Honda Civic Header

Honda verkoopt de Civic al sinds 1972. Vanaf die tijd is het een zeer populaire auto, wat ook blijkt uit de verkoopcijfers. Van alle generaties tot nu toe, liggen de verkoopaantallen boven die van de Volkswagen Kever. De Civic staat hiermee in de top-5 best verkochte modellen aller tijden. Daarnaast staat de Civic bijna altijd garant voor bijzondere techniek, zoals Honda’s variabele kleptiming, VTEC. Ook deze nieuwe generatie heeft weer wat bijzonders aan boord, benieuwd wat? Lees dan snel de rijtest Honda Civic e:HEV!

Sterke puntenZwakke punten
Afwerking InterieurRumoerig
RuimteLaad mogelijkheden
AandrijflijnAandrijflijn

Wat is de Honda Civic e:HEV

De nieuwe Civic is in Nederland enkel beschikbaar als e:HEV. Dit is een hybride aandrijflijn, die we ook al tegenkwamen tijdens onze HR-V rijtest. Qua techniek heeft Honda met deze aandrijflijn echter iets bijzonders ontwikkeld. Bij reguliere hybride modellen is het zo dat de accu gevoed wordt door regeneratief remmen en in enkele gevallen laadt de verbrandingsmotor ook de accu op. De verbrandingsmotor staat echter altijd in verbinding met de aangedreven wielen. Zo niet bij de Civic!

Het EV-logo geeft aan dat er op de accu gereden wordt

De verbrandingsmotor voedt in eerste instantie de accu die dan weer de voorwielen aandrijft. Pas boven een bepaalde snelheid (rond de 80 á 90 km/u), maakt de verbrandingsmotor verbinding met de aandrijfas door middel van een reguliere koppeling. Bijzonder is echter dat er geen versnellingsbak of CVT aanwezig is. De versnellingsverhouding is dus constant. Dit weet Honda te bereiken door gebruik te maken van een zeer groot tandwiel. Dit tandwiel is dusdanig groot dat een reguliere startmotor dit niet rond kan krijgen en er dus altijd ondersteuning nodig is vanuit de elektrische motor. Klinkt allemaal als overdreven moeilijk doen, gevolg is echter wel dat de benzinemotor altijd efficiënt draait en er voor de lagere snelheden altijd elektrisch gereden wordt. In de praktijk werkt dit erg prettig en is de overgang van elektrisch naar hybride naar enkel verbrandingsmotor en weer terug volledig naadloos.

Nog meer coupe vorm dan vorige generatie

Hoe rijdt de Honda Civic e:HEV

De overgang tussen de verschillende aandrijfvormen werkt dus naadloos. In de praktijk valt dus niet op wanneer welke aandrijvingsvorm actief is. Enkel een klein logo achter het stuur geeft aan dat er elektrisch gereden wordt. Door de samenwerking met de accu is er daarnaast altijd voldoende vermogen om vlot tot zeer vlot door te rijden. Grappig detail: Honda pompt het geluid van een VTEC blok door de speakers naar binnen en laat de motor even inhouden om schakelmomenten na te bootsen bij flink doortrappen en in de sportstand.

Een agressief front!

Dit lijkt te werken, want zelfs wij hadden even uitleg nodig van de mannen van Honda over hoe het systeem nu precies werkt. De flippers achter het stuur zijn dus niet om te schakelen, maar om de mate van regeneratief remmen in te stellen. Irritant is wel dat iedere nieuwe remactie weer vraagt om de mate van afremmen in te stellen. In de praktijk remt de elektrische motor dusdanig sterk af dat one pedal driving in de stad mogelijk is.

e:HEV maakt de Honda erg zuinig


Sturen doet de Honda overigens uit de kunst. Het onderstel is communicatief zonder plankhard te zijn. De stuurbekrachtiging staat niet kunstmatig licht, of zwaar (behalve in sportstand, maar dit is in te stellen), waardoor de Civic eigenlijk best sportief aanvoelt en ook uitnodigt om zo rijden. Op langere afstanden werkt het fijne onderstel ook erg prettig en verloopt de rit zeer comfortabel met voldoende ruimte voor vier volwassenen. De rijhulpsystemen zoals lane assist en adaptieve cruise control zijn wat conservatief in de aangehouden afstanden, maar werken wel erg goed. Zelfs bij afritten is het nauwelijks nodig om bij of mee te sturen.
Dat de Civic dan uiteindelijk erg efficiënt is, blijkt wel uit het feit dat er met 3 man, door Duitsland met minstens 130 km/u op de teller een verbruik gehaald is van net geen 1 op 19! Zonder ons best te doen. In Nederland en met wat moeite moet een verbruik van dik boven de 1 op 20 zeker haalbaar zijn, wat zeer indrukwekkend is voor een auto van dit formaat en met een slagvolume van 1993 cc.

Een clean interieur met retro design elementen

Sterke punten

Het interieur van de Civic is simpelweg een fijne plek om te zijn. De afwerking staat op een zeer hoog niveau en de vormgeving is rustig en modern, met hints naar de lange geschiedenis van Honda. Zoals de doorlopende luchtroosters over de hele breedte (nep overigens, hetzelfde als het motorgeluid). De materiaalkeuze is ook dik in orde met mooi leer en zachte kunststoffen op de plekken die aangeraakt of gezien worden. Erg prettig is ook de ruimte. Twee volwassenen passen gemakkelijk achterin, zonder dat de voorste inzittende moeten inschikken. Door een slimme uitsparing in het dak is er, ondanks de aflopende dakijn, voldoende hoofdruimte. Hetzelfde geldt voor de kofferbak, waar voor een weekend weg ook alle spullen meekunnen voor minstens vier personen.
De aandrijflijn is al uitgebreid besproken, maar is het toch waard nogmaals te benoemen. De souplesse de de krachtbron biedt is erg prettig en ook het verbruik is door deze bijzondere techniek goed laag te houden.

Voldoende ruimte voorin
Voldoende ruimte ook achterin

Zwakke punten

Ondanks dat de Honda zeer comfortabel is op de lange afstanden, mist wel een goede isolatie. Motorgeluid dringt nauwelijks door naar binnen, maar omgevingsgeluiden vallen daardoor extra op. Afrolgeluiden van de banden, windgeruis en passerende auto’s zorgen ervoor dat het geluidsniveau erg hoog is. Vanaf 100 km/u is een gesprek met de achterpassagiers al niet meer mogelijk zonder dat deze naar voren leunt.
Onhandig is ook dat er geen laadaansluiting aanwezig is in de armsteun. Gevolg is dat het opladen van de telefoon ervoor zorgt dat er dus altijd snoertjes door de auto lopen. Zonde, want het interieus is juist zo mooi clean.
Toch moet er ook nog even terug gekomen worden op de aandrijflijn. Ondanks dat deze erg efficiënt is, haalt deze wel het ‘leven’ uit de auto. Meer een compliment aan het onderstel ook. Want een onderstel en stuurkarakter die zo goed samenwerken, schreeuwen stiekem eigenlijk om een handbak of een zeer goede automaat.

Kofferruimte te over

Uitrusting

Alles wat je wenst is aanwezig. Climate Control, cruise control en eerlijk is eerlijk, meer heeft een mens niet nodig. Uiteraard werkt de draadloze Apple Carplay erg prettig. Ook de meervoudig elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen zijn erg fijn. Een verwarmd stuurwiel lijkt overbodig, maar is in de praktijk wel erg prettig. Het geblindeerde panorama- schuifdak maken daarnaast het sportieve uiterlijk compleet.

Wachten is op de Type-R met echte uitlaten

Conclusie

De Honda Civic e:HEV staat weer bol van de bijzondere techniek. Ook het ontwerp is zeer geslaagd. In de praktijk blijkt de Civic e:HEV dan ook nog eens zeer zuinig te zijn. Met voldoende ruimte voor het hele gezin inclusief bagage lijkt Honda wederom goud in handen te hebben! Zonde alleen dat er voorlopig geen andere aandrijflijn beschikbaar komt, want het onderstel en stuurkarakter kunnen dit makkelijk aan en verdienen het om ook die keuze te hebben voor wie dat wil. Daarom vragen wij ons af: Is de Type-R al klaar?

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Arjan Hordijk schreef:

    Dag John, Wat tof om te lezen dat je al zo lang Civic rijder bent! We zijn het zeker met je eens dat ook de nieuwste generatie weer een geweldige auto is.

  2. John schreef:

    Ik rijd sinds begin november de Advance uitvoering in het blauw.
    En wat een geweldige Civic is dit weer vergeleken met al mijn vorige. Dit is namelijk mijn 10e nieuwe Civic sinds 1984.
    Ik heb nog een hoop te ontdekken in deze Civic maar daar neem ik ook de tijd voor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *