Het gegeven is bijna zo oud als de weg naar Rome: bestuurders van een BMW gebruiken hun richtingaanwijzer niet of nauwelijks. Daar kan nu verandering in komen, dankzij nieuwe technologie van BMW zelf.

Net zoals andere automerken sleutelt BMW hard aan autonoom rijden. De innovaties gaan steeds verder en worden in meer auto’s ingebouwd. Dat gaat makkelijk, want het is veelal alleen software, die ‘over the air’ naar auto’s wordt verspreid.

Automatisch opschuiven

Zo kent BMW Level 2 rijhulpsystemen, die steeds geavanceerder worden. Verschillende huidige modellen zijn er al mee uitgerust. Tot een bepaalde snelheid en zolang de wegcondities het toelaten, kunnen BMW’s zelfstandig rijden. Dit is nog lang niet overal toegestaan, maar de auto’s kunnen het al wel. De bestuurder hoeft in zo’n geval minder goed op te letten.

De BMW houdt zijn omgeving in de gaten en ziet zelf of het handig is op de snelweg een baan op te schuiven. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat er een langzaam voertuig voor de auto opdoemt, of omdat de auto terug kan naar de rechterbaan. De auto maakt aan de bestuurder duidelijk dat hij een baan kan opschuiven. Tot nu toe moest de bestuurder dan de richtingaanwijzer aanzetten en dan schoof de BMW automatisch een baantje op.

Autonoom rijden in een BMW

Alleen, je ziet het probleem al. Een BMW-bestuurder die zijn richtingaanwijzer aanzet? Dat is een onwaarschijnlijk scenario, zelfs al draait het om semi-autonoom rijden. Dat moet men bij BMW zich ook gerealiseerd hebben, vandaar dat er nu een andere oplossing is.

Alleen kijken

In de Level 2 rijhulpsystemen zit nu een optie die ‘Active Lane Change’ heet. Deze werkt als volgt: als de BMW ziet dat hij een baan kan opschuiven, dan suggereert hij dat aan de bestuurder. Deze hoeft dan alleen maar in de desbetreffende zijspiegel te kijken. De auto ziet dat de bestuurder dit doet en beschouwt dit als een bevestiging. De BMW zet vervolgens zelf zijn richtingaanwijzer aan en schuift op. Ja, je leest het goed! Een BMW die ZELF zijn richtingaanwijzer aanzet.

Op deze manier hoeft de bestuurder geen fysieke handeling meer te doen. Hij hoeft alleen maar een blik te werpen in de juiste spiegel om van baan te veranderen. We vragen ons wel af of dit echt werkt. Het eerste dat ik zou doen als mijn auto zou voorstellen naar links te gaan, is kijken of het wel vrij is daar. Technologie is immers nog verre van perfect. Mijn controleblik in de spiegel is voor de auto echter het teken om te gaan. Doodeng, lijkt me. Maar ja, in ieder geval staat wel de richtingaanwijzer aan.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *