E10 brandstof corona

Een van de effecten van de covid-19 crisis, waar we ons momenteel in bevinden, is dat er veel minder auto’s rijden en daardoor minder ongelukken en files als gevolg. Mooi nieuws zou je zeggen, maar deze medaille heeft ook een keerzijde, één die vooralsnog onzichtbaar is.

Thuiswerken en E10 benzine

Vele parkeerplaatsen en opritten in de woonwijken van ons land staan op dit moment vol met geparkeerde auto’s. De eigenaren zijn van het ene op het andere moment geconfronteerd met de situatie van onvrijwillig thuiswerken of zelfs verplichte thuisquarantaine. Hun auto’s hebben ze wellicht onbewust al een aantal weken nagenoeg niet gebruikt.
Dat heeft uiteraard gevolgen, auto’s zijn er niet voor gemaakt om langere tijd stil te staan. Niet alleen is het slecht voor de accu’s die langzaam ontladen en banden die door de eenzijdige belasting van het stilstaan vervormen, maar vooral voor auto’s met benzinemotoren en dan met name die met E10 benzine in de tank.

E10 is helemaal niet zo goed
E10 benzine is minder goed dan wat gezegd wordt

Waar de overheid ons wil laten geloven dat E10 de wereld gaat redden door het CO2 probleem op te lossen, zien garagehouders op dit moment de eerste nare gevolgen van deze ‘wonderbrandstof’.

Hoger brandstofverbruik met E10

E10 is gewone euro 95 benzine waar ongeveer 10% bio-ethanol, alcohol die gewonnen wordt uit biomassa, is bijgemengd. In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding. Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bijregelen, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog.

E10 trekt vocht aan

Het grootste gevaar zit hem echter niet in het hogere brandstofverbruik, maar in het feit dat bio-ethanol behoorlijk agressief en corrosief is. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van dit soort materialen is gemaakt.
Daarnaast veroudert E10 snel. Bio-ethanol trekt vocht aan, waardoor de benzine al binnen enkele weken uiteen begint te vallen. Dat geeft vervuiling, sludge-, gom- en lakvorming in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor carburateurs gaan lekken.

Euro 98 (E5) is goedkoper dan E10
Euro 98 (E5) tanken is uiteindelijk goedkoper

Euro 98 E5 tanken is goedkoper

E5 daarentegen is in feite de gewone oude euro 98 zoals we die altijd gekend hebben en hoewel iets duurder aan de pomp (meestal ongeveer € 0,08 duurder dan E10). Wat op een tank van 45 liter neerkomt op een verschil van 45 x €0,08 = €3,60. Op langere termijn zal dit op termijn toch de goedkopere optie blijken.

Ons advies zou dus zijn om minimaal 1x per week minstens een half uurtje te gaan rijden en zoveel als mogelijk E10 te vermijden.

Categorieën