Als tegendraads rotjong ging het Amerikaanse Dodge is zich afgelopen jaren steeds meer concentreren op muscle cars: grote auto’s met nog grotere V8 motoren en steeds meer pk. Hiermee bewoog het merk in tegenovergestelde richting van alle andere automerken, iets dat we twee jaar geleden al schreven. Toch schemert er verandering door: terwijl de auto’s van Dodge steeds gekker worden, presenteerde het merk tussen neus en lippen door ook de eerste elektrische muscle car.

Dodge verkoopt alleen nog ‘performance vehicles’, aldus hun eigen website. Nog drie modellen zijn er over. Zowel de Charger, de Challenger en de Durango gaan al jaren mee. Zelfs met de steeds duurder wordende benzine vinden deze V8-modellen met veel vermogen en schreeuwerige kleuren gretig aftrek. Moeder Stellantis (van Fiat, Peugeot en Opel) kijkt vanaf de zijlijn hoofdschuddend toe.

Kleurig

Toch is er verandering op komst. Zelfs Dodge snapt dat je met een repertoire van alleen grote V8’s niet erg toekomstbestendig bent in de huidige wereld. Het jaar 2023 is door Dodge aangekondigd als het laatste jaar voor de fameuze Charger en Challenger muscle cars. Daarna is het voorbij. Maar Dodge neemt natuurlijk niet zomaar afscheid van deze iconische modellen.

Dodge Charger en Challenger
Dodge Charger & Dodge Challenger: bejaarde herrieschoppers

Dodge heeft kort na elkaar een groot aantal nieuwe edities van de Charger en de Challenger onthuld. Deze zogenaamde ‘last call’ modellen zijn mogelijk nog gekker dan de huidige. De modellen krijgen nog meer power, nog meer opties en nog meer keuzes voor wielen en lak. Maar liefst 14 kleuren zijn er om te kiezen, velen daarvan die we kennen uit het roemruchte verleden van Dodge.

Exclusief

Zo heeft Dodge voor de Challenger maar liefst zeven nieuwe edities onthult. De ene is nog opvallender en gekker dan de ander. Zo komen er 1000 zogenaamde ‘shakedown’ modellen. Deze grijze of pikzwarte auto’s borduren voort op een gestoorde conceptauto waarvan niemand geloofde dat Dodge ze ooit ging bouwen. Maar toch! Met elke mogelijke optie aangevinkt is dit de ultieme Dodge Challenger.

Dodge Charger King Daytona
Dodge Charger King Daytona, oftewel de gillende sinaasappel

Ook de Dodge Charger King Daytona, exclusief voor 2023, tart het ongelooflijke. Het woord ‘opvallend’ is niet genoeg om deze auto te beschrijven. Niets aan deze knaloranje vierdeurs is subtiel. Met een 807 pk sterke V8 heeft deze auto zelfs meer pk dan het vorige topmodel met de idiote naam Dodge Charger SRT Hellcat Redeye Widebody. Van de King Daytona worden er maar 300 exemplaren gemaakt, die natuurlijk al direct uitverkocht waren. Ondertussen gaan er geruchten dat Dodge deze maand een nog gekkere Charger presenteert.

Dodge Charger Daytona SRT

Maar wat blijft er na al dit afscheidsgeweld nog over voor Dodge? Ook daar is over nagedacht. Totaal onverwacht presenteerden de Amerikanen namelijk de Dodge Charger Daytona SRT Concept. Een volledig elektrische auto die niet anders omschreven kan worden dan de toekomst van de muscle car.

Deze Dodge is zowel een radicaal nieuw soort elektrische auto als een gooi naar het verleden. Direct herken je in deze auto de lijnen van de beroemde Charger uit de jaren ‘70: lang, breed en vierkant. Dit is het type auto waarvan jongetjes een poster boven hun bed hebben hangen. Toch is dit niet zomaar een retro model om de blits mee te maken op autoshows. Het ontwerp is slimmer dan je denkt. Zo verbergt het vierkante front een sterk aflopende motorkap, waarbij de bovenkant van de grille eigenlijk een soort spoiler vormt. Dodge noemt het de R-Wing. Hiermee oogt de auto dan wel vierkant en klassiek: in werkelijkheid is het een gestroomlijnde EV.

Daytona SRT EV
De Dodge Charger Daytona SRT: elektrisch, maar dan anders

Banshee

Niet alleen in uiterlijk schreeuwt de Charger Daytona SRT het woord ‘muscle car’. Niet voor niets krijgt de aandrijving van deze auto van Dodge de angstaanjagende naam ‘Banshee’ mee. Deze 800 volt aandrijving op vier wielen is zo krachtig dat een speciale versnellingsbak nodig is – iets dat ongebruikelijk is voor elektrische auto’s.

In het begin noemde Dodge een vermogen van 717 pk, maar al snel moest het merk toegeven dat dit getal veel te laag was. Het gerucht gaat dat het topmodel van de Dodge Charger Daytona SRT meer vermogen gaat leveren dan zelfs het meest gestoorde Hemi-model op benzine. En alsof het niet genoeg is: naar verluid komt er een knopje in het interieur voor tijdelijk nog meer vermogen.

126 decibel

Nu hoor ik je denken: leuk zo’n elektrische auto, maar bij een muscle car hoort de rauwe klank van een V8. Dodge is het met je eens: lawaai hoort bij een muscle car. Daarom is de Dodge Charger Daytona SRT voorzien van kunstmatige uitlaten, waar motorgeluid uit komt. En niet een beetje ook! Maar liefst 126 decibel produceert dit systeem, genoeg om heel wat buren tegen je in het harnas te jagen.

Dodge Charger Daytona SRT
Klassieke lijnen op de Charger Daytona SRT

De zogenaamde ‘EV noisemaker’ moet perfect de geluiden van vroeger kunnen namaken, al is het kunstmatig. Dat Dodge dit aspect van de auto uitermate serieus neemt, blijkt uit het feit dat ze na de presentatie moesten toegeven dat ze nog volop aan het sleutelen zijn om het geluid precies goed te krijgen. De technici gaan duidelijk niet over één nacht ijs.

Fast & Furious

Een elektrische auto met een klassiek muscle car uiterlijk, een vermogen dat alle perken te buiten gaat en genoeg herrie om een smal dorp op stelten te zetten? Dit, dames en heren, is het bewijs: Dodge heeft met de Charger Daytona SRT de eerste elektrische muscle car gepresenteerd. Hiermee neemt het merk ineens een enorme voorsprong op de concurrentie, die het tot nu toe laat afweten. Dodge, het merk dat nooit iets van elektrisch rijden wilde weten, bewijst hiermee dat er een elektrische toekomst is voor de muscle car.

Onlangs is de Dodge Charger Daytona SRT al gespot op de set van de nieuwste Fast & Furious-film. Daarin gaat de zwarte elektrische muscle car zeker een rol spelen. Zo zie je maar: alles verandert zodat alles hetzelfde blijft.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *