Honda SENSING Elite

Nee, niet Tesla, niet BMW, niet Volkswagen, maar Honda is op dit moment de koploper op het gebied van autonoom rijden. De Japanse fabrikant brengt als eerste een auto op de markt met level 3 autonomie. De nieuwe Honda Legend Hybrid EX met SENSING Elite brengt zelfstandig rijden naar een heel nieuw niveau.

Niveaus van autonomie

Voordat we verder vertellen over Honda SENSING Elite, behandelen we eerst de theorie. Om te begrijpen waarom de technologie van Honda zo baanbrekend is, moet je de 5 niveaus van autonoom rijden kennen:

Level 0 – geen autonomie: de bestuurder is helemaal verantwoordelijk voor het rijden, er zijn geen elektronische hulpmiddelen.

Level 1 – rij-assistentie: de bestuurder wordt geholpen door elektronische hulpmiddelen. Deze kunnen slechts 1 ding tegelijk, bijvoorbeeld remmen als een stilstaand object voor de auto opduikt. De bestuurder houdt nog steeds zijn handen aan zijn stuur en zijn ogen op de weg.

Level 2 – gedeeltelijke autonomie: de systemen van de auto houden de omgeving in de gaten en nemen een deel van het autorijden over. De bestuurder moet zijn handen aan het stuur houden en blijven opletten om in te kunnen grijpen.

Level 3 – voorwaardelijke autonomie: de auto rijdt in sommige omstandigheden helemaal zelf en neemt zelf beslissingen. De auto waarschuwt de bestuurder actief als de bestuurder de controle moet overnemen. De bestuurder hoeft niet meer constant op te letten.

Level 4 – verregaande autonomie: de auto rijdt uit zichzelf en kan elke situatie aan. De bestuurder hoeft niet meer op te letten of in te grijpen.

Level 5 – volledige autonomie: de auto rijdt zichzelf en er is geen bestuurder meer aanwezig.

Honda Legend SENSING Elite

Primeur voor Honda

Tot nu toe boden fabrikanten auto’s aan met maximaal autonomie level 2. Hierbij kunnen auto’s zelf afstand houden tot hun voorganger en zelf de auto binnen de lijntjes houden. Ook al noemt Tesla zijn systeem “autopilot”, dit is niet autonoom rijden. De auto neemt zelf geen beslissingen en de bestuurder moet dus nog altijd blijven opletten.

Honda is nu de eerste fabrikant die een auto aanbiedt met autonomie van het derde niveau, voorwaardelijke autonomie dus. Na meer dan 1,3 miljoen kilometer testen is Honda SENSING Elite verkrijgbaar op de Legend Hybrid EX, de luxe sedan van het Japanse merk. Bovendien heeft Honda als eerste toestemming van de Japanse overheid om het systeem zonder restricties te gebruiken op de openbare weg.

Honda SENSING Elite

Honda’s zijn al een tijdje uitgerust met SENSING, een pakket dat onder andere bestaat uit een noodstopsysteem, rijbaanassistentie en adaptive cruise control. Met de nieuwe Legend Hybrid EX gaat Honda nog een stapje verder: hier zit SENSING Elite op. Dit pakket maakt autonoom rijden van niveau 3 mogelijk.

SENSING Elite houdt constant de positie van de auto en de omstandigheden in de gaten. Het gebruikt high-definition 3D-kaarten en satellietnavigatie om exact te weten waar de auto is. Daarnaast houdt de auto door middel van sensoren de omgeving in de gaten. Ook registreert een camera in de auto of de bestuurder aan het opletten is. De Honda gebruikt al deze informatie om zelf te accelereren, te remmen en te sturen.

Zelf inhalen

Zo kan de auto in bepaalde omstandigheden zichzelf rijden. Op een drukke snelweg houdt de auto zelf afstand van zijn voorganger en stuurt hij zelf. De bestuurder hoeft niet meer op te letten. Hij hoeft zijn handen niet meer aan het stuur te houden en hij kan rustig een filmpje kijken op het 12,3-inch scherm van de Honda Legend Hybrid EX. Volgens Honda kan de bestuurder zo helemaal tot rust komen tijdens een lange rit.

Honda SENSING Elite

Honda SENSING Elite kan echter nog meer. Als de Honda een langzamere auto voor zich opmerkt, dan haalt hij deze auto zelfstandig in. De Honda past zijn snelheid aan, geeft richting aan, kijkt of het veilig is en schuift een baantje op. Is de langzame auto ingehaald, dan gaat de Honda weer op de oorspronkelijke rijbaan rijden. En dat allemaal terwijl de bestuurder een filmpje zit te kijken.

Honda SENSING Elite

Veilig stoppen

Komt de auto een situatie tegen waarbij de bestuurder weer controle moet overnemen, dan geeft de auto een signaal. Zowel in het stuur als op het dashboard zitten lampen die oranje gaan knipperen als de bestuurder zelf moet anticiperen op het verkeer. In autonome modus zijn deze lampen blauw. Reageert de bestuurder niet, dan stopt de auto geheel zelfstandig op de vluchtstrook. Is die er niet, dan remt de Honda rustig af terwijl het andere verkeer gewaarschuwd wordt met getoeter en de knipperlichten.

Aan de buitenkant is een autonoom rijdende Honda Legend te herkennen aan blauwe lampen in de voor- en achterbumper. Hierdoor weten andere automobilisten dat de persoon achter het stuur op dat moment niet de auto bestuurt. Ook is een Honda met SENSING Elite te herkennen aan een extra badge achterop.

Honda Legend

Met dit unieke systeem neemt Honda geheel onverwacht de leiding in de race naar autonoom rijden. Gefeliciteerd Honda, jullie zijn de eerste fabrikant die een auto aanbiedt met autonomie niveau 3. We zijn benieuwd wanneer de concurrentie gaat volgen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *