De ontwikkeling van de auto begon met een elektrische

ontwikkeling elektrische auto

Op dit moment zitten we in een omslag voor wat betreft mobiliteit. Het merendeel van de auto’s rijdt nog op conventionele brandstoffen; diesel en benzine. Toch zijn er in een korte periode verschillende vormen van aandrijving bijgekomen. Tijd voor Dagelijksauto.nl om eens te kijken wat nu echt toekomstbestendig is.

Vroeger was alles schoner?

De huidige jaren lijken heel erg op de begin dagen van de auto-industrie. Ook in de begindagen werd er druk geëxperimenteerd met verschillende vormen van energie omzetten in beweging. Rond 1900 was het nog helemaal niet duidelijk of er in de toekomst elektrisch of op brandstof gereden zou gaan worden. Uiteindelijk werden de benzineauto’s echter beter en beter, waardoor de elektrische auto uiteindelijk voor lange tijd het onderspit moest delven. De redenen waarom zijn dezelfde als nu; de auto’s zijn relatief zwaar, voornamelijk duur en het bereik is nog lang niet altijd acceptabel.

ontwikkeling elektrische auto accu
Accu’s zijn zwaar en duur

Toch neemt dit niet weg dat we tegenwoordig weer op een nieuwe wissel zijn aanbeland. Er zijn nieuwe technieken bijgekomen, oude technieken verbeterd of opnieuw uitgevonden. Grootste bewijs hiervan is toch wel de opkomst van merken als Tesla, maar bijvoorbeeld ook Zero Motorcycles in de motorfietsmarkt. Daarnaast worden benzinemotoren steeds schoner en krachtiger. Ook redelijk nieuwe technieken als brandstofcellen op waterstof, lijken steeds meer aan terrein te winnen. Terwijl er door de komst van E10 brandstoffen misschien voor oudere motoren problemen ontstaan, maar er voor de nieuwere motoren juist deuren open gaan. Tijd om alles eens goed onder elkaar te zetten, om te kijken of we misschien al een blik op de toekomst kunnen werpen.

In den beginne was er… stroom

Laten we beginnen met de oudste techniek; de elektrische aandrijving. Misschien verrassend, maar al 1832 was er een Schot die experimenteerde met elektrisch aangedreven koetsen, terwijl in 1899 een snelheidsrecord op land werd neergezet door middel van een elektrisch aangedreven auto die een snelheid van meer dan 105 km/uur wist te behalen. Uiteindelijk werden brandstofauto’s beter, waardoor de ontwikkeling van de elektrische auto een tijd lang stil stond.

In 2008 komt Tesla echter om de hoek kijken met de Tesla Roadster en later in 2012 de Tesla Model S (rijtest). Het succes van Tesla heeft ertoe geleid dat ook de grotere automerken (gedwongen door het succes van Tesla) elektrische auto’s veder ontwikkeld hebben. Dat geldt ook voor de kleinere modellen zoals de Renault Zoe (rijtest). Die een bereik heeft van net geen 400 kilometer.

Tesla Roadster 2008

Door deze successen kun je de conclusie trekken dat de elektrische technieken steeds beter worden. Toch spreekt men nog steeds over het beperkte bereik dat als probleem gezien wordt. Niet geheel onterecht overigens, getuige de grote files bij laadpalen van Tesla’s op weg naar de wintersport locatie. Daarnaast is het grote nadeel dat elektrische auto’s duur en zwaar zijn vanwege hun accu.

De hoge prijs voorkomt dat particulieren massaal aan de elektrische auto gaan. Ondanks de € 4.000,- aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Lees hier de voorwaarden voor deze subsidie. De prijs is zo hoog omdat de prijs voor een kale accu € 140,- per kWh is. Waardoor enkel het accupakket van een Renault Zoe 52 kWh, al € 7280,- kost. Dit is nog zonder de prijs van de elektrische motor die voor de aandrijving zorgt en alle nodige behuizing en bekabeling van de accu zelf. Hoe groter de accu, hoe duurder dus de auto. Toch geven fabrikanten aan dat de prijs zal zakken tot €90,- per kWh in 2023. Wat er voor zorgt dat de prijs van de accu van een Zoe € 4680,- gaat worden. Nog steeds niet op het niveau van een verbrandingsmotor, maar wel veel voordeliger. De verwachting is uiteraard dat de prijs nog verder zal zakken. Ook door toepassing van nieuwe technieken.

Wat brengt de toekomst ons?

Op dit moment maken elektrische auto’s gebruik van een Lithium-ion accu. Zoals bekend is de productie van dit soort accu’s niet altijd goed voor het milieu. Met name het winnen van de stof kobalt zorgt nogal voor wat problemen, ook vanwege het gebruik van kinderarbeid om de stof te kunnen winnen. Daarnaast kan een deel van de accu niet gerecycled worden, waardoor er schadelijke stoffen in het milieu terecht komen.

storedot elektrische auto 5 minuten opgeladen
in 5 min je elektrische auto opgeladen. Photo: StoreDot

Toch zijn er al nieuwere technieken dan Lithium-ion. Het Israëlische StoreDot heeft bijvoorbeeld een accu ontwikkelt uit organische materialen. Deze accu bestaat uit kleine cellen en is zeer snel weer op te laden. Zo claimt het bedrijf een smartphone te kunnen laden in 30 seconden en een elektrische auto zou weer 480 kilometer ver moeten komen door middel van 5 minuten laden. Dat het serieus aangepakt wordt, blijkt wel uit de samenwerking met BP en de investeringen die Daimler doet in StoreDot. Dit alles zou moeten kunnen zonder dat de levensduur van de accu hier onder lijdt.

Samenvattend: ontwikkeling elektrische auto’s heeft meerwaarde

Samenvattend kun je op dit moment zeggen dat elektrische auto’s meerwaarde hebben. Zeker in steden, of randstedelijke gebieden. Waar er door elektrische auto’s geen schadelijke stoffen worden uitgestoten in de directe omgeving, wat de luchtkwaliteit in de steden ten goede komt. Juist in deze gebieden is daarnaast het beperkte bereik geen struikelbrok, omdat de afstanden kleiner en de oplaadmogelijkheden groter zijn.

Voor de toekomst zijn er echter nog grote uitdagingen om te overwinnen, waaronder bereik en de snelheid van laden. Ondanks bedrijven als StoreDot en meer van zulk soort Start-Ups is het nog niet gelukt hier flinke verbeteringen in aan te brengen.