Nu Lynk & Co-klanten een collectief zijn begonnen, nadat ze in opstand kwamen, is het aanstaande maandag – 14 juli – zover: Lynk & Co moet voor de rechter verschijnen. Abonneehouders zijn het zat en willen gerechtigheid. Hoe dat zit, leggen we je uit.

Kort samengevat

Mocht je vergeten zijn waar het ooit begon: dat zit zo. Autofabrikant Lynk & Co biedt met hun model 01 een abonnementsvorm aan voor een auto. Vergelijkbaar met een Netflix-account, maar in plaats van films en series staat er een nieuwe auto voor je deur.

In een erg spontane en weinig vriendelijk gecommuniceerde e-mail laat de fabrikant aan bestaande klanten weten dat hun abonnement plotseling flink duurder wordt. Klanten hebben dan twee opties: je stopt je abonnement en staat ineens zonder auto, of je gaat door en betaalt veel meer voor exact hetzelfde product en dezelfde service. Waar je ooit een schappelijke €550,- betaalde, ligt het prijskaartje van het abonnement inmiddels op minimaal €679,-.

Om een idee te krijgen van de schaal van het probleem is er een enquête opgezet. Daarin konden mensen anoniem, via een aantal vragen, hun beklag doen over het bedrijf. Of juist laten weten dat ze er wel tevreden over zijn. Een van de laatste vragen was of zij zich kosteloos wilden aansluiten bij het collectief.

De auto van het onderwerp: De Lynk & Co 01.

Een kort geding

Aanstaande maandag 14 juli begint (eindelijk) het gerechtsproces, en wel met een opvallend geval. Het betreft een kort geding van meneer X (deze blijft te allen tijde anoniem). Zijn abonnement is door Lynk & Co stopgezet. De reden? Een betalingsachterstand. Logisch — echter kan meneer aantonen dat die betalingsachterstand niet rechtvaardig is. In welk geval de opzegging dus ook ongerechtvaardigd is.

In een gesprek met meneer X wordt aangegeven dat er (te)veel pogingen gedaan zijn om met het bedrijf in gesprek te komen. Alle tevergeefs.

Daarbovenop eist de fabrikant dat de auto wordt ingeleverd bij een erkende dealer, terwijl de verzekering al is stopgezet. Los van het feit dat je niet mag autorijden zonder verzekering, krijgt meneer X een boete van €50,- per dag dat de auto niet wordt ingeleverd. Alsof dat nog niet genoeg is: meneer is vanwege medische redenen afhankelijk van de auto, en heeft dus dringend vervoer nodig.

In een gesprek met meneer X wordt aangegeven dat er veel pogingen gedaan zijn om met het bedrijf in gesprek te komen. Allemaal zonder resultaat. Een voorbeeld wordt genoemd van een internetverbinding. Die twee jaar lang duurt om op te lossen. De oplossing van Lynk & Co? Een over-the-air update. Waar uiteraard een internetverbinding voor nodig is. Een simpel voorbeeld waaruit blijkt hoe het bedrijf opereert, helaas zijn er nog vele meer.

Om die reden is het kort geding gepland op maandag 14 juli. Spoed is vereist, daarom wordt deze specifieke zaak los van het grotere geheel behandeld. Wel gebeurt dit onder de vlag van de officieel en notarieel vastgelegde Lynk & Co Claim Actie.

BKR-registratie: zou niet moeten mogen

Mensen die bekend zijn met leaseconstructies weten het: bij het afsluiten van een contract volgt een registratie bij het BKR. Een van de redenen dat veel mensen juist voor het Lynk & Co-abonnement kozen. Geen registratie want er werd geen geld geleend. Je betaalt een vast bedrag per maand, waarbij de autofabrikant zorgt voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud en natuurlijk de auto.

Het is het goed recht van Lynk & Co om een kredietcheck uit te voeren. Wat echter niet door de beugel kan: incassobureau Riverty – werkzaam namens Lynk & Co Nederland – stelde zelf dat een BKR-melding zou worden gedaan door Lynk & Co Sales NL.

Even terug naar meneer X: nu hij onterecht beschuldigd is van wanbetaling, dreigt het automerk met een BKR-registratie. Ondanks dat dit niet mag, en nooit in de voorwaarden heeft gestaan. Dit is slechts één voorbeeld. We kennen er helaas vele meer. 

De rechtszaak

Een abonnementsvorm voor een auto blijkt administratief toch iets ingewikkelder dan een Netflix-account. Blijkbaar heeft dat intern tot de nodige turbulentie geleid. En dat is precies wat veel klanten hebben aangegeven in de enquête: onduidelijkheid en een totaal gebrek aan communicatie. Of e-mails die veel te laat komen, waardoor klanten niets meer kunnen doen.

Ook als klanten van de 01 verschillende keren proberen te betalen en communiceren, blijven ze tegen een muur aanlopen. Vooral omdat Lynk & Co zelf toezegt een specifieke link te gebruiken en anders niet te betalen. Dat hebben ze gedaan om administratieve rompslomp te kunnen vermijden, zonder succes blijkbaar. Het gebruiken van een link die door het bedrijf gestuurd wordt is geen probleem. Het feit dat meerdere klanten aangeven dat de informatie erop simpelweg niet klopt, is wel een probleem. Het is een oplossing die geen oplossing te noemen is. Alsof je Pandora’s doos moet openen om van fruitvliegjes af te raken.

Op het moment van schrijven heeft Lynk & Co nog altijd geen advocaat aangesteld voor deze zaak. En – onvriendelijk maar passend – de mensen van de Lynk-claim-actie hebben niets van het bedrijf vernomen. Nemen ze het wel serieus? Komen ze maandag opdagen in Amsterdam voor het kort geding? Als dat niet het geval is, zal de kantonrechter een makkelijke werkdag hebben. En de gedupeerden een positieve uitspraak.

Het spreekt voor zich dat we verslag gaan doen van de uitspraak. Mocht je je alsnog aan willen melden voor het collectief, dat kan via deze link.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *