De 2023 verkiezingen zijn een nek-aan-nek race. Welke partij moet je dit jaar kiezen? Eerlijkheidshalve hebben we niet de verkiezingsprogramma’s doorgenomen om te kijken wat ze over auto’s zeggen. Daar schrijven de andere media wel over. We (ik) hebben enkel gekeken naar wat wij belangrijk vinden voor de toekomst van de auto. En hoewel we bij Dagelijksauto.nl over elke aandrijflijn schrijven, is het toch wel elektrische wat de toekomst heeft. Daar hebben we ons bij dit artikel dan ook op gericht. Toevallig past dit ook goed bij schrijver des artikel.

Daarom, zonder dat er één verkiezingspunt financieel doorgerekend is, presenteer ik u onze punten voor de toekomst van onze vierwielers.

  • 130 km/u de standaard

Nu worden er teveel snelheden door elkaar gebruikt. Van bijvoorbeeld Amsterdam naar Eindhoven via de A2 kom je 100 / 120 en 130 km/u tegen. Laten we van 130 km/u de standaard maken met uitzonderingen waar noodzakelijk. Weet, het is een maximum, dus men hoeft niet 130 km/u te rijden.

Ps. dit punt doet het altijd goed bij het aantrekken van stemmers.

  • EV’s verlaagde bijtelling tot 100 maanden

Voor zakenauto’s geldt de bijtelling voor maximaal 60 maanden. Elektrische auto’s gaan gemiddeld langer mee dan brandstofauto’s. Daarom dient voor elektrische auto’s de bijtellingsperiode van maximaal 100 maanden moeten gelden.

  • Bi-directioneel ladende auto’s meer bijtellingskorting

Een korting op de bijtelling zou vooral bepaald moeten worden door de technische kwaliteiten van een elektrische auto. Daarom enkel een bijtellingskorting bij EV’s die een bi-directionele laadmogelijkheid hebben.

  • PHEV’s bevoordelen o.b.v. hun techniek (3-fasen 11 kW én 100+ km range)

Voor sommige doelgroepen is een PHEV het ideale vervoersmiddel. En bij goed gebruik is het een milieuvriendelijker alternatief dan brandstofauto’s zonder elektrische aandrijflijn. Daarom zouden PHEV’s de helft van het voordeel moeten krijgen die volledig elektrische auto’s krijgen, mits ze met 3-fasen 11 kW AC kunnen opladen en 100+ km WLTP actieradius hebben. PHEV’s die kunnen snelladen DC zouden nog iets meer voordeel moeten krijgen.

  • Youngtimerregeling is over

Het is eigenlijk zot dat we aan de ene kant duurzaam vervoer stimuleren en aan de andere kant youngtimers (auto’s ouder dan 15 jaar genieten) een bijtellingsvoordeel bieden. Daarom zouden we de youngtimerregeling moeten schrappen.

  • Wegenbelasting km afhankelijk maken.

Tevens moet niet het bezit, maar het gebruik van de auto gestimuleerd worden. Daarom dient een vorm van ‘betalen naar gebruik’ ingevoerd te worden.

  • EV’s aftrek kWh per kg

Tot 2017 hebben we PHEV’s (personenauto’s) een gewichtscorrectie van 125 kg gekregen. Voor EV’s zou dit nu ook moeten gaan gelden, waarbij 1 kWh voor 5 kg staat.

  • Gratis bandenspanningsmeters

Het belang van een goede bandenspanning (korte remweg, brandstofbesparing, beter weggedrag) is overduidelijk, daarom moet daar geen drempel voor geheven worden. Daarom geen 50 cent of euro meer betalen als je je bandenspanning gaat checken / oppompen. Bij één op de X benzinestations moet je gratis je banden kunnen laten checken / oppompen.

  • Rechts inhalen mag

Laten we niet moeizaam proberen om te handhaven op de regel dat rechts inhalen verboden is. Daarom staan we voortaan rechts inhalen toe.

  • Groene golven moet verplicht naar gekeken worden

Hoe vervelend is het wel niet als je op een doorgaande weg van stoplicht naar stoplicht aan het optrekken en afremmen bent? Dit veroorzaakt niet alleen irritatie, maar ook een hoger verbruik van de auto en is dus milieuonvriendelijk. Daarom moet doorgaand verkeer, waar mogelijk, een groene golf krijgen.

  • Laadpaalkleven bij wet verboden

Leuk dat we in heel Nederland laadpalen plaatsen, maar dan moet daar ook goed gebruik van gemaakt worden. Daarom is het voortaan verboden om tussen 07:00 en 22:00 langer dan 3 uur gekoppeld te zijn aan een laadpaal terwijl er niet opgeladen wordt.

  • Normale hoogtes verkeersboetes

Verkeersboetes zijn exorbitant gestegen. Ze staan ook niet in verhouding met elkaar. Een niet leesbaar kenteken kost 180 euro, terwijl onnodig geluid veroorzaken 300 euro kost. Breng dit meer in lijn andere boetes en het buitenland.

  • Thuisladers op dynamisch tarief

Thuislaadpalen voor thuis moeten verplicht en gemakkelijk op een dynamisch tarief gezet kunnen worden, interessant voor mensen met een dynamisch energiecontract. Daarnaast zorgt dit voor een verzachting van de netcongestie.

  • Thuisaccu’s i.c.m. zonnepanelen subsidiëren

Thuisaccu’s zijn niet zozeer interessant voor het opladen van elektrische auto’s, daar zijn ze te klein voor. Wel kun je met een thuisaccu gemakkelijk je huishouden van stroom voorzien. Tezamen met zonnepanelen kun je overdag goedkoop je thuisaccu ‘vullen’ of ’s nachts met een goedkoper tarief. Je thuisaccu gebruik je voornamelijk als je veel energie gebruikt ’s ochtend of ’s avonds. Daarom moeten thuisaccu’s gesubsidieerd worden.

  • Vakantieparken en hotels standaard aansluiting voor granny chargers

Op plekken, niet thuis, waar men vaak meerdere dagen verblijft zouden stopcontacten verplicht bij parkeerplaatsen aanwezig moeten zijn. Met een Mode 2 laadkabel, ook wel granny charger genoemd, is je auto bij vertrek weer helemaal vol.

  • Accuhuur auto’s stimuleren

Elektrische auto’s zijn duur, maar als we nu fabrikanten stimuleren om elektrische auto’s te leveren waarbij je de accu huurt, dan is de initiële aanschaf van een elektrische auto een stuk goedkoper.

  • Elk nieuwbouwhuis verplicht een laadpaal

Bij het bouwen van nieuwe huizen moeten deze gericht zijn op de toekomst. Daarom nu al standaard een 3-fasen 11 kW laadpaal plaatsen bij elk nieuwbouw huis.

  • Accu certificaat gebruikte EV

Bij een tweedehands elektrische auto is men het meest bang voor de staat van de accu. Is deze niet goed, dan is de elektrische auto al snel economisch afgeschreven. Daarom moet elke tweedehands elektrische auto verplicht voorzien zijn van een accu-certificaat.

  • Verplicht kWh op factuur

We vinden het belangrijk dat EV-rijders voorafgaand aan het opladen weten wat het opladen kost. Echter, achteraf is dit vaak erg onduidelijk.

Om EV rijden inzichtelijk te maken moet er op elke afrekening verplicht het aantal kWh staan, maar ook de prijs per kWh per sessie. Laten we tevens afspreken dat je de factuur binnen één maand ontvangt. Niet meer dan normaal in deze tijd.

  • Bij export fiscaal oordeel terug betalen

De afgelopen jaren hebben elektrische auto’s een fiscaal voordeel genoten bij hun inzet. Dit voordeel moet gedeeltelijk terugbetaald worden bij export naar het buitenland. Een soortgelijke regeling zoals deze ook geldt voor de BPM.

Persoonlijk irritatiepuntje

  • Telefoon op speaker verbieden

Het heeft niets met elektrische auto’s te maken, maar persoonlijk erger ik me aan mensen die in het openbaar bellen met hun mobiele telefoon op de luidsprekerstand. Ik word daarmee ongewenst deelgenoot van het gesprek. Daarom moet er een boete staan op mensen die op deze wijze in het openbaar handsfree bellen.

Zou je op me stemmen?

Ben je het met me eens of op bepaalde (of alle) punten niet? Laat het hieronder weten.

Inspiratie komt van https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuws/mobiliteit-vormt-motor-van-nederland-wens-om-te-innoveren-is-groot/

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *