De Zweeds-Chinese autobouwer Lynk & Co gooit het roer om. Waar het merk ooit radicaal koos voor autodelen / abonnementen, lijkt dat nu definitief voorbij. Abonnementen worden massaal beëindigd, huurders krijgen het volgende op hun dak: “lever je auto maar in”. Voor duizenden gebruikers: paniek, veel vragen, en juridisch onzekere gevolgen.

Van abonneemodel naar juridische claim: geen geslaagde geschiedenis

Lynk & Co stopt in 2025 volledig met het abonnementsmodel. Het merk bevestigt dat alle auto’s met een lopend abonnementsvorm moeten worden ingeleverd, volgens Lynk zal dat geleidelijk gaan en krijgen klanten minimaal drie maanden voor data bericht. Voor duizenden rijders komt dat onverwacht. De onrust rond het bedrijf liep de afgelopen jaren al op door prijsverhogingen en strengere voorwaarden.

In 2024 verhoogde Lynk & Co de maandprijs. De verhoging ging gepaard met extra kosten en aangescherpte boetes. Klanten klaagden dat de communicatie onduidelijk was. Boetes kwamen laat binnen. Facturen waren onvolledig. Zelfinspecties via de app werden soms verkeerd verwerkt.

Later bleek uit een grote klantenenquête dat veel abonnees zich niet gehoord voelden. De klachten stapelden zich op. Schadeafhandeling duurde lang. Administratieve fouten kwamen vaak voor. De indruk ontstond dat Lynk & Co vooral van de auto’s af wilde.

Al snel volgden klachten: gebruikers klaagden over boetes voor te laat inleveren, extra kosten wanneer het “zelfinspectierapport” niet correct was ingevuld, onduidelijkheid rond overname en onderhoud — zaken die bij het abonnement juist afgesproken waren. Een overspoeling van reacties volgt. Mensen die zich belazert voelen, of gebruikers die de “service” met het autobedrijf als slecht ervaren hebben.

Dat leidde ertoe dat veel abonnees zich verenigden: er kwam een enquête onder klanten, en al snel volgde een collectief (de latere claimactie).

In 2025 belandde een conflict tussen een huurder en Lynk & Co bij de rechter. De zaak draaide om inleverkosten die volgens de klant niet terecht waren. De zaak eindigde in een schikking. Dat zorgde voor nog meer meldingen bij de Stichting voor Collectieve Consumentenbelangen. De organisatie onderzoekt inmiddels een mogelijke collectieve juridische actie.

Abonnementen verdwijnen volledig, gevolg voor huidige klanten

Voor de Nederlandse markt betekent dat in de praktijk dat wie nu een Lynk & Co 01 rijdt via abonnement, binnenkort zijn auto moet inleveren — tenzij je kiest voor overname. Die overname is technisch mogelijk, maar volgens eerdere berichten duur en uiteraard met bijkomende lasten voor verzekering, onderhoud en belastingen. Houdt daarbij rekening dat de huidige tweedehands markt al behoorlijk voorzien is van de 01. Met sommige verkopers die de SUV’s niet de deur uit krijgen. Verkopers worden daardoor gedwongen hun auto’s voor een alsmaar lagere prijs aan te bieden.

Nu is dat niet bepaald ideaal voor een tweedehands verkoper. Voor huidige abonnees is het potentieel slechter nieuws. De exacte prijs waar Lynk & Co de 01 voor wil slijten is niet bekend. Dat het erg lastig is om tegen de huidige tweedehands prijzen op te boksen is een feit. Mensen met een voormalig abonnement kunnen, als ze geen goed onderzoek doen, zomaar duizenden euro’s te veel betalen.

De elektrische en plug-in modellen zoals de Lynk & Co 02 of Lynk & Co 08 vielen niet onder het abonnementsmodel, dus voor hen verandert er niets, al is het de vraag hoeveel dat helpt voor huidige abonnee houders.

Lynk & Co driekwart boven

Waarom dit abrupt einde? En waarom nu?

Het lijkt erop dat de abonnements­strategie haar houdbaarheidsdatum ruim overschreden heeft. Wat ooit bedoeld was als flexibel alternatief voor autobezit, betalen per maand, delen via app, eenvoudig opzeggen, veranderde langzaam in een duur model met inconsequente regels en forse prijsstijgingen. Zoals eerder beschreven: het begon als “Spotify-voor-auto’s”, maar liep uit op een financiële stoot onder de gordel voor klanten.

Daarnaast is het heroriëntatie op retail- en verkoopmodel van Lynk & Co — de groei van officiële verkooppunten suggereert dat ze terug naar ‘traditionele’ autoverkoop willen. Iets dat het merk dan ook toegeeft. Kortom: de balans tussen kosten, baten en klanttevredenheid is blijkbaar zodanig verstoord dat de abonnementen wordt stopgezet. Voor alle huidige klanten die nog een abonnement hebben horen we graag of het ook echt met een nette oplossing komt.

Hoe nu verder: wat kan een huurder doen?

Voor huurders van de 01 is de toekomst allesbehalve zeker. Momenteel zal je als klant van Lynk hier rekening mee moeten houden.

  1. Let op het officiële bericht van Lynk & Co. Wanneer je een abonnement hebt, wacht dan af op de schriftelijke opzegging en datum van inleveren. Volgens de laatste info krijg je tenminste drie maanden vooraf bericht.
  2. Overweeg de koopoptie kritisch. Als je overneemt, weet dat onderhoud, verzekering en belastingen niet meer inbegrepen zijn, oude afspraken worden dus niet meegenomen. Bereken of dat uitkomt vergeleken met alternatieven (andere auto, lease, kopen).
  3. Bekijk of er juridisch aanknopingspunt is. Als je het gevoel hebt dat je benadeeld bent: bij boetes, verkeerde berekeningen, onduidelijke communicatie — meld je dan eventueel bij de VCC of zoek op een andere manier juridisch advies. De eerste schikking is al bereikt, maar de collectieve actie moet nog komen.
  4. Wees voorbereid op een overschot aan tweedehands 01’s. Door de massa-inleveringen kunnen tweedehandsmarktprijzen dalen. Nu kan dat interessant zijn voor kopers, maar niet per se voor huidige huurders als ze willen overnemen. Die betalen dan al gauw veel te veel.

Daarom begrijpen we de onrust en bezorgdheid van gebruikers maar al te goed. Het is niet vreemd dat er massaal meldingen binnenkomen bij de Stichting voor Collectieve Consumentenbelangen (VCC) die samen met gespecialiseerde advocaten onderzoekt of een collectieve juridische actie mogelijk is.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *