Alfa_Romeo_Tonale_Logo

De Alfa Romeo Tonale moet volgens de Italianen de “La Metamorfosi” van Alfa Romeo zijn. Na jaren van teasen is die metamorfose dan eindelijk hier. Brood nodig ook, gezien het huidige modellen aanbod. In het aankondingsartikel haalde we namelijk al aan dat het modellen aanbod binnen Alfa Romeo sterk verouderd is en er eigenlijk geen ‘kleine’ Alfa meer te koop is. Wat heeft deze kleinste Alfa dan precies te bieden? Lees het hier!

Alfa_Romeo_Tonale_Factory
Eindelijk vol in beeld

Design

Wie Alfa Romeo zegt, zegt design. Uiteraard is de Tonale helemaal volgens de huidige trend een SUV, speciaal voor mensen met een ‘dynamische levensstijl’. Buiten deze generieke marketing term om, is duidelijk dat de Tonale moet gaan concurreren met BMW’s X1, Volvo’s XC en Audi’s Q3. Dit blijkt ook uit de afmetingen van de auto met een lengte van 4,53 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,6 meter.
Wie echter verder kijkt, ziet duidelijk kenmerken terugkeren van Alfa’s roemruchte historie. Wat als eerste opvalt, zijn natuurlijk de drie priemende koplampen per zijde. Overigens volledig LED. Over de techniek later meer. Volgens Alfa Romeo een verwijzing naar de SZ Zagato. Recenter doen ze ons echter denken aan de Alfa Romeo 159. De lijn die vanaf deze koplampen over de zijkant van de auto naar achteren loopt, noemt Alfa Romeo de ‘GT-Line’. Duidelijk geïnspireerd op de Alfa Romeo Giulia GT uit de jaren ’60 en ’70. Een lijn die we echter recenter ook kennen van bijvoorbeeld de Alfa Romeo GT. Op de Tonale in SUV-vorm misschien wat minder duidelijk, maar evengoed zichtbaar. Uiteraard ontbreken ook de typische 5-gaats velgen niet, in het verleden is deze vorm altijd te bestellen geweest bij Alfa Romeo. Des te meer valt de vrij generieke achterzijde dan weer erg tegen. Aan de voorzijde heeft Alfa Romeo heel duidelijk haar best gedaan, maar verder richting de achterzijde lijkt het alsof de inspiratie steeds minder werd. Echter hoorde we deze geluiden ook aan begin over de nieuwe Giulia, die na een aantal jaar prima lijkt op te drogen!

Een generieke achterzijde

Techniek

Naast de SUV-trend, gaat Alfa Romeo mee in de trend van de NFT (Non-Fungible Token). Niet dat je een afbeelding kunt kopen, waar je dan het alleenrecht op hebt. Nee, Alfa Romeo gaat de Tonale voorzien een digitaal NFT-certificaat. Hoe dit precies werkt blijft wat onduidelijk, maar Alfa Romeo zet hiermee wel iets compleet nieuws in de markt. Door middel van blockchain technologie komt er een niet wijzigbaar, en volgens Alfa Romeo betrouwbaar, verslag van de auto over diens gehele levensfase. Voor wie de auto dan eventueel doorverkoopt, kan dit verslag bijvoegen, waar de gehele historie van de Tonale in staat.
Daarnaast kan de Tonale dienen als postkantoor. Pakketjes die besteld zijn, kunnen worden afgeleverd in de auto door de bezorger eenmalig toegang te verlenen tot het openen van de deuren. Verder is de Tonale voorzien van een infotainment systeem, waarmee niet alleen de auto, maar ook thuis via smarthome verschillende zaken kunnen worden bediend. Uiteraard zijn er ook verschillende ADAS systemen aan boord, die geen nieuwe standaard neer zetten, maar wel volledig meegaan met de huidige ontwikkelingen. Te denken valt dan aan adaptieve cruise control, lane assist een noodremsysteem.
Eerder hadden we het al over de LED-verlichting. Ieder van de drie lampen heeft, naast het herbergen van de dagrijverlichting, een andere functie. De buitenste fungeert ook als knipperlicht, de middelste lamp is een regulier dimlicht. Door de LED-techniek is het echter mogelijk de lichtstraal aan te passen op basis van gedetecteerde tegenliggers, of voorliggers. De derde lamp neemt de bochtverlichting voor rekening.

Duidelijke verwijzing naar roemruchte Alfa s uit het verleden

Aandrijving

Met de Tonale neemt Alfa Romeo de eerste stap in het elektrificeren van het wagenpark. Er komen in totaal twee verschillende manieren van elektrische aandrijving. Een reguliere hybride en een plug-in hybride. Beide versies zijn gekoppeld aan een 7-traps automaat. De hybride uitvoering maakt hierbij gebruik van een 48 volt accu van 15 kWh en een vermogen van 55 Nm. Hiermee kan een kleine afstand elektrisch gereden worden. De hybride versie komt er in een 130 en 160 Pk versie.
De plug-in hybride is voorzien van een 15,5 kWh accupakket. Goed voor een maximaal bereik van 80 kilometer volgens WLTP normen. Deze afstand is echter alleen te behalen in de stad. Gecombineerd geeft Alfa Romeo 60 kilometer (WLTP) bereik op. Voor de plug-in hybride keert ook iconische combinatie Q4 terug. De benzine motor drijft altijd de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen aandrijft. Het gecombineerde vermogen komt uit op 275 Pk, goed voor een 0-100 tijd van 6,2 seconden.

Alfa Romeo belooft een dynamische rijstijl

Uitrusting

Voor de Tonale komen twee uitrustingsniveau’s beschikbaar: De Super en de Ti. De Super kan eventueel verder worden uitgebreid naar Sprint, voor de meest sportieve opties. Wie voor de Ti gaat, kan kiezen voor het ‘Veloce’ pakket, wat direct het hoogste uitrustingsniveau is. Alfa Romeo spreekt daarnaast over een 22,5 inch beeldscherm formaat. Of dit voor beide uitvoeringen geldt, is echter niet duidelijk. Daarnaast is dit beeldformaat bereikt door gecombineerde formaat te pakken van het 12,3 inch informatie display en het 10,25 inch touchscreen.
Daarnaast komt Alfa Romeo met een introductie uitvoering de ‘Edizione Speciale’. Deze is te bestellen vanaf April.

Veel schermen en luxe materialen
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.