de vrijheid om voorwaarden aan te passen aan de nieuwe tijden. Tuurlijk is er een risico dat dit product misbruikt wordt. Het is wat naïef ingeschat als daar bij Lynk en co intern nu over gevallen wordt. Klagen over rente in de financiering vind ik niet terecht. Inleveren kan, en een marktrente van 5% op een auto is absoluut niet reëel. 8,5 is redelijk gemiddeld in de markt. Niet de bovenkant. Het verhaal klinkt een beetje als een gefrustreerde Lynk en co gebruiker die dit platform misbruikt voor zijn eigen mening.

  4. Anonimous schreef:

    Snap niet waarom bedrijven dit doen. Zo dom, want mensen zijn de auto massaal terug aan t brengen en abo’s stop aan t zetten. Vervolgens al die smoesjes dat de “insider” heeft opgenoemd zijn niet relevant. Je bent al je klanten aan t straffen omdat er een aantal tussen zitten die zich niet gedragen. Totaal geen geldige argumenten wat mij betreft.

  5. Anonimous schreef:

    Heel heel jammer dat ze met zoiets komen. Tuurlijk is het voor mensen die het geld hebben “geen last van, rijdt fantastisch”. Maar een hoop die geen kredit kunnen aanvragen. Het hele fijne eraan was dat je zonder BKR en voor redelijke prijs kon abonneren. Heel spijtig dat ze precies zelfde weg inslaan als alle andere. Laten hun ware kleuren zien. Ik denk dat ze een hoop klanten gaan verliezen, want als die prijs zo omhoog gaat dan gaat niemand een onbekend merk rijden meer,maar stapt over naar kleiner maar bekendere merken. Zo jammer dat ze dit doen. Precies de zelfde grapjes die SIXT ook heeft uitgehaald met hun maand abonnement.

  6. Thomas schreef:

    De “servicekosten” die je aan Lynk&Co betaalt als je een 01 leent zijn ook behoorlijk fors. De 01 huren is daardoor financieel gezien eigenlijk niet meer interessant. Prijzen ze zichzelf niet enorm uit de markt zo?

  7. Ferry schreef:

    Wij hebben hem ook gekocht, beetje ouderwets misschien, maar ook nav de vele negatieve reacties over het verhuurplatform. Heel fijne auto, maar na 1 j 8 mnd weer terug naar BMW, omdat die nu wel een phev naar onze smaak hebben met de X1 30e. Ik heb het gevoel dat het verdienmodel idd niet (helemaal) werkt voor L&C en dat ze hopen naamsbekendheid te hebben verkregen voor komende modellen. Ze zijn iig wel baanbrekend geweest nu andere fabrikanten ook met vergelijkbare abonnementen komen. Wel jammer voor mensen die zich nu zonder BKR-registratie een geweldige auto konden veroorloven, ofschoon je (dacht ik) wel een creditcard moest hebben, dus ook een BKR?

  8. Ferry schreef:

    Wij hebben hem ook gekocht, beetje ouderwets misschien, maar ook nav de vele negatieve reacties over het verhuurplatform. Heel fijne auto, maar na 1 j 8 mnd weer terug naar BMW, omdat die nu wel een phev naar onze smaak hebben met de X1 30e.

  9. Hans schreef:

    Gelukkig geen last van.heb hem gewoon gekocht.en hij rijdt fantastisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *