Renault heeft op de IAA van 2021 flink uitgepakt. Een grote expositie met felle kleuren en voldoende vloeroppervlak voor meerdere modellen. Zoals te verwachten is er sowieso het productiemodel van de eerdere concept de Renault Mégane-e. Daarnaast heeft Renault ook het nieuwe Nouvel’R’ logo meegenomen, wat op de nieuwe modellen van het Franse merk te zien zal zijn.

Renault Megane logo, Nouvel'R'logo

Mégane E-tech Electric

Update 10-9: Lees hier alles over de nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric!

De nieuwe Mégane zal leverbaar worden met twee accupakketten. Een 40 en 60 kWh accupakket. Met het kleinste accupakket van 40 kWh is het mogelijk om een afstand af te leggen van 300 kilometer volgens WLTP normen. Snelladen is er helaas niet bij. Dit is enkel mogelijk voor de krachtigste versie met de grootste accu van 60 kWh. Renault heeft ook enkel de prestaties van deze laatste accu naar buiten gebracht. In totaal levert de motor die aan dit accupakket gekoppeld is een vermogen van 220 pk. Hiermee is het mogelijk om in 7,4 seconden naar de 100 te sprinten. Om de range te sparen, heeft Renault er echter wel voor gekozen de topsnelheid te begrenzen op 160 kilometer per uur. Het bereik ligt hierdoor echter wel op een flinke 470 kilometer volgens WLTP normen.
Speciaal voor de zakelijke rijder, komt de ‘Business’ versie. Dit is de 130 pk motor, gekoppeld aan het 60 kWh accupakket. Opvallend detail is verder dat beide accupakketten dezelfde afmetingen hebben. Dit heeft Renault weten te bereiken door gebruik te maken van verschillende lagen in de behuizing van de accu.

Stuur en infotainment Renault Megane Electric E-Tech

Renault bekent kleur

Qua design vallen er een paar zaken op. Zo is de verzonken handgreep voor het achterste portier weer helemaal terug. Dit designtrucje om de illusie op te wekken dat de auto een driedeurs hatchback is, werd regelmatig toegepast aan het begin van de 21e eeuw. Zo was het onder andere terug te vinden op de Alfa Romeo 156 Sportwagon, maar ook de Seat Leon. In plaats van te kiezen voor verzonken deurgrepen in het portier zelf, wat we tegenwoordig vaak zien, kiest Renault dus weer een typisch Franse eigenwijze weg.

Deurgreep achterportier Renault Megane Electric E-Tech

Verder valt op dat Renault flink aandacht besteed heeft aan het interieur met mooie materialen zoals kunstleer, maar ook gebruik maakt van een soort kunststof, die een houtlook moet opwekken. Daarnaast kiest Renault er met de Mégane E-tech gelukkig ook voor om een kleur in de lakken op te nemen. Rouge Flamme is namelijk beschikbaar als lakkleur. De rest van de totaal beschikbare lakkleuren bestaat echter uit voornamelijk varianten op grijs.

Deurpaneel Renault Megane Electric E-Tech, houtlook

Welke modelvarianten Renault in Nederland gaat aanbieden is nog niet bekend.

Renault Mégane Electric E-tech

Renault 5

Op dit moment nog geen enkel beeld van de nieuwe Renault 5. Uit betrouwbare bron weten we echter dat de nieuwe elektrische Renault 5 ergens op de IAA 2021 nog onder een doek staat te wachten op de grote onthulling. Uiteraard zal Renault niet vergeten om hierbij ook de legendarische ‘oude’ Renault 5 nog eens in de spotlight te zetten.

UPDATE Renault 5

We hebben beeld van de Renault 5. De Fransen wilde stiekem na sluitingstijd de R5 het podium oprijden. Hiermee hadden zij echter geen rekening gehouden met ons scherpe oog!

Opvallend aan het uiterlijk is dat de R5 ongeveer de maat heeft van een Clio. Hiermee is de nieuwe 5 flink groter geworden dan het oude model. Voor Renault zou het echter wel een logische stap zijn, aangezien zij in 2025 veertien nieuwe elektrische modellen op de markt willen brengen. Een al bestaand platform gebruiken voor meerdere modellen, is hiermee een logische stap.

Daarnaast is het duidelijk dat we nog te maken met een conceptmodel en niet het productiemodel. De R5 werd namelijk door middel van een afstandsbediening het podium opgereden. Verder moet er bedacht worden dat de oude Renault 5 in 1972 op de markt kwam. Dit zou betekenen dat de Renault 5 volgend jaar 50 jaar oud wordt, een ideaal moment om dit te vieren met de release van een nieuwe Renault 5.

Morgen op de beursvloer verwachten we echter concrete informatie.

Foto’s: Aart de Winter

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *