Honda speelt op de Nederlandse automarkt slechts een marginale rol. Opvallend, want iedereen kent het merk. Modellen uit het verleden waren een groot succes, maar tegenwoordig speelt Honda slechts mee aan de kantlijn. Eigenlijk gek, want de Japanners hebben heel wat te bieden. De nieuwe Honda ZR-V moet een nieuwe generatie prikkelen om buiten de gebaande paden te kijken.

De Honda ZR-V is een geheel nieuw model. In grootte past hij ongeveer tussen de bestaande HR-V en CR-V in. Een slimme zet, want in het segment van compacte crossovers zijn veel potentiële kopers te vinden. Toch is de Honda ZR-V niet de zoveelste crossover in een overvol segment. Eigenlijk is deze nieuwe auto vrij laag ten opzichte van de concurrentie. Met een hoogte van net 1 meter 60 is het eigenlijk een mix tussen crossover, hatchback en stationwagon.

Honda ZR-V side

Hiermee wil Honda nieuwe klanten trekken. Andere modellen van Honda vinden vooral aftrek bij oudere klanten. Dat zie je ook terug in het uiterlijk. De ZR-V echter is anders. Eigenlijk oogt hij helemaal niet als een Honda. De voorkant heeft iets van Ford of Kia, terwijl we in de achterlichten Duitse trekjes herkennen. Het is duidelijk dat Honda met de ZR-V een jonger publiek voor ogen heeft.

Genoeg ruimte

Het interieur is echter duidelijk overgenomen van de Honda Civic. Nu is dat een fijn interieur, dus daar is weinig mis mee. Hoewel we de Civic op de Nederlandse wegen ook maar weinig tegenkomen, is het wereldwijd een flinke verkoophit. Met dat interieur zit het dus wel goed. Een fraai scherm van 9 inch zit midden op het dashboard. Steeds meer autobouwers, gelukkig ook Honda, merken dat zo’n kleiner scherm het meest prettig is, net zoals fysieke knoppen voor klimaatbediening en de radio.

Interieur lijkt op die van de Civic

Ondanks het sportieve uiterlijk loopt de daklijn nauwelijks af richting de achterkant. Hierdoor blijft ook op de achterbank voldoende ruimte voor de inzittenden. Achter de achterbank is nog flink wat auto over, wat resulteert in een kofferbak met een nette 380 liter inhoud.

Slimme hybride

Ook onder de kap zien we Honda’s bijzondere e:HEV terug. Deze hybride aandrijflijn is de enige optie voor de Honda ZR-V en biedt 186 pk. Het is een uitermate bijzonder en ingenieus stukje techniek. De 2-liter benzinemotor dient op lage snelheden namelijk als generator, die elektriciteit opwekt voor de elektromotoren die de wielen aandrijven. Op hogere snelheden echter wordt die verbinding verbroken en drijft de benzinemotor rechtstreeks de wielen aan.

Uit eerdere rijtests bleek dit een prettig en zeer efficiënt systeem. Het rijgedrag is uitstekend, net zoals het verbruik. Honda heeft hiermee een unieke vorm van hybride rijden uitgevonden, die wat ons betreft meer bekend mag worden. In de sportieve, op jonge mensen gerichte ZR-V zal deze aandrijving zeker tot zijn recht komen.

Geen typische Honda

Met een prijs die begint bij iets meer dan 48k Euro krijgt Nederland er een interessant alternatief voor de gebruikelijke crossovers bij. Laten we hopen dat de jongere kopers de Honda ZR-V kunnen vinden, als hij na de zomer bij de dealers verschijnt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *