Afgelopen week is een flinke 4×4 week gebleken, waarbij Rivian en Ford hun off-road capaciteiten kenbaar maken. Nissan sluit de week af en doet ook een duit in het zakje met de e-4ORCE aandrijflijn. Een nogal ingewikkelde marketing naam, voor eigenlijk best wel slimme techniek. Nissan maakt deze techniek exclusief voor de geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals de volledig elektrische Ariya, maar ook de hybride X-Trail.

4×4, maar dan anders

Het e-4ORCE systeem (e-Force dus), zorgt uiteraard voor een optimaal verdeeld koppel over de voor- en achterwielen. Volgens Nissan kan het systeem binnen een 10.000e van een seconde aanpassingen verrichten, waarmee het sneller zou zijn dan traditionele, mechanische systemen met vierwielaandrijving. Nissan laat de techniek zien op ijsmeren in Finland en het moet gezegd het resultaat is indrukwekkend. Twee zware SUV’s, die ogenschijnlijk zonder problemen zich een weg banen door sneeuw en ijs. Volgens Nissan moet het systeem ook in krappe bochten voldoende controle bieden, met minimale stuurcorrecties.

Regenarief remmen met e-4ORCE

Daarnaast is er nog wat bijzonders aan de hand met deze techniek. Regeneratief remmen in elektrische auto’s is niets nieuws. Vaak gaat het dan echter enkel om de voor- of achterwielen die voorzien zijn van deze techniek waarmee energie teruggewonnen wordt in de accu. In winterse of gladde omstandigheden kan dit echter gevaarlijk worden, waardoor veel mensen het systeem dan maar uit zetten. Het afremmen op de motor kan namelijk zo sterk zijn dat een glijpartij met de auto zo gemaakt is. Hier komt het e-4ORCE systeem dus om de hoek kijken. Naast aandrijving over vier wielen, zorgt dit systeem ook voor regeneratief remmen over 4 wielen. Op zich ook niet per se bijzonder, veel auto’s met meerdere elektro motoren hebben dit syseem ook. Nissan houdt echter ook rekening met de grip, waardoor het de remmende werking van de wielen dus kan verdelen en bewegingen in de auto terugbrengt tot het minimale. Volgens Nissan blijft zo de ingezette lijn altijd behouden, waardoor ook in gladde omstandigheden regeneratief remmen mogelijk blijft.

Nissan X-Trail en Ariya

Op dit moment is het zo dat enkel de Nissan X-Trail en de Ariya voorzien zijn dit systeem. De X-Trail met het e-4ORCE-systeem combineert een brandstofmotor van 150 kW voorin (330 Nm koppel) met een achterste elektromotor van 100 kW (195 Nm koppel), wat resulteert in een totaal vermogen van 157 kW (213 pk). Dit levert een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,0 seconden op. Terwijl de volledige elektrische Nissan Ariya met het 4-ORCE systeem een totaal vermogen heeft van 225 kW (306 pk) en een koppel tot 600 Nm, waardoor het van 0-100 km/u accelereert in 5,7 seconden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *