Dagboek van een Alfa Romeo

Ik kan er niet langer omheen, het is tijd voor de APK keuring. Maar er is een goede hoop dat de GT er zonder al teveel financiële kleerscheuren doorheen komt. De vorige eigenaar was immers een Alfa Romeo clublid die de auto goed heeft verzorgd, naast de chrome spiegelkappen dan

Kies de juiste garage

Een belangrijk argument dat de Alfa Romeo eigenaar vaak gebruikt is dat een goed onderhouden Alfa minstens even betrouwbaar is als een andere auto. Nou is goed onderhoud belangrijk voor de meeste auto’s, maar bij een Alfa Romeo is dit net even wat crucialer. Zo ook bij de GT die inmiddels al een waarschuwing gaf dat het oliepeil iets aan de lage kant zat. Gelukkig kwam dit in de week voordat die naar de garage zou gaan. Ik heb het geluk dat er in de buurt een Alfa Romeo specialist zit waar de mensen goed meedenken. Hier heerst er een liefde voor alles dat met Alfa Romeo en Fiat te maken heeft. Gelukkig is dit niet direct te zien aan de prijzen. Een betere plek kon ik mijn niet wensen.

Vele kleine punten

Ondanks dat de buitenkant er nog pico bello uitziet, kwamen er toch wat kleine punten naar boven. Zo zit er wat roest aan de rechter dorpel, een bekend probleem bij de GT, maar gelukkig geen APK afkeurpunt. Er staan 2 pijlen op de zijkant van de auto om de locatie aan te geven waar je de GT kan optillen. Een vorige garage had deze pijlen compleet genegeerd, met als resultaat een paar deuken aan de onderkant… Ter voorbereiding op eventuele reparaties had de vorige eigenaar mij een flinke doos met reserve onderdelen meegegeven. Hier zaten onder andere de rode spiegelkappen bij, maar ook een reservekabel voor het stoel mechanisme. De passagiersstoel kon namelijk niet meer naar voren geklapt worden, maar gelukkig zaten de reserveonderdelen erbij. Helaas meldde de garage dat dit voor het verkeerde model was, jammer.

Het duurste probleem bleek er echter één te zijn die ik niet had voorzien. Het knipperlicht aan de rechterzijde is niet in de juiste kleur. Normaal gesproken zou dit opgelost kunnen worden met een lampje, alleen bij de GT is dat niet het geval. Er moest dus een nieuwe knipperlicht unit in dat de kosten met ongeveer €130 naar boven bracht.

Een rib uit je lijf?

Met enige nervositeit hoorde ik de punten aan om vervolgens de belangrijke vraag te stellen. En hoeveel gaat mij dit kosten? Het antwoord bleek gelukkig mee te vallen. Door diverse onderdelen te repareren in plaats van te vervangen kwam het totaalbedrag uit op ongeveer €500,-. Dit in combinatie met bijna 5 liter aan motorolie en een grote beurt viel dus nog behoorlijk mee. Zo blijkt maar weer dat een goed onderhouden Alfa Romeo niet altijd aast op de inhoud van je portemonnee.

Het einde van de weg

Toch zou dit de laatste keer zijn dat ik een reparatie liet uitvoeren op de GT. Het oog was inmiddels al gevallen op een cabrio voor de mooie zomermaanden. Met gemixte gevoelens zou ik afscheid nemen van de GT. De auto is en blijft een prachtig staaltje aan Italiaans design, zowel van binnen als van buiten. Echter was de auto een stuk prettiger voor het oog dan voor de geest. De vering is te stug om als een echte GT de kilometers comfortabel voorbij te laten vliegen. Het sturen is daarentegen weer te licht om een sportief rijgevoel mee te geven. Ondanks dat ik geen sportieve rijder ben, bleek het 1.8 liter blok toch over te weinig kracht te beschikken.

Het lijkt wel alsof Alfa Romeo geen keuze wilde maken als het kwam op de GT. De auto is te groot en te zwaar om een goede sportauto te zijn, maar weer te stug om een goede GT te zijn. De budget gezinde coupé rijder lijkt in eerste instantie met de GT een goede keuze te hebben. Andere keuzes als de Peugeot 406 coupé en de Fiat Coupé zijn enkele jaren ouder, maar ongeveer dezelfde prijs. Daar staat echter wel tegenover dat de Alfa Romeo GT niet echt goed lijkt te weten wat het nou wilt zijn.

Ik zocht een auto die ik het hele jaar kon gebruiken, maar mij toch een speciaal gevoel gaf. De Alfa Romeo GT leek hier een geschikte kandidaat voor. Echt is de wens naar een cabrio te groot om te negeren, en dus moest en zou er een cabrio komen. Maar welke dan toch? De keuze viel op een ondergewaardeerd model met als motto; ‘Work smarter not harder’.

Deel 1 en Deel 2 van Dagboek van een Alfa Romeo eigenaar lees je hier.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *